Ключови въпроси в предоговарянето на НАФТА
Представители на Канада, Мексико и Съединените щати ще започнат днес амбициозен първи кръг от преговори в опит да постигнат сделка за осъвременяване на Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА) до началото на идната година. Ключовите въпроси пред преговарящите включват:
ПРАВИЛА ЗА ПРОИЗХОД: По силата на НАФТА, да се търгува една стока безмитно в границите на трите страни, тя трябва да е с определен процент северноамериканско съдържание, което е различно за различните продукти. Правилото за произход е най-оспорвано в автомобилната индустрия; колите трябва да съдържат най-малко 62,5 процента американско, канадско или мексиканско производство. САЩ искат да увеличат прага за съдържанието за стоките в НАФТА, за да върнат работни места в американската промишленост, а автомобилостроителният сектор призна, че правилата трябва да бъдат актуализирани, включвайки авточасти, които не са съществували, когато е подписана първоначалната сделка. Канада изрази готовност да обсъди известно засилване на правилото за произход в автомобилостроенето, но настоява всяка промяна да се прилага еднакво и за трите страни. Мексико е склонен да обмисли подсилване на правилата, но предупреждава, че ако се прекали, регионът ще стане по-малко конкурентоспособен.
РЕШАВАНЕ НА СПОРОВЕ: Съединените щати се стремят да се отърват от така нареченият инструмент Член 19, според който двунационални експертни комисии изслушват жалби за незаконни субсидии и дъмпинг и след това издават обвързващи решения. САЩ често са губили дела, откакто НАФТА влезе в сила през 1994 година, като в същото време механизмът им е пречил да водят антидъмпингови и антисубсидийни дела срещу канадски и мексикански компании. Вашингтон твърди също, че Член 19 нарушава суверенитета на вътрешното законодателство. Канада е на мнение, че Член 19 може да бъде актуализиран, но казва, че механизмът за решаване на спорове е "червената линия" и трябва да бъде част от новото споразумение НАФТА. И според Мексико механизмите за уреждане на спорове са жизнена част от сделката, осигурявайки сигурност на инвеститорите.
УПРАВЛЕНИЕ НА ДОСТАВКИТЕ: Квотите са характерен елемент от НАФТА при земеделски суровини като млечни продукти и захар, но Вашингтон се стреми да премахне нетарифните бариери за американския селскостопански износ. Президентът на САЩ Доналд Тръмп нарече "позор" канадските ограничения върху вноса на млечни продукти. Въпреки че млечните продукти бяха изключени от първоначалната сделка от 1994 година, Съединените щати имат за цел да отстранят нетарифните бариери за земеделския си експорт.
МАНИПУЛИРАНЕ НА ВАЛУТИ: Съединените щати се борят за разпоредба, която да предотврати валутни манипулации. Вашингтон иска механизъм, чрез който да се избегне коригиране на валутните курсове от страните в НАФТА с цел конкурентно предимство, но нито Канада, нито Мексико са в списъка за наблюдение на американското финансово министерство. Критици твърдят, че искането на САЩ е опит да вкарат валутната манипулация в глобално търговско споразумение и да създадат прецедент с други търговски партньори, включително Китай.
ОБЩЕСТВЕНИ ПОРЪЧКИ: Съединените щати настояват националните, щатските и местните власти в Канада и Мексико да отворят тръжните си процедури за произведени в САЩ стоки, но в същото време защитават сегашното законодателство в тази област "Купувай американското". Разпоредбите "Купувай американското" блокираха използването на канадска стомана в изграждането на американски мостове, а Канада се е обявила за по-свободен пазар на държавните поръчки. Мексико очаква обществените поръчки, вече включени в НАФТА, да бъдат част и от предоговарянето.
УРЕЖДАНЕ НА СПОР ИНВЕСТИТОР-ДЪРЖАВА: Съединените щати са предложили минимални промени на разпоредбите от Член 11 от НАФТА, които имат за цел да гарантират, че фирмите, инвестиращи в чужбина, получават "справедливо и безпристрастно" отношение от чуждестранните правителства. Както и при Член 19, противниците на разпоредбите твърдят, че те нарушават суверенитета в полза на мултинационалните корпорации. Канада иска да преработи механизма, така че регулацията да е в ръцете на правителствата, в интерес на околната среда или на работната сила, както е във Всеобхватното икономическо и търговско споразумение (CETA), договорено неотдавна между Канада и Европейския съюз.
По материали на БТА
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.