Автомобилната индустрия на път да катастрофира

Автомобилната индустрия на път да катастрофира

Автомобилната индустрия на път да катастрофира

Глобалният недостиг на чипове върви от лошо към по-лошо, след като водещи автомобилни компании от три континента се присъединиха към технологичните гиганти Apple и Samsung Electronics, обявявайки съкращения на производството и потенциални загуби за милиарди заради кризата, пише Питър Верко за Блумбърг.

В рамките само на 12 часа Honda съобщи, че ще прекрати производството в три свои завода в Япония в рамките на пет до шест месеца, BMW обяви прекратяване на работата във фабриките си в Германия и Англия, а Ford понижи прогнозата си за печалбата за 2021 г. и посочи, че недостигът може да доведе до спад наполовина на продукцията през втората половина на годината. Автомобилните производители очакват кризата с полупроводниците да им струва приходи от десетки милиарди през тази година.

Сега дори компаниите, спечелили от резкият ръст на търсенето на смартфони, лаптопи и други електронни устройства по време на пандемията, са изправени пред трудна ситуация, след като самите те допринесоха за нейното създаване. След рекордния финансов отчет на Apple за тримесечието, главният финансовият директор на компанията Лука Маестри предупреди, че проблемите с доставките на полупроводници се отразяват негативно на продажбите на iPad и Mac- два продукта, които бяха обект на особен интерес от хората, принудени да останат по домовете си заради пандемията. По думите на Маестри недостига ще изтрие между 3 и 4 млрд. долара от приходите на компанията за третото фискално тримесечие.

„Води се истинска борба. Трябва да поддържате ежедневен контакт с доставчиците си, за да се сигурни, че сте важни за тях“, коментира в интервю за телевизия Блумбърг главният изпълнителен директор на Nokia Пека Лундмарк.

„Когато на пазара има недостиг, от ключово значение е колко важна роля играете в по-голямата картина, колко добри са отношенията ви и как управлявате очакванията“, добави той.

Предупрежденията се отразиха и на днешната търговия на борсите, като европейският автомобилен индекс SXAP се понижи с 2% към 14:30 часа българско време.

В същото време доставчиците на полупроводници отчитат рекордни продажби и обещават да инвестират милиарди в увеличаването на своя капацитет. Най-големият доставчик на чипове за смартфони в света Qualcomm заяви, че търсенето на мобилни устройства се завръща, тъй като в много страни се разхлабват мерките срещу разпространението на коронавируса.

STMicroelectronics NV, който е ключов доставчик на чипове за автомобилния сектор, отчете 280-процентов ръст на печалбата в отдела си за работа с автомобилните компании. Според главеният изпълнителен директор на компанията Жан-Марк Шери този резултат се дължи на въвеждането на все повече дигитални функции в индустрията, което увеличава нуждата от чипове.

Samsung, който е едновременно водещ производител и потребител на микропроцесори, заяви в четвъртък, че недостигът на компоненти ще допринесе за спад в приходите и печалбата за това тримесечие на мобилната дивизия на компанията, която стои зад смартфоните от линията Galaxy.

Недостигът на чипове принуди цялата автомобилна индустрия да намали производството, като само миналата седмица Jaguar Land Rover, Volvo и Mitsubishi обявиха временно прекратяване на производството.

„Второто тримесечие ще бъде по-лошо от първото за производителите на автомобили“, коментира Сон Сън-йе анализатор от Hana Daetoo Securities в Сеул. „Кризата с чиповете може да продължи по-дълго, може би дори през следващата година“, добави той.

Все още чакаме

Времето между поръчката и доставката на полупроводници става все по-дълго.

Отвъд Apple, чиито високи изисквания и агресивно търсене обикновено поставят компанията в предните редици за доставки, недостига на микропроцесори заплаша да задуши така или иначе крехкото възстановяване на пазара за смартфони. Световните доставки са нараснали с 27% до 347 млн. през първото тримесечие на годината – подкрепени от множеството нови модели и бързото икономическо възстановяване на Китай. Кризата с доставките обаче може да забави темпото на растеж през останалата част на годината.

„COVID-19 продължава да е рисков фактор, но пандемията вече не е основаната пречка“, коментира Бен Стантън от Canalys Research. „Доставките на ключови компоненти, най-вече чипове, се превръща в основна причина за притеснения, що се отнася до доставките на смартфони през идните тримесечия“, коментира той.

Във Ford липсата на чипове вероятно ще доведе до спад производството с 1,1 млн. автомобила през тази година, заяви главния финансов директор на компанията Джон Лоулър. Това може да струва на компанията 2,5 млрд. долара.

Тази седмица изпълнителният директор на Tesla. Илон Мъск нарече недостига на чипове „огромен проблем“.

NXP Semiconductors NV заяви, че очаква доставките да бъдат белязани от затруднения през цялата година и предупреди, че кризата може да продължи и през 2022 г.

„Има твърде много несигурности относно това кога ще се подобрят доставките на чипове, което затруднява производителите на автомобили“, коментира Лий Хан-джун, анализатор в KTB Investment & Securities Co. в Сеул. „Производителите на полупроводници всъщност не считат автомобилната индустрия за един от ключовите с клиенти, което поставя компаниите от сектора в много по-трудна позиция при подсигуряването на доставки“, добави той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ