Амбициозният доставчик по домовете*
Испанският стартъп Glovo продължава международния си възход отвъд доставките на храни и то въпреки острите критики срещу условията на труд на доставчиците на компанията. За 2019 г. 27-годишният собственик Оскар Пиере предвижда оборот от 250 млн. евро, а това е увеличение с над 200% спрямо 2018-а, когато продажбите скочиха с 350%.
През 2015-а Оскар Пиере напуска първата си работа в Airbus, в Тулуза, където остава само три месеца. "Тази индустрия е малко бавна ... Търся друг ритъм", обяснява пред „Франс прес“ бившият инженер по аеронавтика, който застава зад новата компания. От тогава до сега Glovo е привлякла 460 млн. евро от инвеститори, съблазнени от подема в сектора. Днес младият испанец ръководи 1500 служители в 26 страни, от които половината са в Барселона, неговия роден град, информира БТА.
За разлика от конкурентите си Deliveroo или UberEats, Glovo не се ограничава с храни. „Поръчай каквото искаш“ предлага приложението, а 50 000-те доставчици разнасят по домовете, с колела или мотоцклети, храна от ресторанти, бебешки пелени за еднократна употреба, лекарства, цветя и други.
„Това е главозамайващо, означава голям натиск, но в същото време се възползваме от ситуацията изцяло, защото знаем, че е уникално да се живее по този начин", казва с усмивка Оскар Пиере. Първоначално той развива дейността си в Испания, Италия и Португалия. За да расте, Glovo стъпва там, където конкуренцията не е толкова изострена, колкото е в Западна Европа: в Латинска Америка, Казахстан, Украйна, Мароко, Кот д'Ивоар и т.н.
Компанията се опитва да оптимизира сроковете на доставки чрез алгоритми, създавани от стотина международни инженери. За 2020 година се предвижда да бъдат наети нови 300.
„Трябва да изберем модел на изкуствен интелект, който да може да промени времето за подготовката на една поръчка, за да искаме от доставчика да пристигне на мястото, от което да я вземе, в момента когато тя е готова, защото чакането е загуба на пари“, подчертава Мустафа Сезгин, ръководител на отдела по информатика.
„Храните носят 3/4 от оборота, но „ние искаме да мислим, че храната е началото на нещо много по-голямо, като при Amazon, който започна с книги“, обяснява Пиере, който се възхищава на Джеф Безос.
Glovo вече притежава седем „dark supermarkets“ („тъмни супермаркети“), складове, пълни с бакалски стоки, предназначени единствено да бъдат доставени, и планира да открие още стотина през следващите две години. Целта: да може да прави доставки за 15 минути. След време приложението ще може да резервира ресторанти и билети за кино, да предлага услуги по поддръжката на дома или ремонти.
В знак на протест срещу всекидневния натиск и недостатъчните работни часове, за да могат да получават достойни доходи, 21 от доставчиците изправиха Glovo пред съда, обвинявайки компанията, че ги третира като „фалшиви самонаети работници“, подложени на същите условия като наетите, но без социалните предимства, от които те се възползват. Съдилищата отсъдиха в полза на доставчици по 11 дела и в полза на Glovo - по 10, според самата компания. Испанската осигурителна служба иска от нея да внесе неплатени социални вноски на стотици доставчици.
Според Оскар Пиере проблемът не е да се установи „дали те са служители или самонаети“. Той набляга най-вече на „гъвкавостта“, която се предлага на разносвачите, от които „60% работят при непълна заетост“. Glovo твърди, че е загрижена да увеличи доходите на доставчиците си и че работи за подобряване на приложението, за да могат те да правят по три доставки на час спрямо две сега. „С технологията това е възможно“, убеден е Оскар Пиере.
Еманюел Мишел, "Франс прес"/ БТА
* Заглавието е под редакцията на Мениджър Нюз
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.