Автоинструкторите на протест заради увеличението на часовете по кормуване
Автоинструктори от цялата страна излизат на национален митинг в София. Началото ще бъде дадено в 13:00 ч. на площад пл. „Батенберг“. Протестът се организира от Националния автоинструкторски съюз, от Българския автоинструкторски съюз и Съюза на българските автомобилисти (СБА).
Основното искане на протестиращите е незабавно да бъде отменена заповедта на министъра на образованието и науката от 15 ноември 2019 г. за увеличение на броя на часовете по кормуване от 31 на 42. Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите (GPS).
На 30 декември 2019 г. промените в наредбата за провеждане на изпитите за бъдещите шофьори бяха публикувани за обществено обсъждане. От тях стана ясно, че GPS система вече ще определя маршрута, по който ще карат кандидат-шофьорите по време на практическата част от изпита, а не изпитващия, както досега, информира dariknews.bg.
Според текстовете на наредбата, чрез въвеждането на GPS системата, която да определя маршрута на изпита, ще се ограничи субективният фактор при избор на трасето от страна на изпитващия. Не на това мнение обаче са инструкторите. Те смятат, че точно въвеждането на GPS устройствата ще „даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема“.
„Начинът на въвеждане на системата за контрол от Министерството на транспорта даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема. Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените все още не е приключила своята работа. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори“, обясняват от СБА.
„На много от младите шофьори, а и на по-опитни водачи им липсват умения да шофират в специфични условия. Не знаят, че лявата лента на магистралата е за изпреварване, не могат да шофират в интензивно градско движение или през нощта и в намалена видимост. Именно, за да придобият тези умения увеличаваме броя на часовете в шофьорските курсове“, коментира пред „24 часа“ зам.-министърката на образованието Таня Михайлова. По думите й, по-важни от броя на общите часове по кормуване е съдържанието на учебната програма, а според предложението трябва да се въведат поне 6 часа допълнително извънградско шофиране, поне 3 часа на магистрала и поне 2 часа нощно и при намалена видимост.
„Увеличението на часовете на шофьорските курсове е част от програмата за пътна безопасност на правителството. Крайната цел е намаляване на броя на загиналите в катастрофи и да спрем войната по пътищата“, каза още зам.-министърът на образованието.
„Наистина има сключен договор за разработване на концепция, като договорът и разработката по него все още не са приети. Утвърденото от министъра на образованието е промяна в учебната документация, която е обвързана с промяна в „Наредба 37”, регламентираща реда за обучение. Към този момент промяна в същата наредба не е предвидена, ако не се постигне съгласие с бранша. Не е възлагана разработка на софтуер или система, а само концепция за обучението. Ще се приеме в този вид зависи от това дали браншът е съгласен да има такъв контрол”, коментира пред Нова телевизия изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация” Бойко Рановски.
„Вероятно часовете за кормуване трябва да бъдат повече. Този въпрос е доста по-комплексен. Имаше много различни мнения, като предложенията бяха часовете да се увеличават доста повече – 41 или 50 часа”, коментира за Нова Чавдар Здравков, член на работната група за актуализация на учебната документация.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.