Световни марки се оттеглят от руския пазар

Световни марки се оттеглят от руския пазар

Световни марки се оттеглят от руския пазар

Шведският мебелен гигант Ikea спира дейността в Русия. 17-те търговски центъра Mega, които се управляват от IKEA Centers Russia, част от IKEA Group, обаче остават отворени, съобщава BBС News.

Друг шведски гигант – H&M, вече преустанови търговията с модни стоки в Русия. Това направи и британската модна фирма Boohoo, която затвори и уебсайтовете си в страната. Много други марки вероятно ще последват примера им, според Морийн Хинтън от консултантската компания GlobalData, цитиран от британската медия. Но докато основанието на H&M е "трагичното развитие" на войната в Украйна, други марки, като например Nike и Burberry – която има магазин на Червения площад в Москва, обявиха, че спират дейността си, защото не могат да гарантират доставките до клиентите си.

Русия е петият по големина европейски пазар на дребно, оценен на 337,2 млрд. британски паунда през 2021 г. Затова голяма част от световните марки се въздържат да изгорят всички мостове за евентуалното си завръщане на него, коментира Крис Уийфър, главен изпълнителен директор на консултантската фирма Macro-Advisory Limited. „Западните компании не искат да бъдат свързвани с руския режим и с това, което се случва в Украйна. Техният бизнес тук може да е печеливш, но останалата част от света е по-важна, когато става въпрос за репутационен риск като този”, посочва консултантът, който работи в Москва през последните 24 години.  

Porsche също спира доставката на автомобили за Русия, съобщават от пресцентъра на Volkswagen Group. В Русия марката е представена в 20 града с общо 26 шоурума. През миналата година са продадени общо 6262 автомобила, като най-популярният модел е Cayenne, следван от Macan, уточнява Кристиан Вайс, мениджър „Корпоративни и търговски комуникации” в групата.

Jaguar Land Rover (JLR), General Motors, Aston Martin и Rolls-Royce са сред производителите на автомобили, които спряха доставките на превозни средства за Русия заради войната. Транспортирането на автомобили до Русия така или иначе може да се окаже трудно, тъй като двете най-големи компании за превоз на товари в света, MSC и Maersk, преустановяват маршрутите до и от Русия, с изключение на доставките на храна, медицински и хуманитарни доставки.

Някои производители на автомобили, като Volkswagen и BMW, трябваше да спрат производството в някои европейски заводи поради липса на части от Украйна.

Големите консултантски и адвокатски кантори бяха едни от първите, които стъпиха в Русия след падането на комунизма. Повечето от тях все още не обявяват плановете си след нахлуването на руската армия в Украйна. Джонатан Холт, британският шеф на KPMG, оповести, че преразглежда клиентите си в съответствие със санкциите, наложени от Запада, които ще доведат до прекратяване на отношенията им както с Обединеното кралство, така и с целия свят.

Висш мениджър на McKinsey, която обслужва 21 от 30-те най-големи руски компании, написа в социалните медии, че консултантът „вече няма да обслужва нито едно правителствено образувание в Русия“. Според Wall Street Journal  обаче официалното съобщение на McKinsey гласи, че „няма да коментира дали тази забрана ще се прилага за контролирани от държавата компании”, като Роснефт например.

 

По темата работи Светлана Тодорова-Ваташка

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ