Как да станете по-добър слушател

Как да станете по-добър слушател

Способността на хората да бъдат добри слушатели често бива подценявана. Тя обаче е един от най-надеждните индикатори за лидерския потенциал на даден човек, предсказвайки успеха му в сферата на управлението по-добре от интелигентността или характера. Скорошно проучване показва, че добрите слушатели се представят доста по-добре в работата от останалите, като в същото време могат да се похвалят с по-високи нива на задоволеност, както и с по-смислени и пълноценни взаимоотношения с другите. Ние обикновено сме склонни да се доверяваме на този тип хора и да гледаме на тях като на любопитни, съпричастни и емоционално интелигентни

В известна степен силата на слушането може да бъде обяснена с факта, че ефективното слушане е рядкост. Живеем в свят, в който хората често биват възнаграждавани за опитите си винаги да бъдат в центъра на вниманието и за това, че не спират да говорят, дори когато нямат какво да кажат.

Какво обаче може да направите, за да се превърнете в по-добър слушател? Най-простата формула е в три стъпките – замълчете, слушайте и повторете.

Това обаче може да е по-лесно да се каже, отколкото да се направи, и (ако все още четете) подозирам, че искате нещо по-задълбочено. Десетилетия на научни изследвания показват, че ако искаме да бъдем по-добри слушатели трябва да се фокусираме върху четири ключови аспекта на слушането:

Фокус

Една от основните причини повечето хора да не се справят особено добре в ролята на слушатели е, че макар да имат намерението да се съсредоточат върху казаното от техните събеседни, те просто не успяват да им отдадат нужното внимание. Както добре знаем, разсейването, стресът, тревогите, мултитаскингът и редица други фактори пречат на качественото слушане. Противно на общоприетото схващана - задачи, които изискват активно внимание, не могат да се изпълняват едновременно. Мултитаскингът е в известна степен подобен на интуиция, чувство за хумор или музикалния вкус: фактът, че мислим, че сме добри в това, не означава, че всъщност сме. Може би си мислите, че можете да вършите няколко задачи, докато тече среща в Zoom, но нека не се лъжем като казваме, че това е някаква форма на „слушане“. Ако наистина искате да бъдете ефективни слушатели, трябва да бъдете фокусирани само и единствено върху конкретния разговор.

Съпричастност

По-голямата част от хората са способни да проявяват едно базово ниво на емпатия – способността да се поставят на мястото на друг човек. По някаква причина обаче не винаги го правим. Излизането от рамката на нашето его и полагането на усилия за виждане на нещата от различна от нашата гледна точка може да подобри значително уменията ни за слушане. Разбира се, това е много по-лесно постижимо, когато слушаме човек, който има някакво значение за нас, но хората имат способността да бъдат открити и внимателни и с хора, с които не са обвързани по някакъв начин. Прибягвайте по често до тази си способност.

Самоконтрол

Импулсивните прекъсвания са голяма заплаха за ефективното слушане. Ако не можете да контролирате емоциите си, било то позитивните или негативните, много вероятно е често да се озовавате в ситуации, в които прекъсвате другите, преди те да са се изказали и да са изразили ясно позицията си. Едно просто упражнение, което ще ви помогне да държите чувствате и мислите си под контрол, е да изчаквате другия човек да се изкаже и да броите до две или три, преди самите вие да вземете думата. Дори и да смятате, че вие сте прави, а събеседникът ви греши, или пък да не харесвате това, което чувате, много по-вероятно е да спечелите спора, ако просто изчакате другият човек да свърши с изказването си. В противен случай може да очаквате, че той ще ви отговори със същата липса на интерес и няма да се вслуша в думите ви. Ако наистина ви пука за това, което казва другият човек, не го прекъсвайте.

Активно участие

Дори и да успеете да постигнете първите три неща, в крайна пак е важно да покажете на другия човек, че сте чули казаното от него. С други думи, това, което искате, е да се възползвате от репутацията си на добър слушател. Когато вашият ред в крайна сметка дойде и вие сте този, който трябва да каже нещо, постарайте се да включите в думите си гледната точка на другия човек, позовавайки се на казаното от него и отбелязвайки неговите аргументи. Много хора знаят как да чакат реда си, но в крайна сметка опират до предварително подготвена реч, която не включва нищо от казаното от другия. Те знаят как успешно да се преструват, че слушат. Ако искате другите да разберат, че са чути, включете казаното от тях в думите си.

Струва си да запомните, че слушането не се различава от всяко друго умение. Някои хора имат по-голям потенциал от други, но в крайна сметка всички трябва да тренираме, за да станем по-добри. Получаването на обратна връзка от другите е от съществено значение за самоусъвършенстването, особено ако ни се каже, че не внимаваме и дори че сме лоши слушатели. Това може да ни накара да се почувстваме достатъчно виновни, за да променим подхода си. Ако го направим, това ще бъде знак, че все пак сме чули нещо от казаното и че вървим по правилния път.

...................

Томас Чаморо-Премусик, автор на „The Talent Delusion" за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ