Вече няма място за "акули"

Вече няма място за акули

Обаждането в Zoom току-що дойде. Главният изпълнителен директор беше седнал пред бюрото, втренчен в камерата и изправен пред стотици служители, на които трябва да предаде неприятна новина. Той се наведе и започна да говори за съкращенията, които трябваше да обяви: „Последният път, когато трябваше да направя това, плаках. Този път се надявам да бъда по-силен“.

С тези думи ли е трябвало да бъдат утешени служителите? Вишал Гарг, който стана известен с това, че уволни 900 служители по Zoom преди Коледа, беше показал, че го е грижа много повече за собствената му реакция, отколкото за тази на неговите подчинени.

Какво доведе до това? Как може някой да бъде толкова безчувствен ръководител? Не след дълго Гарг изпрати брутален имейл до служителите с главни букви: „ТВЪРДЕ БАВНИ СТЕ“. „Вие сте група тъпи делфини и…  тъпите делфини се хващат в мрежи или се изяждат от акули. Така че спрете, спрете веднага. Злепоставяте ме“, пише в имейла той.

Прав ли е? Струваш ли се вярата на Гарг в силата на акулите? Струва ли си безкрайното PR торнадо, което той отприщи за компанията, иронично наречена Better („По-добро“). Струваше ли си пълното изолиране на работната сила, на която й е омръзнало от подобни брутални изказвания, в името на краткосрочни печалби?

„Аквариуми за акули“ (по името на популярното реалити шоу за предприемачи Shark Tank), корпоративните империи и „самосъздалите се знаменитости“ могат да бъдат забелязани навсякъде - в LinkedIn, Facebook и Instagram. Този тип истории за „здраво бачкане“ се разпространяват навсякъде от алгоритмите на технологичните компании, привличайки внимание, кликвания и последователи. Яжте или бъдете изядени. Бъдете първи. Бъди най-добрия.

Застрашената акула

За тези, които искат да постигнат успех в този нов свят, това може да бъде объркващо. Имате ли нужда се хвалите с взетите под наем луксозни автомобили, докато предавате на живо обиколка из вашата огромна къща, като казвате на вашите зрители как могат да имат такъв живот, ако просто следват три лесни стъпки? Необходимо ли е да записвате всички ваши пътувания до екзотични места и да правите перфектни снимки на красиви ястия, спокойни пейзажи или хубави дрехи, с които излизате? Ако не друго, пандемията от коронавирус и последвалите локдауни ни накараха да поставим под въпрос целият този процес на създаване на интернет знаменитости, разкривайки неговата повърхностност.

Какво обаче може да кажем за лидерите, които преследват добрите резултати и печалбите на всяка цена? Успехът на предаването Shark Tank, изпълнено с амбициозни предприемачи, които молят алчни инвеститори за пари в замяна на голям дял в техния бизнес, доказа едно нещо – предприемачеството е живо и здраво.

Това предаване обаче даде живот и на идеята, че успехът е свързан с това да седите на столче и да гледате от високо на потенциални успешни бизнес идеи, мислейки как да изстискате печалбите от тях. Подобно на вирус, Shark Tank разпространи идеята, че славата, богатството и последователите са само едно селфи разстояние от превръщане в реалност.  

Какво обяснява това лудо преследване на статуса на „акула“. В крайна сметка, филмът „Челюсти“ ни показа, че акулите не са игриви животинки, с които да се борим под водата, а хищници, които могат да ни убият за секунди, ако сме близо до тях. Защо хората искат да бъдат акули в кариерата и живота си? Акули те са егоисти. Те са консуматори, чиито напредък винаги е за сметка на другите.

В свят, който сега гладува за емпатия, подходът на акулата е обречен провал. Трябва ли наистина да продължим да следваме този шаблон? Светът се нуждае от връзки, сътрудничество и съвместно творчество. Това правят делфините. Те си помагат и работят заедно. Те взаимно се вдъхновяват и защитават. За тях работата в екип е единственият път напред. Това е пътят на делфина, а не на акулата.

Идеята за успеха на Shark Tank е не издържа на критики, когато виждаме как самоцелните политици и лидери поставят себе си в центъра на вселената, игнорирайки всички останали.

Делфините вярват в силата на безкористността

Делфините не се стремят да впечатлят всички. Тези, които се държат като делфини, не са обсебени от идеята за социален статус. Те прекарват по-малко време в управлението на своя имидж и повече в изграждането на интересен живот. Те знаят, че в крайна сметка автентичността надделява над лъжливия образ. Те вдъхновяват другите да се превърнат в най-доброто си аз. Когато хората не харесват техния подход, те просто продължават напред, знаейки, че са дали най-доброто от себе си.

Делфините не са обсебени от идеята винаги да побеждават или винаги да са прави

Познавате ли човек, който смята, че единственото нещо, което може да го направи щастлив, е победата на други хора? Най-вероятно в живота си сте се срещали с подобни хора. Делфините обаче знаят, че този начин на мислене не е полезен. Те имат цели, които ги вдъхновяват, но не позволяват на стремежа към постигането им да завладее техния живот. За тях постигането на тези резултати не е на всяка цена.

Те не вярват, че всичко се върти около тях

Делфините допринасят за екосистемата. Те търсят навън начини да се свържат и да привлекат внимание и разбиране на хората около тях. Те не позволяват на технологията да ги спре в опитите им да укрепват връзките си с другите. Винаги, когато биват обсипани с внимание, те го споделят с други – семейство, приятели и познати.

Те не мислят, че успехът в работата може да компенсира провалите у дома

Делфините поставят семейния си живот пред неща, които нямат толкова голямо значение. Те измерват успеха на база на това как гледат на тях най-важните хора от живота им. Това им позволява да се справят с всяко предизвикателство, пред което се изправят.

Делфините не пренебрегват здравето си

Те не отлагат съня, упражненията и доброто хранене. Когато предоставят на тялото си това, от което то има нужда, те си дават най-добрия подарък – силата да бъдат инструменти за нещо по-добро.

Те не вярват, че могат сами да променят света

Делфините не си падат по поставянето на светлините на прожекторите върху един човек. Те знаят, че зад всеки успех седят големи групи от хора, които работят заедно, за да постигнат промяна. Те разчитат на сътрудничеството във всеки един аспект от работата и живота.

……………..

Крис Дийвър и Иън Клоусън за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ