Китайски производител може да разбие доминацията на Airbus и Boeing  на пазара на самолети

Китайски производител може да разбие доминацията на Airbus и Boeing  на пазара на самолети

Китайският държавен производител на самолети COMAC има потенциал да разбие доминацията на Airbus и Boeing  на пазара на пътнически самолети през следващото десетилетие, заяви Фироз Тарапоре, главен изпълнителен директор и член на борда на директорите на компанията за лизинг на самолети Dubai Aerospace Enterprise, цитиран от Ройтерс.

"Airbus и Boeing  са основните доставчици на самолети за авиокомпаниите, но европейският производител се бори да увеличи производството си на фона на рекордни поръчки, а Boeing е следен под лупа, след като през януари по време на полет на негов самолет се откъсна част от фюзелажа.

Първият пътнически самолет за средни разстояния C919, който се произвежда от COMAC и влиза в конкуренция с A 320 на Airbus" и 737 MAX на  Boeing, е "перфектно добър самолет", каза Тарапоре в интервю.

"През следващото десетилетие китайската компания има уникална възможност да разбие този дуопол и да го превърне в триопол, защото от една страна Airbus е разпродаден, а Boeing има производствени проблеми", каза той в Дубай.

Самолетите на COMAC летят почти без изключение само в Китай и с една индонезийска авиокомпания. Китайският производителят се стреми към сертифициране от Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (EASA) за своя реактивен самолет C 919, като същевременно търси и международни клиенти.

Източници от авиационната индустрия обаче предупреждават, че COMAC е далеч от навлизането си в международен мащаб, особено без еталонни сертификати от Съединените щати или Европейския съюз или по-ефективни самолети.

Тарапоре заяви, че търсенето на самолети от Китай и близките страни е "изключително силно" и че китайската компания има "много добър шанс да направи силно навлизане на пазара".

Тъй като глобалните пътувания се увеличиха след пандемията, авиокомпаниите побързаха да поръчат нови самолети. Но проблемите в аерокосмическата верига за доставки и индустрията за поддръжка на самолети, включително недостиг на работна ръка и проблеми с двигателите, доведоха до забавяне на доставката на нови самолети, което усложни плановете за растеж на авиокомпаниите и привлече вниманието на COMAC

От Airbus заявиха, че производствените места за техния популярен модел самолет A 320 са разпродадени до края на десетилетието.

Boeing , от друга страна, е погълнат от разрастваща се криза в безопасността. Той е изправен пред разследвания от американските регулатори, възможно наказателно преследване за минали действия и спад в производството на най-продавания реактивен самолет - "737 Мах.

Тарапоре каза, че се надява американската компания да инициира структурна и културна промяна, която ще доведе до "производство на висококачествени самолети със скорост, която е в съответствие с историческите стандарти и в съответствие с това, което Boeing трябва да произвежда, за да остане релевантен".

Проблемите при американския самолетопроизводител забавят доставките за  Dubai Aerospace Enterprise, един от 10-те най-големи лизингодателя в света, с 500-членен флот от собствени, управлявани или поръчани самолети. Дубайската компания заяви, че очаква да получи само около половината от броя самолети от Boeing  тази година, отколкото производителят на самолети се е ангажирал да достави.

"След 30 години вярвам, че няма да говорим за дуопол, определено ще бъдем индустрия, в която COMAC играе много по-значима роля", заяви още Тарапоре, цитиран от Ройтерс и БТА .

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ