Какво прави хората скучни?

Какво прави хората скучни?

Какво прави хората скучни?

Дали ви се е случвало да се запитате, не ви ли намират околните за скучни? Може би има хора, така погълнати от себе си, на които през ум не може да им мине, че не са завладяваща компания. Но какво прави хората да изглеждат скучни. Налице са систематични проучвания върху този ефект. Не много, но достатъчно, за да осигурят набор от отговори.

В поредица от изследвания социалният психолог Марк Лиъри и трима от колегите му установяват, че отегчаваме другите както с нещата, които говорим, така с начина, по който говорим. И съдържанието, и стилът са важни. Учените също така са открили, че може би сме прави да се притесняваме, дали другите ни смятат за скучни, защото в този случай те са склонни да ни съдят отрицателно и за много други неща.

В първата част от изследванията, учените искат от хората да опишат „нещата, които правят хората скучни за вас”. След това правят списък от най-често споменаваните 43 типа неща и карат още няколкостотин души да ги класират по отегчителност. Така стигат до девет категории скучно поведение.

Започвайки с най-скучното, те са следните:

     1. Най-скучният от всички скучни начини на поведение е това, което учените наричат ​​"отрицателен егоцентризъм" - "да се оплакваш непрекъснато, говорейки за собствените си проблеми и показвайки липса на интерес към другите"
     2. Баналността - "да говориш за тривиални или повърхностни неща, да се интересуваш само от една тема, и да повтаряш едни и същи истории и вицове"
     3. Ниската афективност - липсата на ентусиазъм, монотонния говор, липсата на зрителен контакт и като цяло неизразителното поведение.
     4. Досадност - "бавният говор, дългите паузи, преди да отговориш, времето, което ти отнема да изразиш мисълта си, и проточването на темата."
     5. Пасивността - да нямаш кой знае какво да кажеш, да нямаш мнение, да бъдеш прекалено предвидим или прекалено склонен да се съгласиш с мнението на другите.
     6. Обсебеност от себе си - това е очевидно: да говориш за себе си през цялото време.
     7. Сериозността - да си даваш прекалено сериозен вид, по-рядко да се усмихваш.
     8. Старанието да се харесаш - "да се опитваш да се държиш забавно или любезно, за да впечатлиш околните."
     9. Разсейването - да правиш неща, които пречат на разговора, прекалено лесно да се разсейваш и да прекаляваш с празните приказки.

В следващия набор от изследвания, хората били записвани с видеокамера по време на разговор. След това други хора оценяват колко скучни са били записаните, а учените старателно кодират типа неща, които говорят по време на записите.

Ето някои от разликите в държанието на скучните и интересните хора:

  1. Интересните хора разкриват повече собствените си мисли и чувства, отколкото скучните. (Това очевидно не е същото като да говорим за себе си през цялото време.)
  2. Интересните хора внасят повече информация в разговора (не само емоции).
  3. Скучните хора използват повече празни думи и кухи фрази, които нищо не означават - например, "аха" за съгласие от време на време и почти нищо друго.
  4. Скучните хора като цяло допринасят по-малко в разговора.

В последното изследване, Лиъри и колегите му показват на участниците клипове на хора, които са особено скучни или особено интересни (по оценка на участниците в предишните изследвания). Без да казват на хората, гледащи записите, кои са оценени като  скучни и кои като интересни, учените просто ги помолили да оценят участниците в разговорите по най-различни признаци.

Скучните хора са заковани! Съдят ги по-строго в почти всяко отношение.Определят ги като по-малко харесвани, по-недружелюбни и по-малко енергични, по-трудни за опознаване. Приписват им отрицателни черти, които нямат нищо общо с това дали си интересен: например, смятат, че е по-малко вероятно да са силни или да са лидери. Само по два от 18-те признака скучните и интересните хора се оценяват като равни: надеждност и компетентност.

Има, обаче, един съществен признак, по който скучните хора са съдени по-положително, отколкото интересните. Хората ги смятат за по-умни.

Източник Obekti.bg

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ