Правилото на Ной
Легендарният инвеститор Уорън Бъфет е известен с не един съвет за бизнеса и дори за живота като цяло, които са се превърнали в широко разпространение цитати.
Аз имам два любими. Първият е, че ако искате да разберете дали сте успешни, трябва да обърнете внимание на единствената мярка, която има значение – любовта. Трудно е да надскочиш подобно изказване.
Има обаче и един по-малко познат цитат, който е особено подходящ за времена, като днешното. В годишния доклад на Berkshire Hathaway за акционерите през 2001 г. (една от най-тежките в историята на компанията), Бъфет пише: „Не е важно да можете да предскажете дъжда. Важно е да можете да построите Ноев ковчег“
Правилото на Ной
Той нарича тази идея „правилото на Ной“, посветено на библейската история за Ноевия ковчег, който спасява човечеството и животинския свят от великия потоп. В бизнес средите “правилото на Ной“ се използва за описването на лидерите, които могат да предскажат пазарните тенденции и да предвидят събития, преди те да са се случили, но въпреки това не успяват да приложат на практика тези си познания и да сведат рисковете до минимум.
На 11 септември 2001 г. потопът за Berkshire Hathaway идва под формата на май-смъртоносната атака на американска територия от Пърл Харбър насам, след като два пътнически самолета, отвлечени от терористи се врязват в кулите-близнаци в Ню Йорк и напълно ги разрушават. Години след атаката Бъфет споделя, че е имал предчувствие, че може да се случи нещо подобно, но така и не е предприел нищо, за да защити активите си. Той не е успял да построи Ноев ковчег навреме, нарушавайки собственото си правило.
От инвестиционна гледна точка, под построяване на Ноев ковчег се има пред внимателно инвестиране в няколко силни компании, които могат да се адаптират към всяка ситуация. Когато става въпрос за предприемачество, изграждането на Ноев Ковчег придобива малко по-различна форма.
Назначавайте на работа най-умните хора, които може да намерите
В книгата си The Fifth Discipline Питър Сендж говори за „учещата се организация“ като характеристиката, която различава успешните екипи и компании от останалите. С този термин Сендж описва организация, която разчита на това, че всички нейни служители се учат един от друг, споделяйки своите познания и умения, вместо да чакат информацията да им бъде „снасяна“ от по-високите нива и просто да изпълняват заповедите на своите шефове.
За да бъде ефективна една такава организация, в нея трябва да работят колкото се може повече умни хора, дори по-умни от своите мениджъри.
Покойният съоснователя на Apple Стив Джобс също вярваше в този принцип. Той казваше: „Няма никаква логика да назначаваме умни хора и да им казваме какво да правят. Ние назначаваме умни хора, за да ни казват какво да правим.“
„Всеки нов назначен служител трябва да вдига летвата пред следващия. По този начин резервът от таланти непрекъснато се подобрява“, казва пък основателят на Amazon Джеф Безос
Това различни подходи ли са от правилото на Ной, създадено от Бъфет? Може би. Като човек, който е станал свидетел на множество неуспешни бизнес начинания, могат да ви кажа, че всеки проблем може да бъде решен чрез инвестирането в наемането и развитието на умни хора. Казано по най-прост начин, когато служителите ви са успешни, бизнесът ви печели. Това е един Ноев ковчег, който може да устои на всяка буря.
............
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.