Учени откриха нов закон за еволюцията на природата

Екип от американски учени от Научния институт "Карнеги", Калифорнийския технологичен университет, Университета на Колорадо и Университета "Корнел" е открил нов закон на естествената еволюция. Статията с откритието е публикувана в научното списание Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Изследователите стигат до извода, че сложните природни системи еволюират до големи и разнообразни структури. Това означава, че еволюционните процеси засягат не само живота на Земята, но и планетите, звездите, галактиките, атомите, минералите и много други.

"Макроскопичните" природни закони обясняват явленията, наблюдавани ежедневно в природния свят. Така например природните закони, свързани със силите и движението, гравитацията, електромагнетизма и енергията, са описани преди повече от 150 години.

В новия труд е представено едно съвременно допълнение - макроскопичен закон, който признава еволюцията като обща характеристика на сложните системи на природния свят, които имат следните характеристики:

• Те са съставени от много компоненти, които могат да бъдат многократно пренареждани;
  • Те са обект на естествени процеси, които създават множество механизми;
  • Само малка част от тези конфигурации се запазват чрез процес, наречен подбор по функция;
  • независимо дали системата е жива или не, когато новата конфигурация работи добре и функциите се подобряват, настъпва еволюция;

Според изследването в природата се срещат поне три вида функции: стабилност, постоянство в енергийните доставки и новост.

Примерите за това как законът работи в различни системи включват появата на фотосинтезата при растенията, възникването на нови видове минерали и процесите в звездите, които формират всички останали елементи от водород и хелий.