Спиралата на мълчанието

Спиралата на мълчанието

Когато служителите не получават от ръководителите си необходимата информация, за да изпълняват възложените им задачи по-възможно най-добрия начин, те са склонни да „запълват празнините“ с догадки и предположения, които много често опират до „най-лошия възможен сценарии“.

Това обаче не винаги е доказателство за лошо лидерство. В много случаи този негативизъм произтича от нашата вродена неувереност. Когато не сме запознати с фактите около дадена ситуация, първата ни мисъл много често е за най-лошото. Липсата на информация и отговори ни повежда по една „спирала на мълчанието“, която носи разрушителни резултати.

Мълчанието води до съмнение; съмнението до страх; страхът до паника, а паниката до мисли за най-лошото.

Спиралата на мълчанието подкопава доверието между служителите и техния ръководител. Тя може да завладее съзнанието на хората за пет минути, или пък за пет седмици, но в повечето случай нейният токсичен ефект започва да се отразява на продуктивността на екипа по-бързо, отколкото си мислите. Затворената врата на офиса, неясният отговор на труден въпрос, пренебрежителното отношение, докато се разминавате в коридора или отменената в последния момент среща на четири очи. Всички тези на пръв поглед малки и незначителни неща могат да дадат начало на спиралата на мълчанието.

За да предотвратите нейното задействане, трябва да бъдете проактивни в комуникацията си с вашите служители. В крайна сметка, нищо не може да се сравни с това да разберете всички факти директно от шефа. Ако например сте научили за някакъв нов проект или за промяна в компанията, която ще окаже влияние върху вашия екип след няколко месеца, няма никаква причина да не предупредите служителите си на момента. Така те ще могат да се подготвят за предстоящите събития или поне няма да бъдат изненадани от тях, когото  те се случат. Добрите лидери знаят, че е контрапродуктивно да държат екипа си на тъмно.

В крайна сметка служителите ще разберат сами за случващото се или пък още по-лошо – ще започнат да се вслушват в клюки и мълви, които да ги объркат допълнително. Мълчанието разяжда доверието и лоялността, които сте извоювали с труд и пот. За това използвайте всеки възможен момент, за да комуникирате възможно най-ясно и точно това, което искате да знаят вашите служители.

............

Лий Колан за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ