Проучване: Какво има във великденските козунаци по магазините

Проучване: Какво има във великденските козунаци по магазините

Липса на класически суровини като краве мляко и яйца и заместването им с "нетрадиционни суровини" във великденските козунаци, които вече са по магазините, установи проучване* на "Активни потребители".  Изследването потвърждава задълбочаващата се тенденция у нас качеството на продуктите да се влошава, посочват от асоциацията. Накратко, в проверката този път не са установени синтетични багрила, но Е-номера и заместители изобилстват. Ето по-подробно и резултатите от проверката на различни показатели.

Етикетиране - от 16 марки козунаци при една напълно отсъства задължителната хранителна информация на етикетите. Такова нарушение се наблюдава много често при предлагането на непакетирани предварително храни като приготвяните на място във веригите хлебни изделия и готови топли и студени храни.

Отсъстващите класически суровини - резултатите показват, че в 11 (от 16) марки липсва краве мляко, а при една марка са спестени и яйцата или друг техен заместител.

Иновациите“- влагане на нетрадиционни суровини - пестенето от класически съставки води до добавяне в козунаците на „модерни“, индустриално произведени суровини. Усреднено във всяка марка са вложени 2 нетрадиционни съставки – между 1 и 3 за всеки продукт. Това са сух глутен, яйчен меланж, суроватка и палмова мазнина. Наблюдава се стремеж да се използват по-евтини заместители на яйцата, млякото и слънчогледовото олио, както и по-нискокачествено брашно, подобрявано с прибавяне на глутен и ензими.

Добавяне на технологични химикали (Е-номера) - нискокачествените суровини и заместители водят до използването в индустриалните рецепти на множество технологични добавки. Такива са описани на етикетите на всички закупени от нас индустриални продукти. Усреднено във всяка търговска марка се съдържат 6 добавени Е-номера. Те са предимно емулгатори, ензими, антиоксиданти, консерванти, киселинни регулатори, оцветители и други. Тази химия напълно отсъства в домашните рецепти.

Оцветителите - преди 6 години се установи влагане на жълтата боя татразин (Е102) в 2 от 7 изпитвани марки. През 2018 г. татразин не се открива. Въпреки това, производителите нерядко боядисват козунаците - при 10 (от 16) марки е вложен естествения оцветител каротин. Тази боя е по-приемлива от синтетичните бои, но показва, че в индустриалните рецепти визуалните и вкусовите качества на козунаците се постигат с използване на заместители и химикали.

Изводите

  • Индустриалните рецепти за козунаци въпреки претенциите са много далече от домашния оригинал. В тях се установяват средно по 2 нетрадиционни суровини/заместители, и 6 технологични добавки (Е-номера) и оцветители.
  • В повечето търговски марки козунаци отсъства краве мляко, а в една дори и яйца или техни заместители.
  • Съвременните индустриални козунаци определено са много по-евтини от домашните. Всички „иновации“, като влагането на нетрадиционни съставки и химикали, имат за цел да намалят себестойността и да удължат трайността на това което се е получило.
  • Продаваните индустриални козунаци са нискокачествен заместител на оригинала. Вложените суровини/заместители/добавки и технология на производство са тотално различни от траниционната рецепта.

Какво може да се предприеме

  • Създаване и стимулиране на използването на знаци за качество и/или незадължителни стандартни (от типа "Стара планина", "България", БДС за кисело мляко, сирене кашкавал и т.н.). 
  • Законова защита на популярни наименования само за продукти, които се придържат към традиционни съставки или не използват индустриални заместители (например наименованието "ОЦЕТ" може да се използва само при натуралните продукти). Стимулиране провеждането на повече и по широкомащабни тестове на качеството и осветляване реалното качество на конкуриращите се продукти.

Пълното проучване можете да прочетете на aktivnipotrebiteli.bg

*Проучването на „Активни потребители“ анализира състава на индустриално приготвени козунаци. Информацията е извлечена от етикетите, т.е. от това, което самите производители са дакларирали. Отделно е проведен и лабораторен тест за наличие на оцветителя Е102 (татразин). В проучването са включени 16 марки козунаци, закупени от търговски вериги и "женския" пазар в София през месец март 2018г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ