Работа или "проповядване"?

Работа или проповядване?

Има множество различни школи на мисълта по въпроса за постигане на оптимална производителност на работното място. Две от най-отдалечените гледни точки са тези на автора на бестселъра „4-часовата работна седмица" Тим Ферис и шефът на Tesla и SpaceX Илон Мъск.

Ферис, както може би се досещате от заглавието на неговата книга, вярва, че човек може да бъде успешен без да прекарва цялото си време в офиса. Мъск, от друга страна, смята, че постигането на значими резултати може да стане само чрез 80 до 100-часови работни седмици, като той дори е известен с изказването: „Никой никога не е променил света, работейки 40 часа седмично“

Кой от двамата е прав, когато става въпрос за оптимизиране на производителността?

Подходът с дългото работно време

Предприемачите често се хвалят с дългите часове, които прекарват в офиса. „Работете здраво. Трябва да влагате поне по 80 или 100 часа на седмица в работата си. Ако другите хора работят по 40 часа седмично, а вие по 100 часа - дори и да правите едно и също нещо вие ще постигнете за четири месеца това, което на тях ще им отнеме една година“, казва самият Мъск.

На пръв поглед може изглежда, че той е прав, но ако вникнете по-дълбоко, това твърдение започва да се пропуква. Истината е, че продуктивността има граници. Изследователи от Станфордският университет са провели проучване, което показва, че продуктивността на човек спада рязко след прекрачването на 50-часовата седмична граница. Служителите, които работят 70 часа на седмица, не постигат особено много в рамките на тези 20 допълнителни часа.

Освен това, прекомерното работно време влияе и на хората около вас. По време на панел на конференция South by Southwest (SXSW) през 2013 г. Мъск коментира времето, което прекарва със своите деца.

„Всъщност не се виждам достатъчно често с моите деца. Това, което забелязвам обаче е, че мога едновременно да бъда с тях и да продължава да чета имейлите си. Мога да бъда с тях и да работя по едно и също време. Ако не можех да го правя, нямаше да мога да си свърша работата“, казва Мъск.

За съжаление за Мъск и за всички други „мултитаскъри“, мозъците ни не работят по този начин. Учените са установили, че когато се занимаваме с няколко неща наведнъж нашата продуктивност пада с до 40%.

Целта ми не е да критикувам Илон Мъск, но аз вярвам, че всеки човек има различен праг на натоварване, при което оптимално продуктивен. За това хората не трябва да гледат на тази тема като на такава, при която може да бъде приложен един универсален подход, който да работи еднакво добре за всички. Ако ви се налага да работите по-дълго от стандартното за вас време, то трябва да се уверите, че това свръхнатоварване ще бъде за ограничен период от време. Освен това, не трябва да забравяте да си вземате чести почивки, които да дават възможност на мозъка ви да се възстанови.

Подходът с краткото работно време

За хората, които не са чели бестселъра на Ферис, заглавието „4-часовата работна седмица" може да ги навее на мисълта, че Ферис е изградил бизнеса си, работейки само по четири часа на седмица. Те може да останат с погрешната идея, че могат да създадат нещо значимо, без да полагат особени усилия. Нека просто кажем, че тази идея не отговаря много добре на реалността.

Ферис използва много специфично и конкретно определение на думата „работа“.

„Ако дефинирате работата като нещо, което правите с цел да получите финансова облага и нещо, за което бихте искали да отделяте по-малко време, ако можехте да покривате нуждите си, то аз работя по-малко от 4 часа на седмица“, казва Ферис по време на събитие в  Harvard Business School. С други думи, всичко, което не ви носи преки финансови печалби, но помага за развитието на вашия бизнес(като например писане на блог или водене на подкаст) не се брои, това не е „работа“, а „проповядване“.

Въпреки това, има какво да научим от подхода на Ферис. Той например съветва да групирате задачите си по важност и да делегирате тези, които не са от критично значение. Освен това насърчавайте останалите да бъдат по-автономни в действията си и сами да вземат решения.

Ферис също така съветва да се отървете от нещата, които могат да ви разсеят. Мога да се съглася с това, или поне в известна степен. В работата на всеки от нас има множество срещи, имейли и разговори, които в действителност не ни помагат да постигнем нашите цели, така че е добре да положите усилия да ограничете ненужната загуба на време. Разминаването между моето виждане и това на Ферис идва в частта, в която той говори за елиминирането на факторите, които ви разсейват, до степен, която той нарича „изборно невежество“. Той съветва да не гледаме новините. Според него ако се е случило нещо важно, другите ще говорят за него, така че вие в крайна сметка ще го разберете. Той също така смята, че трябва да забравите за гледането на телевизия почти напълно, като съветва да не прекарвате повече от 1 час пред екрана и да не използвате това време за нищо друго освен за развлечение. Той също така не сърфира в интернет.

Според мен този подход е не просто прекалена, но и в крайна сметка вреден(а може би и пагубен) за вашия бизнес. Как бихте могли да се задържите на върха на вашата индустрия, ако не знаете какви са последните тенденции и не се запознавате с това, което правят вашите конкуренти? Има редица професии(и индустрии), в които консумацията на информация, било чрез интернет или телевизия, е от критични значение.

Предвид казаното дотук, може ли четиричасовата работна седмица да бъде приложена на практика? И да, и не. Несъмнено е полезно да елиминирате от ежедневието си голяма част от безсмислените дейности, които само ви разсейват и не ви носят никакви ползи. Не е реалистично обаче да вярвате, че можете да постигнете какъвто и да е било прогрес във вашата кариера или бизнес, ако работите само по четири часа на седмица.

В крайна сметка няма причина да се отдавате на едната от двете крайности. Не е нужно да бъхтите по 100 часа на седмица, но вероятно ще трябва да положите малко повече усилия от това, което ви позволява „4-часовата работна седмица“, за да изградите нещо наистина значимо. Не се фокусирайте върху времето, което влагате в дадена дейност, а върху начина, по който го използвате. Качеството винаги побеждава количеството.

.....................................

Тоня Далтън, ескперт по продуктивността и основател на Inkwell Press, за FastCompany.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ