Шоу или власт

Шоу или власт

Ефектът „Бепе Грило“ успя и на родна земя. Слави Трифонов и неговата партия „Има такъв народ“ не просто връхлетяха с висок старт в парламента, но и се класираха директно като втората по сила и влияние политическа формация, на която всички останали бяха готови да предадат кормилото на властта. Моделът на шоумена, който надраства професионалната си кариера и се превръща в непредсказуемия фактор на политическия хоризонт, смути Европа още с първообраза си – основателя на италианската партия „Движение 5 звезди“, Бепе Грило. Не след дълго последва и репликирането му, този път в Украйна, където Володимир Зеленски изненадващо (поне за външните наблюдатели) спечели президентските избори в страната.

Също както при Слави, кариерите на Грило и Зеленски започват от телевизията. Преди да станат политици, и двамата са шоумени с изяви пред многомилионни аудитории, които успяват да трансформират от свои верни фенове в също толкова верни партийни поддръжници. Светът започва да опознава образа на обединителя от малкия екран, който в даден момент успява да капитализира популярността в политически проект, припознаван като носител на промяната. На какъв принцип обаче сработва този модел и от какво все пак зависи и ще зависи неговата устойчивост? Дали в началото на всеки политически инженеринг в този сюжет стои конкретен личностен профил, или просто се търси най-малкото общо кратно на универсалните категории „шоумен“, „популярен“, „тв звезда“? Фактите започват да говорят.  

„Човекът с човешко лице“

През 2019 г. Володимир Зеленски напусна коридорите на основаното от него студио „Квартал 95“, където се изявяваше като актьор, водещ, продуцент и сценарист, за да ги замени с тези в президентството на Украйна. В кабинета държавният глава влезе с обещанието да прекрати конфликта с Русия, но днес отново се бори с назряващото напрежение между Киев и Москва.

[[{"fid":"372293","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":false,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":2668,"width":4000,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Две седмици преди изборите през 2019 г., по време на кандидатпрезидентската кампания, Зеленски излезе на сцената на собственото си комедийно шоу, „Лигата на смеха“, като негов водещ. /Снимка: Getty Images

Голяма популярност той набра с участието си в комедийния тв сериал „Слуга на народа“ – име, което по-късно ще използва и за новосъздадената си партия. Неволно или не, сюжетът на продукцията на неговото студио, чиито първи епизоди се появяват през 2015 г., донякъде напомня за развоя на събитията в действителността четири години по-късно – неопитен в политиката украинец се събужда като победител в президентската надпревара срещу Петро Порошенко, докато граждани и журналисти осъмват с въпроса какво управление ги очаква.

[[{"fid":"372294","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":false,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":2668,"width":4000,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Петро Порошенко и Владимир Зеленски в предизборен дебат. /Снимка: Getty Images

Още по време на кампанията си Зеленски се уповаваше на това да предложи нещо невиждано и различно. Освен това зададе тона на модерен лидер, достигащ до избирателите, избягвайки пресконференциите, обиколките в страната и политическите речи. Тези форми на стандартна агитация бяха заменени от публикации в социалните медии, а за този свой ход актьорът подсказа още с обявяването на намерението си да се кандидатира за президент, съобщавайки го в новогодишното си видеообръщение за 2019 г., публикувано онлайн.

Официалните му профили продължават да са един от най-мощните канали, чрез които разпространява позициите си. Това доказва и фактът, че в началото на мандата си Зеленски имаше около 4 млн. последователи в Instagram, а броят им се удвои до над 9 млн. за около две години.

Една от причините да се включи в президентските избори според негово интервю за кореспондента на „Би Би Си“, Джона Фишър, е виждането му, че хората искат „нещо ново, искат да получат човек с човешко лице“. Това се потвърждава и от вота – близо 74% гласуваха за Зеленски на балотажа. Заслуги за това несъмнено има сериалът „Слуга на народа“, благодарение на който обществото успя да го види в ролята на президент, за да възприеме този негов образ и да достигне до извода, че неопитните също имат известен потенциал да се справят с проблемите на цяла една нация.

В развитието на действието в тв поредицата обаче тежест имат решенията на трима олигарси, които задкулисно оказват натиск върху властта. Под въпрос е дали лентата е пророкувала и това явление в реалността, защото зад президента прозира лицето на магната Ихор Коломойски – най-популярното комедийно предаване на студио „Квартал 95“ – „Вечерний канал“, се излъчва в ефира на канал „1+1“, който е собственост на Коломойски.

Олигархът замина за Израел през 2017 г., след като съоснованата от него банка „Приватбанк“ бе национализирана в резултат на разкрития, че от счетоводния ѝ баланс липсват милиарди долари. Правителството при тогавашния държавен глава Петро Порошенко го обвини в измама, заплашваща да дестабилизира украинската икономика. Впечатление направи, че завръщането на Коломойски се случи едва през 2019 г., дни преди встъпването в длъжност на Зеленски. Лидерът публично отрече да е „политическа марионетка“ на олигарха.

„Звездите“ на Грило

Със завършването на гимназията Джузепе „Бепе“ Грило става комедиант по неволя, след като е забелязан от популярния италиански водещ Джузепе Баудо. Така през 80-те години се появява в няколко предавания, а звездата му изгрява толкова ярко, че за неговите шеги е създадена специална продукция, „Грилометро“. Ден след ден приходите растат, зрителите се забавляват, докато една вечер в шоуто „Фантастико“ актьорът не отправя нападки към Социалистическата партия на Италия и нейния лидер, който по онова време заема премиерския пост – Бетино Кракси.

Събитието води и до оттеглянето на Грило от телевизионния екран, само че той вече е успял да постигне най-важното – да използва публичността си, за да се превърне в лидер на мнение и да прокара сред широката аудитория политическите си възгледи. Влиянието на комедианта нараства главоломно, а с това и значението на думите, които ще използва – например по данни в официалния му блог негов 10-минутен монолог на фестивала в Санремо през 1989 г. е гледан от 22 млн. зрители.

В началото на новото хилядолетие Грило предприема нова тактика – създава свой интернет блог, чрез който също опитва да прокара възгледите си, този път не само на италиански, но и на английски език. Впоследствие уебсайтът е определен от списание „Тайм“ за един от най-влиятелните в света.

[[{"fid":"372299","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":false,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":492,"width":768,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Снимка: Beppegrillo.it

В платформата шоуменът редовно изразява позициите си, например че Италия не трябва да участва в Олимпийските игри в Пекин, защото китайците са извършили „мини-холокост“ над Тибет. Чрез блога си организира и митинги в близо 300 италиански града, за да насърчи хората да се обединят около отстраняването от длъжност на народните представители в италианския парламент, които са осъдени за престъпления. Успоредно с това събира и дарения от привържениците си – така през 2005 г. дава малко над 48 хил. евро за рекламна страница в международния вестник „Интернешънъл Хералд Трибюн“ с призив депутатите, извършили престъпления, да спрат да представляват гражданите. „Истината вече не минава през конвенционалните медии, а през мрежата и този наш блог е пример“, пише тогава Грило.

Тези и други събития стават предпоставки той да положи основите на собствен политически проект – „Движение 5 звезди“, основан през 2009 г. съвместно с редактора на блога му, вече покойния Джанроберто Касаледжо. Партията бе разглеждана като реакция срещу корумпирана политика на Италия, а сред ангажиментите ѝ бяха намаляване на заплатите на парламентаристите с 80% и осигуряване на достъп на обществеността до финансовите сметки на всички държавни органи.

През 2013 г., след проведените парламентарни избори, „Движение 5 звезди“ стана втора в Италия по брой гласове, печелейки в своя полза около 25% от вота. На следващите избори през 2018 г. успя да заеме и челната позиция. В нито един от двата случая обаче формацията не издигна министър-председател, предоставяйки тази възможност на Демократическата партия.

За сметка на това едно от събитията, белязали разцвета на Грило в политиката, бе решението му да изведе привържениците си на улиците в знак на недоволство срещу референдум, в който държавата попита гражданите одобряват ли изменения на италианската конституция, инициирани от тогавашния премиер Матео Ренци. Грило определи референдума като протестен вот срещу статуквото, в резултат на което се наложи министър-председателят да подаде оставка.

 

72-годишният Грило постепенно се оттегли от ръководството, а като негов наследник все повече се очертава доскорошният независим премиер Джузепе Конте, който прие поканата на формацията да разработи проект за възстановяване и нова идентичност на „Движение 5 звезди“.

Българският вариант

Тази година сходно явление изгря и на българската политическа сцена, а зараждането и оцеляването му в бъдеще загатват формира ли се и у нас нов вид политически лидер, при който публичната личност слиза от екрана, след като печели народната любов, само за да я спечели още веднъж по пътя към влизането в управлението на държавата.

За шоумена или за политика гласуват избирателите, когато видят подобна личност в бюлетината? Според Геновева Петрова, управляващ партньор в агенцията за социални и маркетингови проучвания „Алфа Рисърч“, този въпрос поражда сериозен дисонанс. „Хората гласуват за шоумени, очаквайки те да станат отговорни политици, а не за да превърнат политиката в шоу. Мнозинството досегашни примери от различни държави обаче посочват, че това се оказва една от най-непосилните задачи за получилите доверие шоумени“, смята тя.

[[{"fid":"372785","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":false,"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":5766,"width":3844,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]

Геновева Петрова, управляващ партньор на „Алфа Рисърч“. /Снимка: Личен архив

По думите ѝ през последните години се превръща в тенденция хората да залагат на популярни сред обществото авторитети, когато има дефицит на доверие в политическите партии и техните представители. „Напоследък в такива авторитети се превърнаха хора от шоубизнеса, които за добро или за лошо станаха ролеви модел за подражание, но в малко по-далечното минало говорим за представители на културата и интелигенцията – поети, писатели, философи“, отбелязва Петрова.

За специалистката по маркетинг и политически науки ситуацията в България изглежда съпоставима с примерите от Италия и Украйна, поне до момента на първоначално гласуваното доверие. „Разлики биха могли да се проявят след това в зависимост от начина, по който избраните популярни лица действат в управлението“, казва тя. Към момента обаче едно е сигурно – Станислав Трифонов вече е в позицията на политик и всяко нещо, което направи или не направи, е част от политическото му представяне.

Автор: Габриела Беличовска

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Путин : Всички западни войски в Украйна ще бъдат легитимни цели за Москва
Управителят на Датската централна банка призовава сънародниците си да обмислят въвеждане на еврото
ЕС обяви план да не купува нито една молекула газ от Русия
Шефът на BMW: Забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС е голяма грешка
Премиерът Желязков пред Антонио Коща: Решението на българския парламент е да не изпращаме войски в Украйна
Мъск твърди, че роботите Optimus ще спасят Tesla. Много от тях обаче все още не работят
Шефът на НАТО предупреждава, че Китай и Русия се готвят за „дългосрочна конфронтация“
На днешната дата, 5 септември. Имен ден празнуват Захари, Захария, Захарина, Зара, Елисавета