Тайните на добрите комуникатори
Проучване, организирано от Чикагския университет, поставя под въпрос връзката на общуването с познанството между хората и близостта им.
За целта от университета провеждат интересен експеримент. Участниците са били организирани в две различни комуникационни ситуации. При първата, те са общували с познати хора, а при втората - с такива, които никога не са срещали.
Изследователите откриват, че участниците не се разбират по-добре с хората, които познават, в сравнение с тези, с които току-що са се срещнали. Дори по-лошо, склонността на участниците да надценяват своите комуникативни способности е била още по-ясно изразена при срещата с познатите им хора.
„Разбирането „Това, което знам е различно от това, което ти знаеш“, е в основата на ефективната комуникация“, казва ръководителят на изследването Кенет Савитски.
Ефективната комуникация е истинското предизвикателство за лидерите. Просто няма как да станете велик лидер, ако не сте добър комуникатор. Добрите комуникатори вдъхновяват хората. Те създават реална, емоционална и лична връзка с останалите.
Умелите комуникатори изграждат тази връзка с помощта на способност да разбират хората и умение да разпознават техните нужди и да говорят директно и открито за тях.
Тук следват 8 доказани стратегии, които ще ви помогнат да преодолеете комуникационните пристрастия и да се превърнете в по-добър комуникатор.
1. Говорете с групи като с отделни индивиди.
Като служител, мениджър или лидер, често ви се налага да говорите пред групи от хора. Без значение дали става въпрос за малък екип или за събиране на цялата компания, трябва да създадете едно определено ниво на интимността във вашия комуникационен подход, което да кара всеки човек да се чувства така, сякаш говорите директно с него.
"Номерът" е да се абстрахирате от размера на публиката и от всички неща, които ви разсейват, за да доставите съобщението си по същия начин, по който бихте, ако говорите само с един човек. Трябва да покажете искрена емоция и да излъчвате същите чувства, енергия и внимание, които са характерни за директното общуване между двама души.
2. Говорете така, че хората да слушат.
Големите комуникатори анализират внимателно своята аудитория, за да бъдат сигурни, че няма да изпратят съобщение, което тя не е готова да чуе. Да говорите така, че хората да ви слушат, означава, че можете да променяте и приспособявате съобщението си в движение, за да задържате интереса на аудиторията.
Не се поддавайте на изкушението да наложите своята гледна точка на всяка цена. Ако вашият начин на говорене води до въпроси от страна публиката, може да сте сигурни, че сте на прав път.
3. Слушайте така, че хората да говорят.
Един от най-опасните капани за всеки лидер е приемането на комуникацията като едностранен процес. От изключително значение е да дадете възможност на всеки човек, с когото говорите, да сподели своите мисли. Ако забележите, че думата ви често е последната във вашите разговори, най-вероятно комуникативните ви умения имат нужда от още работа.
Слушането не е само чуването на отделни думи. То включва обръщане на внимание на тон, скорост и сила на гласа. Какво се казва? Какво остава неизказано? Има ли скрити послания под повърхността на отделните изрази?
Когато някой говори с вас, спрете всичко, което правите, и слушайте внимателно, докато другият човек не спре да говори. Когато сте на среща, седнете близо до човека, за да можете да се съсредоточите в думите му. Подобни прости и лесни навици ще ви помогнат да се фокусирате върху настоящия момент и да разпознаете сигналите, които вашият събеседник ви изпраща.
4. Свържете се на емоционално ниво.
„Хората ще забравят какво сте казали и направили, но никога няма да забравят как сте ги накарали да се почувстват“, казва американската писателка Мая Анджелоу.
Вашата комуникация би била непълна, ако хората не се свързват с нея на емоционално ниво. Постигането на емоционална връзка е трудна задача за много лидери, тъй като те изпитват нуждата да играят определена ролята, която се вписва в техните разбирания как трябва да изглежда един човек на управленска позиция.
За да постигнете емоционална връзка с вашите служители, трябва да бъдете напълно открити и прозрачни. Покажете им това което ви мотивира, нещата, от които се интересувате и какво ви кара да ставате от леглото всяка сутрин. С други думи, просто бъдете човек.
5. Научете се да четете езика на тялото.
Вашият авторитет кара хората да не споделят това, което наистина си мислят. Без значение колко добра и близка е връзката ви с вашите подчинени, ако мислите, че те са толкова искрени и откровени с вас, колкото с техните колеги, значи живеете в илюзия. За да се справите с това предизвикателство, трябва да станете добри в разбирането на неизречените послания.
Най-голямото богатство на информация се крие в езика на тялото. Веднъж след като схванете мелодията на езика на тялото, съобщенията ще станат по-ясни и лесно разбираеми. Отделяйте толкова внимание на нещата, които остават неизказани, колкото и на тези, които се казват, за да забележите факти и мнения, които хората не са склонни да изразят пряко.
6. Предварително осъзнайте намеренията и целите си.
Малко подготовка може да бъде от голяма помощ, за да кажете точно това, което искате и да постигнете желания ефект. Това не означава да разчитате на готова реч, а да развиете разбиране за къде трябва да бъде фокусът и акцентът на вашата.
7. Забравете за жаргона.
Светът на бизнеса е изпълнен с жаргони метафори и термини, които в повечето случаи са безвредни, но понякога трудни за разбиране. Проблемът се появява, когато хората прекаляват с тяхната употреба. Бизнес терминологията отчуждава служители и клиенти. Ако сте мениджър, бъдете пестеливи с жаргона, ако искате да създадете здрава връзка с вашите подчинени.
8. Практикувайте активно слушане.
Активното слушане е проста техника, която кара събеседниците да се чувстват чути. То показва уважение и е в основата на добрата комуникация. Тази практика включва няколко точки:
- Прекарвайте повече време в слушане, отколкото в говорите.
- Не отговаряйте на въпрос с друг въпрос.
- Избягвайте да довършвате изреченията на другите хора.
- Обръщайте повече внимание на вашия събеседник, отколкото на себе си.
- Съсредоточете се върху това, което хората казват в момента, а не върху техните интереси.
- Преразкажете казаното от другия човек с ваши думи, за да сте сигурни, че сте го разбрали правилно. ("Искаш да ми кажеш, че бюджетът има нужда от допълнително преразглеждане, нали?")
- Помислете за това, което ще кажете, след като събеседникът ви се изкаже, а не докато той или тя говори.
- Задавайте много въпроси.
- Никога не прекъсвайте!
- Не си правете записки.
Работете над не повече от три от тези стратегии наведнъж. След като овладеете една от тях, може да започнете да се занимавате със следващата. Комуникацията е динамичен елемент на лидерството, свързан с повечето неща, които правим всеки ден.
Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.