Защо хората се държат ирационално, когато са на опашка

Наблюдения над поведението на хора в супермаркети помогнаха на учени да изяснят, защо хората започват да се държат ирационално и се суетят между опашките, забавяйки движението им, а и собственото си придвижване, се казва в статия в списание SSRN.
"Суетенето между опашките, постоянното местене от една в друга е абсолютно безумие, но се дължи на една-единствена причина - хората не обичат да бъдат последни. Още повече, че колкото и хора да са зад вас, това не е от значение колко бързо ще преминете вие. Тази особеност обаче влияе на психиката на човека и по правило, предпоследният е с 20% по-доволен от мястото си от последния в опашката", разказва Раян Бюел от Харвардският университет.
В последните години психолози и много други учени започнаха активно да се интересуват от поведението на човека в ежедневни и обединяващи ситуации - например при избор на стоки или когато е на опашка пред каса в магазин, а също и в автомобилно задръстване. Тези наблюдения разкрили няколко любопитни и неочаквани неща.
Например, израелски учени установили миналата година, че хората оценяват скоростта на движение на опашката не по броя хора и стоки, а според това какво място заемат покупките на лентата на касата. Това често подтиква хората да се държат нерационално, като избират"малка" опашка, съдържаща множество дреболии.
Бюел и неговите колеги разкрили корените на още един вид нерационално поведение поведение в магазините, наблюдавайки както хората на опашки, така и поведението им във виртуален аналог, който учените създали на сайт за социологическо проучване.
И едните, и другите не знаели, че са наблюдавани. Когато някой влизал в сайта, създаден от учените, той попадал на виртуална опашка, показваща неговото място и време за изчакване. Потребителите имали право да сменят опашката и да изберат друга, проверявайки текущите позиции за време и място.
Тези наблюдения разкрили любопитен ефект – най-често опашката сменяли не тези,които се намирали в най-дългата или бавна колона, а тези, които били на последно място в опашката, в която попадали първоначално.
Подобни решения в повечето случаи, както изяснили психолозите от Харвард били ирационални, тъй като хората прекарвали средно 10% по-дълго в очакване да дойде реда им за касата от тези, които били по-търпеливите. Дори и когато предприемали смяна на опашката само веднъж. Смените повече от веднъж чувствително увеличавали изгубеното в чакане време.
Корените на това странно поведение, както показала самата социологическа анкета, се криели в психологията на човека. Никой не харесва да бъде последен и в такива ситуации самочувствието и самооценката били доста по-занижени, отколкото при хора в средата на опашката.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Мартин Димитров: До края на годината дефицитът ще бъде 5,1%
Икономика |"Възраждане" се обяви против увеличаването на тавана за работници от трети страни в предприятията
Политика |Българин е сред задържаните на хуманитарната флотилия за Газа
Общество |Goldman Sachs вижда потенциал за още по-голямо поскъпване на златото. Какви са причините?
Финанси |ЕК: Повечето кибератаки започват с фишинг
ЕС |Белият дом замрази 26 милиарда долара за щатите, управлявани от Демократическата партия
Политика |Лондон изпадна от Топ 20 на световните пазари за първично публично предлагане
Финанси |Времето: Силен вятър с дъжд, а в планините и от сняг, носи захлаждане
България |Учени за първи път създават ембриони от ДНК на човешка кожа
Наука и Здраве |На днешната дата, 2 октомври. Рождениците днес
На днешната дата |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |ДСБ предлагат паркоместата в сградите да получат отделна имотна партида
Политика |Планината на седемте цвята: Перуанската звезда на Instagram
Любопитно |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.