АПИ отговори на Румен Радев

АПИ отговори на Румен Радев

АПИ отговори на Румен Радев

По повод публикувано от избрания за президент Румен Радев мнение за възобновената от Агенция "Пътна инфраструктура" обществена поръчка за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 тона, пресцентърът на Агенцията уточнява, че "изключително коректно е цитирано" съобщението от сайта на АПИ, че става въпрос не за стартиране на нова обществена поръчка, а за възобновяване на такава, обявена преди повече от 9 месеца.

Поръчката за т.нар. тол система е обявена на 5 април 2016 г. От стартирането й до този момент тя беше нeколкократно временно спирана поради обжалвания и след произнасяне на Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд, съответно възобновявана. Видно от всички правови решения досега жалбите са били несъществени. Последното произнасяне в полза на АПИ е от 29 декември и затова е възобновена процедурата с нов краен срок за подаване на оферти.

Обявената обществена поръчка е в резултат на одобрен доклад от Министерския съвет от 11 ноември 2015 г. за въвеждане на смесена система за тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за леките коли. В него е посочено, че дейностите по внедряване, управление и поддържане на системата ще се възложат с обществена поръчка. И в изпълнение на това решение близо 5 месеца по-късно е обявена и обществената поръчка.

Разпореждането на премиера за обявяване на нови обществени поръчки е от 21 декември 2016 г. и АПИ категорично спазва тази препоръка, изтъкват от Агенцията. Въпросната обществена поръчка, както и останалите обществени поръчки на АПИ, до този момент не са били обект на консултации с президентската институция.

Стойността на обществената поръчка е 200 млн. лв. Размерът на тази инвестиция няма да е за сметка на държавата. Предвижда се изграждането на самата система да бъде за сметка на избрания изпълнител. Той трябва сам да я плати, да я авансира и едва след успешното й заработване да започне изплащането й с пари от събраните приходи.

Едно от решенията за въвеждане на тол системата е събиране на приходи при различни цени от различни видове превозни средства и по различни пътища, както и да се приложи принципът "потребителят/замърсителят плаща", така че тези превозни средства, които най-много увреждат пътищата, да заплащат повече. Смята се, че този подход ще позволи на държавата да въведе интегрирана и единна система за събиране на пътни такси без формиране на задръствания и опашки от превозни средства по пътищата.

Не на последно място въвеждането на системата ще доведе до значително повишаване на събираемостта на средства за пътищата - според първоначалните изчисления годишните приходи биха достигнали близо 1 млрд. лв., които ще бъде реинвестирани в пътната инфраструктура на държавата, допълват от АПИ.

В доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система. За реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение на поддръжката на пътищата са нужни допълнителни поне 600 млн. лв. годишно. В момента държавата събира 300 млн. лв., посочват още от Агенцията.

Понастоящем, приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа. В приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г. Стратегия за развитие на пътната инфраструктура у нас за периода 2016-2022 г. и средносрочна оперативна програма за изпълнение на стратегията е посочен финансов недостиг в размер на 6,92 милиарда лева.

Стратегията за развитие на пътната инфраструктура сочи, че държавата се сблъсква с предизвикателства при финансирането на строителството и необходимата рехабилитация на всичките съществуващи пътища и мостове.

С изграждането на тол системата България ще застане сред водещите страни в Европейския съюз по отношение на внедряването на една от най-модерните и справедливи системи за платено преминаване по пътищата. Като допълнителни положителни ефекти от въвеждането на подобни системи в други страни от Европа, се констатира повишаване на данъчния контрол, респективно прекратяване на незаконни действия, като фиктивен износ, превоз на недекларирани или неправилно декларирани стоки и др., заявяват от АПИ.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ