ДНК-то не предопределя здравето и съдбата

Политика за бисквитки

В повечето случаи гените ни имат по-малко от пет процента общо с риска от развитие на определена болест, показват нови изследвания на учените от университета в Алберта.

В най-големия метаанализ, провеждан някога, учените са разгледали две десетилетия данни от проучвания, които изследват връзката между общи генетични мутации и различни заболявания и състояния. Резултатите показват, че връзките между повечето заболявания и генетиката са колебливи в голяма част от случаите, съобщава Neurosciencenews.

„Най-просто казано, ДНК-то не е вашата съдба, а често срещаните генни мутации са негодни за прогнозиране на болести“, казва Дейвид Уишарт, професор в катедрата по биологични науки на Университета в Алберта и съавтор на изследването. „По-голямата част от болестите, включително много видове рак, диабет и болестта на Алцхаймер, имат генетичен принос от 5 до 10 процента в най-добрия случай“.

Проучването също така подчертава някои забележителни изключения, включително болестта на Крон, цьолиакия и макулна дегенерация, които имат генетичен принос от около 40 до 50 процента.

„Въпреки тези редки изключения, става все по-ясно, че причините за развиване на повечето заболявания възникват от метаболизма, околната среда, начина ви на живот или излагането на различни видове хранителни вещества, химикали, бактерии или вируси“, обясни Уишарт.

Той и неговите сътрудници в научните изследвания предполагат, че измерването на метаболити, химикали, протеини или микробиома осигуряват много по-точна мярка за риска от заболяване и възможност за поставяне на по-точна за диагноза. Откритията са изправени срещу много на брой съвременни генетични тестове, които предполагат, че именно то може точно да предскаже рисковете за заболяване.

„Ако искате да имате точна представа за вашето здраве, склонността ви към дадено заболяване и какво можете да направите за това, по-добре е да измерите метаболитите, микробите или протеините си, не вашите гени“, добавя Уисхарт , „Това изследване също подчертава необходимостта да разберем вредите от околната среда и качеството на храните, въздуха и водата, които консумираме“.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Брад Пит предложи уроци по актьорско майсторство на футболисти за симулации на терена
Петролът поевтинява, тъй като по-слабите перспективи за търсене засенчват опасенията за доставките от Близкия изток
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Бургас ще е домакин на Евровизия 2027
МОН предлага единна система за проследяване на детското развитие
Google предложи създаването на организация за безопасност на изкуствения интелект
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна