Управление

Лица

|

5 начина да се изправите срещу шефа, без да рискувате работата си

5 начина да се изправите срещу шефа, без да рискувате работата си

Никога не е лесно да кажете на шефа си, че греши.

Повечето служители дори не биха помислили да се изправят срещу своя началник, страхувайки се, че това може да им коства работата. Аз не съм съгласен с този подход.

Когато не сте в състояние да казвате истината и да дискутирате открито проблемите в компанията, мога да се обзаложа, че ви предстоят тежки времена. Грешките са част от живота, от бизнеса и най-важното, ключът към усъвършенстването.

Ще си кажете, че  „шефовете са  си шефове“ и, че те не са стигнали до това ниво с помощта на лоши идеи и неуспешни проекти. И ще бъдете прави. Факт е, че в повечето случаи тези хора притежават качества, умения или знания, които да ги отличат от останалите, но в края на краищата и те са хора като нас.  Никой не е безгрешен.

Чувството, което изпитваме, когато разберем, че са сбъркали, е изключително неприятно. Знаете ли обаче кое е по-лошо? Дълго време да не осъзнаваме, че грешим и да стигнем до там, че да навредим на нашата фирма и служители. 

По тази причина, най-успешните мениджъри търсят служители, които не страхуват да им кажат истината в очите и не избягат по-разгорещените разговори. Лидерите се нуждаят от хора, които са готови да  изразят своите опасения, да предложат конструктивна критика и дори ако се налага да ни върнат на земята със звучен словесен шамар.

Може да опишете проблема с много различни думи, като например: грешка, заблуда, недоразумение.  Важното в случая е съобщението да стигне до вашия шеф.

Това са 5 начина да кажете на шефа си, че греши, по правилния начин:

1. Подчертайте позитивите

Това не означава просто да изброите нещата, които вървят по план, да съобщите набързо лошите новини и да завършите с нещо позитивно. Това е страхлив и снизходителен подход към съобщаването на лоши нови. Добрите мениджъри предпочитат ясната обратна връзка.

Въпреки това, ако се фокусирате единствено върху неприятната част, може да бъдете възприети като твърде негативни или като неподготвени. Комбинацията между позитивните и негативите дава пълната картина.  Балансираният подход се концентрира не върху „правилното и грешното“, а над това „какво трябва да продължим да правим, какво да спрем и какво да направим по различен начин.“

2. Използвайте аз-изявления

За да избегнете критики и прехвърлян на вина, когато искате да съобщите лошите новини, употребявайте по-често така наречените „аз-изявления".

 „Чувствам, че нашите служители предпочитат да не изказват мнение, защото се страхуват да не бъдат критикувани.“ В това изречение се вижда, че вие предлагате личната си гледна точка, без да  прехвърляте отговорността върху някой друг. Аз-изявленията оставят достатъчно място за свободно обсъждане и тълкуване на различните версии на истината.

3. Потърсете общ език

Когато дискутирате даден проблем, припомнете на вашия началник, че имате общи цели, с помощта на конкретно действие или решение. Използвайте вашите допирни точки и общи интереси, за да насочите разговора в посоката, в която желаете, и не пропускате възможността да подкрепите казаното с реални данни и статистики.

По-вероятно е шефът ви да обърне внимание на някои, който е готов да оспори неговото решение с факти и предложения за промяна, особено в случаите, когато неговия изобор касае общото благо.

4. Задавайте въпроси

Обикновено шефовете знаят повече от вас. Уверете се, че наистина сте прав, преди да отидете да дискутирате даден проблем с тях. Опитайте да си представите по-голямата картина и позицията, която заемате вие и вашите колеги, в очите на по-висшестоящите мениджъри.

Как шефовете виждат работата на своите служители? Доволни ли са от резултатите? Сигурни ли са в решението, което се каните да оспорите?

Задаването на полезни въпроси може да отвори очите на вашите началници и те сами да видят, че грешат, без да ви се наложи да го изтъквате пред тях. Когато решите да споделите с тях лошите новини, винаги гледайте да оставяте място за дискусия и анализ, използвайки изрази от рода на: „Бъркам ли?“ или „Аз ли греша?“

Така, не само че ще получите допълнителна информация, но и ще намалите и силата на лошите новини.

5. Предложете решения

Ако сте готови да изкажете мнение, значи сте готови да си понесете и да понесете отговорност за него. Дори в случаите, когато шефът ви е единственият виновник за лошия избор, всички заедно трябва да помогнете на компанията да се справи с проблема и да продължи напред.

Ако подходите добронамерено  към ситуацията, добрият шеф ще ви бъде благодарен за вашата откровеност и отдаденост.  Компанията ви ще има по-голям шанс за успех, а шефът ви ще си извлече нужните поуки от преживяното.

Ако вместо това получите наказание и бъдете порицан за вашата искреност, значи е време да се запитате дали тази работа си заслужава времето и енергията, която и отделяте. 

Питър Гуагенти, главен мениджър маркетинг в Mesosphere, Inc, за inc.com

Ключови думи

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ