Най-важният урок

Най-важният урок

Държави, обучили над 60% от населението си по финансови въпроси, като Обединеното кралство, Холандия или Швеция са отбелязали спад в брутния вътрешен продукт (БВП) под 4% през предходната криза от 2008 г. Страни като Испания или Италия с финансови познания под 50%, са претърпели значително забавяне в икономиката на около 10%. Това показва докладът "Защо да се обучаваме в семейна и бизнес икономика?" на PwC и Фондация Contea. В сценарий като настоящия, при който прогнозите сочат спад на БВП на повечето европейски държави, финансовото образование стои като основен стълб за по-доброто справяне с подобни предизвикателства, информира eleconomista.es

Според експертите, обучението по финанси трябва да започне възможно най-рано, за да може всяко дете да разбере как работят парите и какви са основните им понятия. Според доклад на Intrum в Европа бащите и майките са най-големите финансови педагози. В Испания, например, финансовото образование в класната стая беше въведено през 2014 г. Учениците от началното училище получават обучение от основно естество, докато в средното образование има специален предмет "Икономика", но той не е задължителен.

Значението на финансовите знания през целия живот е убедителна причина да започнете да обучавате деца от най-ранна възраст. Можете да започнете, като обясните какво представляват парите, за какво служат, как се получават и защо трябва да се използват отговорно. Добро упражнение за това е да отпечатате поредица от монети и банкноти и да ги свържете с продукти, които те консумират в ежедневието. Например топка, тениска или сладолед. По този начин те могат да започнат да възприемат колко скъпи могат да бъдат нещата. 

След като тази стъпка бъде направена, най-добре е да купите касичка, за да насърчите детето да спестява и да развие този навик. Един лесен начин да се напълни касичката е да се определи плащане за задачи, които те изпълняват, било седмично или месечно. По този начин можете да обясните и че доходът не може да надвишава разходите (ако имат само определена сума пари, няма да могат да си купят нещо с по-висока стойност, бел. ред.). Така се насърчава и търпението в децата, тъй като те ще разберат, че парите "не растат по дърветата" и за тяхното натрупване са необходими време и усилия. 

Освен това методът на касичката ще бъде добро упражнение, за да ги научите да носят отговорност за финансовите си решения. Те ще научат разликата между "угаждане на себе си" или придобиване на нещо необходимо. По този начин, ако решат да похарчат парите за сладкиши, те ще загубят покупателната способност, която биха имали за интересна книга, например. На този етап е важно родителите да са модел за подражание, тъй като е безполезно да се обяснява, че децата не се нуждаят от три чифта обувки, ако възрастният не дава пример със себе си. 

Един от начините да ги приближите до отговорното потребление е да ги включите при съставянето на списъка за пазаруване, да ги заведете в супермаркета, за да могат да сравняват цените и да проверят колко продукти могат да бъдат закупени с определена сума пари. С това упражнение те също могат да бъдат научени, че първо трябва да бъдат задоволени основните нужди и, ако е възможно, след това могат да закупят по-ненужни продукти.

"Важно е да се приучи навикът за спестяване на новите поколения и най-добрият начин да го направите е чрез геймификация, така че децата да се учат, докато се забавляват с помощта на жетони, които представляват пари и които могат да се използват само за закупуване на неща в играта, а не извън нея. Не трябва да забравяме, че най-значителният напредък трябва да бъде направен у дома, с реални пари, дадени в малки количества от родителите, тъй като именно тези истински пари имат способността да изкушават децата", казва психологът Бертран Регадър. 

Важно е да се обясни и какво означава инфлацията - ако цените на продуктите се увеличат, а парите им останат същите, те ще загубят покупателната си способност. За да се преодолее инфлацията, разбира се, има различни възможности за инвестиране, като фондовия пазар, и инструменти като инвестиционни фондове. 

Друг ключ към спестяването е да се установят стратегии за контрол на импулсивните покупки, тъй като по този начин, посочва психологът Бертран Регадър, интензивността на желанието да се купи нещо може да се намали и околната среда да се промени, така че да изкушава по-малко. Най-класическият пример за това е да не ходите до супермаркета да пазарувате, когато сте гладни.

"Както всички навици, и спестяването може да бъде модел на поведение, който учим постоянно и с възможно най-малко прекъсвания, стига да не изхождаме от ситуация на икономическа несигурност. Има няколко начина да го постигнем, но във всички случаи това, което е от съществено значение, е да има доказателства. След като започнете да спестявате по устойчив начин, увеличаването на спестените пари става относително по-просто", обяснява Регадър. 

Източник: eleconomista.es

Превод и редакция: Нели Тодорова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ