Един съвет за по-добра обратна връзка
Получаването на обратна връзка би трябва да е лесно – просто питате някой за това какво мисли за вас или за ваш продукт. Редица експерти обаче твърдят, че не е никак лесно конструктивна критика от други хора.
Това се дължи на факта, че от най-ранни години ние сме учени да се отнасяме добре с околните, а пък и в крайна сметка повечето хора не обичат да нараняват другите. По тази причина ние отбягваме с всички сили ситуации, в които ни се налага да критикуваме хора лице в лице. Именно това обаче е нещото, което човек търси, когато иска обратна връзка. Как може да преодолеем тази психическа пречка и да се научим да даваме искрени оценки и коментари на хората, които искат нашето мнение?
По темата са изписани не малко текстове, голяма част от които съдържат полезни съвети. Най-лесният начин за преодоляване на проблема с неискрената обратна връзка, на който съм попадала аз, идва от редакторът на списание Forge Мишел Ву. Според нея всичко опира до начина, по който задавате вашите въпроси.
Когато търсим обратна връзка, често ние задаваме въпроси от рода на „Имате ли някакви съвети за мен?“ или „Смятате ли, че има неща, с които мога да се справя по-добре“. Според Ву това е грешка. „Някакви“ е твърде широко, неясно и пасивно. Опитайте да фокусирате вниманието им върху едно нещо. Накарайте ги да конкретизират“ казва тя.
„Кое е нещото, което мислите, че бих могъл да подобрява в работата си?“ винаги е по-добър въпрос от „Има ли нещо, което мислите, че мога да подобря в работата си?“, казва Ву.
„Нека всеки сподели по една идея.“ е призив, който е много по-вероятно да донесе добри резултати, отколкото „Някой има ли идеи?“.
Каква е причината за това? Погледнете отново заглавието на текста, който четете. Замислете се дали не сте били привлечени именно от думата „един“ в заглавието. Конкретиката кара мозъците ни да мислят, че става въпрос за нещо полезно и контролируеми. Всички имаме време и енергия за „едно“ нещо. На същият принцип, когато питаме за „една“ идея или съвет, ние плашим нашия събеседник с неясни искания. Освен това, тази конкретика сигнализира на другия човек, че ние сме сериозни, а не питаме просто от учтивост. Да, ние наистина търсим съвет за подобряване на нашето представяне.
„Когато хората чуят някакво число, умовете им се фокусират върху него. Те си казват: „Един съвет? Да, мисля че мога да дам един съвет.“, казва Ву.
…………….
Джесика Стилман за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.