БНБ изпълнила половината от мерките за реформиране на банковия сектор

БНБ изпълнила половината от мерките за реформиране на банковия сектор

БНБ е изпълнила половината от мерките за преструктуриране на банковия надзор. Реформирането на банковия надзор се наложи след кризата с КТБ.

Реформирането и развитието на банковия надзор са основен приоритет в частта за незабавните мерки от програмата за управление на БНБ. Това е мотивирано както с необходимостта от адекватен отговор на кризата с КТБ, която разкри сериозни слабости в надзорната функция на БНБ, така и с реализирането на целта за привеждане на нашите надзорни практики във възможно най-пълно съответствие с актуалния международен стандарт, какъвто са Базелските основни принципи за ефективен банков надзор от 2012 г.

Планът е резултат от близо едногодишен процес, който включваше основно два етапа: вътрешен анализ и оценка на процедурите и практиките на управление „Банков надзор“ и независима външна оценка на ефективността на банковия надзор в България от съвместен екип на МВФ и Световната банка1. Важни констатации и препоръки за дейността на банковия надзор бяха също така направени от Сметната палата във връзка с извършения от нея одит за ефективността и ефикасността на банковия надзор, чийто първоначален доклад беше представен в края на септември и предстои да бъде финализиран до края на октомври 2015 г.

Анализът и оценките показват, че степента на съответствие на нашите надзорни практики с Базелските принципи е незадоволителна. От общо 29-те критерия по 9 е констатирано съответствие, по 12 – съответствие в голяма степен, и по 8 – несъответствие в голяма степен.

Открояват се шест проблемни сфери: (1) неадекватен управленски модел за упражняване на надзорните функции на БНБ; (2) слабости във вътрешната организация на управление „Банков надзор“; (3) непълноти в нормативните актове, вътрешните правила и наръчниците, регламентиращи банковия надзор; (4) липса на институционална рамка за управление на кризи и преструктуриране на банки; (5) недобра информационнотехнологична и комуникационна осигуреност на надзорната дейност; и (6) недостатъчна координация и обмен на информация с други институции с отношение към надзорната дейност.

Планът за реформиране и развитие на банковия надзор включва конкретни мерки до края на 2016 г. за решаване на проблемите в тези сфери, като половината от тях вече са изпълнени.Повече подробности ТУК.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ