Намаляваме хляба, ядем повече плодове и зеленчуци
Българинът развива по-здравословни навици в храненето, показват актуални данни на Националния статистически институт (НСИ), сравняващи 2016 с предходната година. Консумацията на хляб и тестени изделия намалява с 1,5 кг и достига 88 кг средно на лице. Увеличава се консумацията на плодове и зеленчуци съответно с 1,4 и 1,6 килограма.
На годишна база с 1,9 л намалява потреблението средно на лице от домакинство на алкохолни напитки (от 29,2 на 27,3 л) и цигари (от 647 на 639 броя).
Консумацията на месо е останала почти без промяна през 2016 г. – 32,5 кг. средно на лице.
През периода 2008 - 2016 г. се увеличава покупателната способност на домакинствата за повечето основни хранителни продукти. Най-много е нараснала покупателната способност при яйцата, свинското месо, ябълките, белия хляб и захарта в сравнение с началото на разглеждания период. Сравнително най-малко е повишението при маслото.
Покупателната способност през 2016 г. в сравнение с 2015 г. намалява за някои хранителни продукти - картофи, грозде и захар.
Жилища, жилищни условия и снабденост със стоки за дълготрайна употреба
През 2016 г. в собствено жилище живеят 89,7% от домакинствата, а 6,3% ползват жилище, без да плащат наем. В жилища под наем живеят 4% от наблюдаваните домакинства – 2,5% на свободен и 1,5% на общински наем. Второ жилище притежават 8,2% от домакинствата.
В жилища, построени преди 1990 г., живеят 92,3% от домакинствата, като две трети (72,3%) са изградени в периода 1961 - 1990 година. Преди 1961 г. са построени 20% от жилищата, а изградените след 2001 г. са 3,8%.
Над две трети (67,5%) от домакинствата в страната живеят в дву- и тристайни жилища, като в градовете те са 71,9%. В селата 64,8% от жилищата са с три и четири стаи.
Гаражи имат 21,5% от домакинствата в страната (18,1% в градовете и 31,2% в селата).
С електричество, вода, канализация, баня и тоалетна в жилищата разполагат 75,3% от домакинствата. Има съществени различия в благоустроеността на жилищата в градовете и селата. Централна канализация имат 29,8% от жилищата в селата, докато в градовете този процент е 3,2 пъти по-голям – 96,1%.
Тоалетна вътре в жилището имат 66,9% от домакинствата в селата и 97,1% - в градовете.
С централно отопление са 19,6% от жилищата в страната, съответно 26,5% в градовете и само 0,1% в селата.
Автомобили имат 49,5% от наблюдаваните домакинства, като 4,1% притежават два и повече автомобила. Не могат да си позволят да закупят и поддържат автомобил по финансови причини 14,6% от домакинствата, а 35,2% са заявили, че нямат необходимост от лека кола.
От предметите за дълготрайна употреба най-разпространен е телевизорът - притежават го 99,1% от домакинствата, а 25,7% имат по два и повече телевизора.
На второ място по разпространение е хладилната техника – 98,7% от домакинствата в страната (99% в градовете и 97,5% в селата) имат хладилник и/или фризер.
Автоматична перална машина притежават 92,1% от домакинствата, 5,3% не могат да си закупят този уред по финансови причини, а 2,8% смятат, че нямат необходимост.
Без телефон (стационарен или мобилен) са 1,7% от домакинствата. Само стационарен телефон имат 6,4%, а 56,2% - само мобилен (преобладават тези с два и повече мобилни телефона). Двата вида телефони (стационарен и мобилен) притежават 34,9% от наблюдаваните домакинства.
С компютри разполагат 52,1% от домакинствата (59,2% в градовете и 32,1% в селата), като една малка част ползват служебни. Все още е голям делът на тези, които преценяват, че нямат необходимост от компютър – 39,5%.
Наличие на интернет връзка в жилището имат 51,9% от домакинствата в страната. В градовете домашен интернет има в 59% от жилищата, а в селата - в 31,9%. Посочили, че нямат необходимост от интернет връзка в дома си, са 40,2% от домакинствата.
Климатици притежават 35,1% от домакинствата, а 30,9% не могат да си закупят такава техника поради липса на финансови средства. Заявили, че нямат необходимост от климатик, са 34% от домакинствата в страната.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.