Здравеопазването от нов тип има нужда от добре подготвени здравни мениджъри

Здравеопазването от нов тип има нужда от добре подготвени здравни мениджъри

Здравеопазването от нов тип, включително и в България има нужда от централизирани иновационни политики и мениджъри с широка интердисциплинарна експертиза. Динамичните промени в здравния сектор са предмет на дискусии от различни гледни точки. Всички специалисти обаче са на мнение, че е нужно обединение на усилията, за да се постигне иновативно здравеопазване, в центъра на което е поставен пациентът. Солидната основа за това обединение и ефективно управление на сектора може да бъде специализираното образование в сферата на здравеопазването и здравните услуги.  За управленските проблеми в системата на здравеопазването и нуждата от допълнителни образователни програми и ресурси за мениджърските екипи, потърсихме за мнение проф. д-р Руслан Пенчев – Ректор на МВБУ и проф. д.м.н. Живка Винарова - водещ преподавател в специалността „Бизнес администрация и иновации в здравеопазването“ на Международно висше бизнес училище в София

„В момента, пред очите ни се създава един изключително шарен пазар на здравни услуги и дейности, в който срочно трябва да организираме социалната медицина като ориентирана основно към пациента и неговите нужди и възможности.“, коментира  проф. д.м.н. Живка Винарова

Проф. д-р Руслан Пенчев, дългогодишен ректор на университета и специалист с над 20-годишен международен опит в сферата на управленските науки и консултиране, представя предимствата от широкоспектърното мениджърско обучение с фокус върху нуждите на здравните специалисти и ръководители.   

- Защо един здравен мениджър трябва да притежава систематизирани управленски знания и компетенции? 

- В днешно време здравните мениджъри на първо място трябва да притежават умения за управление на промяната, за да се адаптират към динамичните  процеси в здравеопазването. Тези жизнено важни в професионално отношение умения ще им помогнат да се справят по най-добрия начин с наложителните  промени в работните процеси, нагласите и  културата на администрирането. Те трябва да знаят и могат да комуникират адекватно необходимостта от промяна със здравните служители от всички нива. 

- Как мениджърите в здравеопазването могат да ускорят оптимизацията при администрирането на медицинските услуги? 

- Днес здравните организации са изправени пред редица проблеми, дължащи се на два основни фактора. На първо място - нарастваща трудност при удовлетворяването на все по-осведомения и взискателен пациент. Също толкова важна е необходимостта да променят вътрешната си организация, за да са в крак с изключително динамичните технологични промени и подходите на администриране.  Усъвършенстването на лекарите, тяхната експертиза и брой е необходимо, но недостатъчно условие, за да осигурят това, от което се нуждаят пациентите – бързо, качествено и ефективно здравеопазване. Необходима е стратегия, насочена едновременно към максимизиране на услугата за пациентите, чрез постигане на най-добрите резултати при оптимална цена и към преминаване към процес на здравни грижи, „управляван от организацията“.  

Колкото по-тежка е една система, толкова по-сложно е да се реформира. Предизвикателството при системата на здравеопазването е, че лекарите са основни участници в реформата на здравеопазването и всяка стратегия, която те не приемат, ще се провали.  Очевидно е, че ако подходът не е системен, то той няма да работи. Ангажирането на лекарите в трансформирането на системата изисква фокусиране върху споделените цели и мотивация, чрез споделени общи цели, обективно оценяване и усъвършенстване на подхода насочен към пациента. 

- Какви са предимствата в това медицинските специалисти да се обучават в бизнес университет? 

- Международните професионални организации определят ясно необходимостта от придобиване на управленски компетенции. Динамиката и спецификата на процесите в здравните системи извеждат на преден план потребността от широкопрофилна подготовка, включваща освен специализираната здравна експертиза и мениджърски познания. Това определя и развитието на такива програми в бизнес университетите с традиции в обучението по управление.  

Магистърската програма „Бизнес администрация и иновации в здравеопазването“ на Международно висше бизнес училище предоставя тази солидна интердисциплинарна перспектива. Магистрите се обучават как да привеждат в действие инструменти за управление, които оптимизират работата на организациите в здравния сектор. Акцентът е върху иновациите и дигитализацията в управлението на здравните заведения, дигиталните услуги за общността и достъпността на здравната грижа.  

Този комплекс от знания и умения създава възможност за изграждане на успешна лидерска кариера в системата на здравеопазването и фармацевтиката. В резултат от обучението си мениджърите в здравния сектор могат да разработват интегрирана визия за управление на субектите в здравната системa.  

- Защо решихте в специалността „Бизнес администрация и иновации в здравеопазването“  да поставите акцент именно върху значимостта на иновациите? 

- Развитието на  здравеопазване, което е по-добро и по-достъпно, може да се реализира качествено и устойчиво само чрез иновации. Прилагането им е неотложно в сферaтa на заплащането и използването на здравни грижи. Промените в пациентските нагласи и очаквания налагат използване на технологиите за разработване на нови продукти и лечение или по друг вид подобряване на здравните грижи. Новите специфики на средата изискват създаване на нови бизнес модели, особено такива, които да включват хоризонтална или вертикална интеграция на отделни здравни организации или дейности. 

Проф. Винарова очерта, че случващите се пред очите ни промени изискват подготвени кадри, които да менажират  „нова здравна парадигма“ (New Care Paradigm), която акцентира върху промените на методите, инструментариума и технологиите.  В новата здравна парадигма пациентът поема нова роля – ролята на „connecting person”.Той трябва безпроблемно и без ограничения да подава и да получава свои здравни данни и потребява интердисциплинарна медицинска експертиза. 

„Новото здравеопазване“ в България е възможно само чрез създаване на подходяща среда за включване на гражданското общество и експерти от различни области в решаването на проблемите на  здравеопазването, както и целенасочените инвестиции в електронното здравеопазване, информационните и комуникационните технологии. 

Пламена Господинова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ