Ограничения и възможности в извънредна ситуация – заедно можем да преодолеем всичко

Manager News

На пръв поглед неочаквано бяхме застигнати от древното китайско проклятие да живеем в интересни времена. Всеки от нас се оказа в уникална и непредсказана ситуация, която нарекохме извънредна. И тя наистина изглежда такава и в личен, и в професионален план – за близките, които обичаме, за нашите колеги и шефове, за клиентите и партньорите ни. Преживяхме и продължаваме да преживяваме болезненото чувство на загуба на неща, които досега сме смятали за даденост. Неща, които мислим, че заслужаваме и съвсем естествено бяхме започнали да наричаме нормални – чувство за свобода, добра и перспективна работа, развиващи се доходи, напредващ бизнес, нарастващи възможности за здравословен и комфортен живот. Преживявайки тази непредсказуема загуба, се оказа, че сме склонни да реагираме като че ли изцяло предсказуемо – първо с шок и отричане, после с гняв, търсене на виновни и „справедливо“ негодувание срещу „лошите“, последвано дори от опити да „изтъргуваме“ загубата и да се „откупим“ максимално изгодно.

А изходът от тази и всяка друга неочаквана ситуация на непланирана загуба е, че истински справящите се успяват да преминат през нея, като приемат, обединят усилия и подкрепа и се фокусират върху стойностните неща.

За нас във Fibank едно от най-стойностните постижения е нашият уникален екип. И това не е поредният клиширан лозунг в управлението на персонал, а реален и изстрадан в не една „извънредна“ ситуация собствен опит, казва Роси Тонева, директор „Управ­ление на човешкия капитал“ във Fibank

Стратегията

Влязохме в новата 2020 г. с ясна стратегия и план за дългосрочна инвестиция в затвърждаване на удовлетвореността и принадлежността на служителите като задължителна предпоставка за развитие на работодателския ни бранд. Стратегията ни беше базирана на проучвания на мнения на настоящи и потенциални служители, клиенти и партньори в предходната спокойна 2019 г. Нагласите на служителите ни на този етап бяха свързани с очаквания за работа в среда, асоциираща се с високо ниво на доверие и съпричастност, уважение и признание на индивидуалния принос, комфорт и сигурност, интензивна двупосочна вътрешна комуникация, екипност и взаимопомощ, възможности за личен и професионален прогрес.

Още в края на февруари 2020 г. вече бяхме готови с друг план – за реакция спрямо предвижданията за развитие на една потенциална кризисна ситуация, свързана с разпространението на COVID-19. Първостепенен елемент и в този план естествено отново се оказа грижата за екипа. Категорично се открои необходимостта още по-последователно да следваме вече начертаната стратегия. На смрачаване понякога се вижда най-ясно, ако гледаш в правилната посока. А единствената и доказана във времето правилна посока за Fibank е стремежът да отговорим на нуждите на служителите си. Във време на криза потребностите на хората са същите като в „мирни“ времена – нужда от доверие и съпричастност, уважение и признание, спокойствие и сигурност, информираност, екипност и взаимопомощ, несекващи възможности за развитие. Обаче напрежението и стресът, с които функционираме по време на криза, силно изострят нуждите и изискват десетократно по-сериозни усилия за удовлетворяването им.

Още научени уроци

Едно от позитивните последствия от всяка кризисна ситуация е, че по-бързо и лесно можем да видим причини и следствия – като на длан. Кога, ако не по време на криза, осъзнаваме с такава яснота връзката между качество и ефективност на работния процес и сигурността и мотивацията на нашите служители. Този урок във Fibank сме научили отдавна. Това не е първата ситуация в историята на банката, в която доказваме на практика, че в окото на буря от неуправляеми външни фактори нашите служителите са тези, които със своята отдаденост и ентусиазъм правят така, че заедно продължаваме напред по-силни и по-успешни. Подготвени за непредсказуеми ситуации, ние сме развили мощен корпоративен инстинкт и добри практически умения да превръщаме ограниченията във възможности, дефектите – в ефекти. Което се оказва възможно основно благодарение на нашите служители – ние знаем, че те са най-добрите, и затова продължаваме да се стремим да създаваме условия да дават най-доброто от себе си. Различното в настоящата ситуация е, че трябва да го правим с особена настоятелност, постоянство и мултиплициране на усилията.

Планът - прилики и разлики

Като мерки и действия планът на Fibank за реакция и защита едва ли е по-различен от направеното от всички ни до момента. Това, което според нас може да го отличи, се свежда до простичките, но трудни за изпълнение и ключови за екипа фактори – бързина, прагматизъм, качествена вътрешна комуникация, пълна отдаденост. Вярваме, че историята при нас е различна най-вече с реакция на единствените и неповторими служители на Fibank. От самото начало на извънредното положение нашите невероятни служители проактивно предлагат личен принос и подкрепа всеки според възможностите си и всички заедно в една посока – раздаване, без пестене и оставяйки на заден план дори личните тревоги и притеснения.

Независимо от създадената за две денонощия и от ден първи защитена работна среда за всичките ни над 2500 служители, те и до днес всеотдайно предлагат да бъдат на работа, за да помагат – ако, както и когато е необходимо. С уникална екипна работа, първи на пазара, ние разработихме и внедрихме за ден програма за отлагане на погасяването на кредити. С ползване на всички възможни вътрешни комуникационни канали, включително и създадени изцяло за целта, всеки служител във всеки момент получава пълна информация за организацията на работа, може да участва в предложения и да се включи в реализирането им.

Общите ни усилия в кризата с COVID-19 за пореден път потвърдиха извода, че в извънредна ситуация, когато непредвидимото ни застига на пръв поглед неочаквано, не е задължително да преживяваме дълго и болезнено чувството на загуба. Напротив, можем да намерим над 2500 начина и причини да продължим уверено напред. За нас във Fibank основните начини и причини винаги са били и остават нашите над 2500 уникални служители. 

Благодаря ви, колеги. Вие сте най-големите!

Източник: Списание "Мениджър", бр. 05/2020

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ