Пътните работници излязоха на национален протест

Пътните работници излязоха на национален протест

Пътните работници излязоха на национален протест

Работещите в пътностроителния сектор излизат на национален протест днес с искане да им бъдат изплатени дължимите от държавата над 1,1 млрд. лв. за извършени от тях дейност. Дължимите суми са за периода до 31 декември миналата година, като основната част от тях са от миналата пролет, когато Пътната агенция спря да възлага дейности. 

Вчера премиерът Кирил Петков обяви, че правителството е готово да плати веднага над 600 млн. лева на пътните фирми, което е около 50% от задълженията. Решението обаче следва да мине и през парламента. Средствата, по думите на Петков, ще бъдат платени при условие, че другата половина от парите ще бъде разплатена след гаранции и пълна проверка, че са налице реално и напълно извършени дейности. 

Представители на пътния бранш започнаха да се събират пред сградата на Народното събрание още около 9 часа, като те настояват депутатите да гласуват проекта за решение относно разплащането за пътните ремонти. Преди седмица точката отпадна от дневния ред, но тази седмица е заложена отново в четвъртък. 

Над 20 са местата по републиканската пътна мрежа, които протестиращите ще блокират от 11 часа.

Работници от "Пътища Перник" ще затворят за половин час пътя за София при светофара на Драгичево.

Служителите на шуменската пътно-строителна фирма "Автомагистрали - Черно море" ще блокират Айтоският проход при село Вресово, както и кръговото кръстовище при Дунав мост край Русе. За ремонта на отсечката Чирпан-Стара Загора АПИ дължи на дружеството още 28 милиона лева. Във фирмата работят 800 души, а заради забавените плащания от страна на държавата беше заявено, че се предвижда 70% намаление на персонала.

"На този етап сме стопирали съкращението. Следващите ходове, които видяхме в пленарна зала, самото неразбирателство между парламентарните групи от управляващото мнозинство, не сме наясно точно какво ще се случи. За нас решението е едно – да ни бъде платено това, което е изработено. Изработено е и предадено миналата година, юни месец", каза за БНР Петя Стоянова – синдикален лидер в "Автомагистрали -Черно море". 

Във Варна локацията на протеста е участъкът от АМ "Хемус" на вход/изхода на града (до представителството на "Хюндай" и Комитово ханче).

Пътни строители от най-голямата фирма в бранша в Хасковска област - "АБ", излязоха на протест на пътя Хасково - Димитровград. "Дружеството ни има да взема около 40 милиона лева, които са изработени още миналата година и средствата ни се дължат. Допълнително не са ни разплатени към 5 милиона лева за зимната поддръжка. Засега само слушаме обещания ", каза за БТА техническият ръководител Илия Велев. 

"Причината за днешния протест е отказът на НС да гласува предложеното от регионалното министерство и внесено от депутати решение, което да даде възможност да започне решаването на проблемите в сектора", коментира за БТА председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков.

Според него няма експертиза в която и да е парламентарна комисия да проверява договорите на пътностроителните фирмите, включително и в създадената междуведомствена комисията по проверка на сертификатите за изпълнени дейности, където има един строителен инженер. Той отбеляза, че това е и обидно към пътната администрация. "Всеки сертификат за изпълнени дейности, които сега се претендират за плащания, вървят с подписа на седем души от пътната администрация", коментира Чайков.

Въпреки тези опасения, ръководството на камарата се надява да бъде спазен поетият ангажимент междуведомствената комисия да приключи работа по сертификатите до 7 май, а задължението по договорите с пътностроителните фирми предвижда цялостното разплащане с тях да стане до 30 юни.

"Средствата за разплащането на фирмите трябва да дойдат от бюджета на Пътната агенция за тази година. Там обаче има пари по други пера, има 1,2 млрд. лева за поддържане на пътищата, но за нови възлагания, а не за старите. Вероятно сумата ще бъде компенсирана в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" за 2022 г. през актуализацията на бюджета на държавата това лято", коментира Чайков. 

"Искаме разплащане 100% на извършените дейности преди една година, които вече 20% е официалната инфлация, всъщност над 40% е поскъпването на основните суровини", обясни за БНР инж. Георги Златев от Българската браншова камара "Пътища". 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ