Как ще изглежда светът на безпилотните автомобили?
Повечето хора – сред които и експерти – смятат, че преходът към безпилотни коли ще протече плавно в следващите няколко десетилетия, както и че широката им употреба е изправена пред много препятствия. Според мен обаче тази прогноза подценява огромната мощ на тези революционни изобретения.
Автономните коли ще превземат света до 2030 година, а повсеместната промяна, която ще ги съпроводи, ще засенчи всяка друга иновация в историята на обществото ни. Безпилотните автомобили ще породят огромна безработица и пълна трансформация на икономиката, ще решат голяма част от проблемите с околната среда, ще предотвратят десетки хиляди смъртни случаи годишно, ще спестят милиони продуктивни часове и ще дадат началото на нови производства, които в момента дори не сме в състояние да си представим.
Преходът вече настъпва. Елън Мъск, главният изпълнителен директор на Tesla Motors, казва, че тазгодишните модели на компанията ще могат да се самоуправляват в 90% от времето. Големите автопроизводители също не изостават – според Bloomberg News, моделът на Cadillac, планират от GM за 2017 година, ще включва „технология, която ще поема контрол над волана, ускорението и спирането дори по магистралите, при скорост от 110 км/ч, и в случай на задръствания.”
Както Tesla, така и Google предвиждат напълно безпилотните коли – онова, което Мъск описва като „наистина автономно шофиране, при което човек буквално може да влезе в колата, да заспи и да се събуди на желаната дестинация” – да бъде достъпни за публиката през 2020 година.
Развитието
Експерти в бранша смятат, че потребителите няма да се втурнат да си купуват безпилотни автомобили веднага. Въпреки че има вероятност твърдението им да е вярно, предположението, че това поведение на аудиторията ще попречи на прехода, е напълно погрешно.
Проучване на Morgan Stanley сочи, че хората шофират през едва 4% от годината, което е забележително прахосване на средства, предвид факта, че собствениците на автомобили плащат по около $9000 годишно. След собственото жилище, личният автомобил е вторият най-скъп актив, който човек си набавя – не е изненадващо, че услуги като Uber и Zipcar бързо набират популярност като алтернатива на закупуването на лична кола.
Според проучване на Columbia University от януари 2013 година, ако разполага с не повече от 9000 автомобила, Uber може да замени всяко едно такси в Ню Йорк, като клиентите биха чакали средно по 36 секунди, за да бъдат обслужени, а пътуването би им струвало по 50 цента на миля. Подобни удобство и достъпна цена биха обезсмислили притежанието на личен автомобил, а безпилотните таксита на повикване – така наречения „транспортен облак” – биха се превърнали в преобладаващ начин на придвижване.
Рискове
Революционните иновации не прощават на утвърдените конкуренти, затова е малко вероятно големите автопроизводители като General Motors, Ford и Toyota да оцелеят.Те са устроени да произвеждат милиони коли в дузини модели, за да угодят на индивидуалния вкус на всеки клиент, а разноските им са прекалено големи, за да издържат на резкия спад в продажбите. Според мен, повечето компании ще фалират до 2030 година, а организации като Tesla ще разцъфнат в следствие на търговията на едро със стандартизирани модели с по-малко екстри с оператори като Uber.
Спомагателните индустрии, като автозастрахователния бранш на стойност $198 милиарда, паркинг индустрията за $100 милиарда и пазара за употребявани коли, на стойност $300 милиарда ще се изпарят. Ще изчезнат още рент-а-кар компаниите и общественият транспорт. С удоволствие ще се разделим и с глобите за неправилно паркиране и превишена скорост.
Но трансформацията ще засегне много повече от начина ни на придвижване. Полубезпилотните коли, автобуси, селскостопански и строителни машини и товарни камиони ще премахнат необходимостта от професионални шофьори и от спомагателните индустрии.
Според списъци на US Bureau of Labor Statistics, в момента в производството на автомобили и авточасти работят около 915 хил. души, а шофьорите на камиони, автобуси и таксита възлизат на около 6 милиона. На практика, безпилотните коли ще доведат до изчезването на всички тези професии в следващите 10-15 години, като този списък далеч не е изчерпателен.
Но въпреки безработицата и упадъка на индустриите, елиминирането необходимостта от личен автомобил ще осигури над 1 трилион долара разполагаем доход, а това ще предизвика ера на безпрецедентни производителност, иновации и създаване на нови професии.
Поглед в бъдещето
Според Morgan Stanley, пътнотранспортните произшествия ще намалеят с 90%, което значи близо 30 000 жертви и 2,12 милиона ранени по-малко всяка година. Безпилотните коли нямат нужда от паркиране – шофьорите, които обикалят улиците в търсене на паркомясто, допринасят за 30% от градския трафик, да не говорим, че елиминирането на паркирането до тротоарите ще освободи две улични ленти. Трафикът напълно ще изчезне, което ще спести 38 часа годишно на всеки американец, който пътува до местоработата си – близо една работна седмица. С изчезването на паркингите, гаражите, автокъщите и автогарите, десетки милиони квадратни метри ще се превърнат в недвижими имоти и ще доведат до експлозивно развитие в големите градове.
Безпилотните автомобили имат потенциала да неутрализират негативното влияние на човека върху околната среда, да сложат край на глобалното затопляне и драстично да намалят зависимостта на човечеството от изкопаемите горива. Тъй като повечето автономни коли вероятно ще са електрически, голяма част от потреблението ни на газ (близо 510 милиарда литра годишно само в САЩ) ще изчезне. И въпреки че рециклирането на 242 милиона автомобила ще изисква огромен ресурс, излишъкът от материали ще намали необходимостта от добив на метали и други суровини.
Но за мен най-вълнуващи ще са новите изобретения, открития и индустрии, които не бихме могли да си представим в момента.
Вълнуващо е да си жив, нали?
Зак Кантър, футурист, писател и предприемач, за QZ.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.