Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Никола Минков: Обединяването и анализът на данни от всички маркетингови канали е един от големите проблеми пред бизнеса
Основателят и изпълнителен директор на SEO агенция Serpact разкрива подробности за новия си проект Trackian, пътят към преподаването и какво да очакваме от SERP Conf. 2024 International
Никола Минков е основател и изпълнителен директор на SEO агенцията с най-много международни награди у нас - Serpact. Има дългогодишен богат опит в дигиталния маркетинг, изготвянето на стратегии и управлението на големи проекти за клиенти като Technopolis, Betano, Bwin, bTV Media group, DSK Bank, Tavex, BNT, Scala Hosting, MyPos, Orange Center, Zora и много други.
Има още два успешно наложени бранда зад гърба си:
- SERP Conf. - международна конференция за SEO, SEM, Social, E-commerce & AI;
- SERP Acad. - академия за обучение на бъдещи SEO специалисти.
В момента Никола Минков работи върху стартъп компанията Trackian, която разработва SaaS продукт за електронни магазини, дигитални маркетолози и онлайн бизнеси. Като уважаван експерт в областта на дигиталния маркетинг той е бил лектор на над 80 конференции у нас и в чужбина. Гост-преподавател е в престижни университети като Софийския университет “Св. Климент Охридски” и Soka University в Япония. Член е на управителния съвет на Българската Е-комерс Асоциация (БЕА) и е официален член на Forbes Business Council, елитна организация на бизнес лидери от цял свят, присъединяването към която става само с покани.
- Имате много и различни роли - предприемач, гост-лектор, изпълнителен директор, SEO специалист. Кое е общото между тях?
- Отдаденост и желание да порасна заедно с хората, които ми са се доверили. На мнение съм, че винаги трябва да посветиш повече време и усилия на това, което правиш, от тези, които се очакват от теб.
- И как измервате успеха си във всяко едно от тези начинания?
- “Празните съдове издават най-много шум”, ако мога съвсем свободно да преведа една популярна английска поговорка. Затова с екипа ми, да, в различните ми начинания са ангажирани еднакво отдадени хора, работим усърдно и мотивирано и оставяме постиженията ни да говорят за нас. А те не са никак малко:
- 16 международни награди от форуми като Global и European Search Awards, Clutch Awards, Vega Awards и т.н.;
- повече от 3 500 успешни проекта за клиенти от различни бизнес ниши;
- за 2023 г. над 20 онлайн магазина, клиенти на SEO агенция Serpact, достигат нива на растеж между 150% и 600%;
- работим над SaaS платформа, която да е в услуга на всички електронни магазини, дигитални маркетолози, онлайн бизнеси и Lead Generation сайтове;
- предстои едно от най-очакваните досега събитие за дигитален маркетинг у нас SERP Conf. 2024 International - с лектори от Google, Nike, Zalando, Ecommerce Europe, Ahrefs и т.н.;
- 3 издания на изцяло насочената към SEO академията SERP Acad., като и тази година тя е подкрепена от СУ “Св. Климент Охридски”.
- изнасяне на лекции пред студенти от международни и български университети:
- Магистърска програма, Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“;
- Магистърска програма, Дигитален маркетинг - Варненски свободен университет "Черноризец Храбър";
- Курс “Technical SEO”, SERP Acad.;
- Гост-лектор в Università degli Studi di Trieste, Италия;
- Магистърска програма, Soka University, Япония.
- Как се съвместяват позициите на лектор и на успешен бизнесмен?
- С течение на времето се уверих, че двете трябва да са неделими - нали търсим пресечната точка на нуждите на бизнеса и академичната подготовка?! Тоест, хората, които са активно ангажирани в корпоративния свят, трябва да намират време да споделят знанията си и да подпомогнат за развитието на бъдещи кадри, свои колеги, хората, които ще допринесат за развитието на екосистемата.
Менторът и поддръжникът, когото срещнах в лицето на доц. д-р Тодор Ялъмов от Стопанския факултет към СУ “Климент Охридски”, е човекът, който ме подтикна към тази крачка. Вярвам, че истинската стойност на човек се крие в това да даваш и да споделяш, независимо дали става дума за знания, професионална подкрепя или просто изслушване на отсрещната страна.
- Това ли беше причината за създаването на изцяло насочена към SEO академия като SERP Acad.?
- Една от причините, да. Идеята за академията се зароди в началото на 2021 година, като желанието ни за предаване на знания и развитие на нови кадри в бранша, са движещата сила зад проекта.
SERP Acad. е първата изцяло SEO насочена академия в страната, акредитирана е от Стопански факултет към Софийски университет “Св. Климент Охридски” и дава на завършилите я следдипломна квалификация, призната от МОН. В момента тече третото ѝ издание - като по желание на курсистите планираме и интензивни курсове в рамките на обучението - мастъркласове.
Изключително горд съм с развитието на проекта - 61% от курсистите, завършили SERP Acad. през изминалите две издания, в момента успешно развиват своята SEO кариера, а близо 2/3 от останалите работят по собствен бизнес с онлайн присъствие. Тези данни са ясна индикация за нас, че постигаме мисията си да бъдем стъпка в професионалното развитие на участниците в програмата.
- Как се роди превърналата се вече в еталонно събитие за бранша SERP Conf. и кое ви мотивира да я развивате?
Когато виждаме, че нещо е полезно и се радва на широко одобрение, се стремим да го развиваме. Така стана и със SERP Conf. Вълнението, което изпитахме с екипа, когато през 2018 г., направихме уебинар с Джон Мюлер от Google, запали искрата за организиране на събития за SEO общността. Това де факто и доведе до разработването на различни формати, включително целодневни онлайн конференции по горещи теми, свързани с оптимизацията за търсещи машини.
Първото ни присъствено издание беше на знаковата за България дата 10 ноември. Епидемията от Covid тъкмо беше попреминала през 2022 г. и затова мнозина ни обявиха за мечтатели и авантюристи. Събитието обаче се прие отлично и посрещнахме пълна зала с SEO ентусиасти.
Миналата година SERP Conf. Eastern Europe привлече гости от 25 държави и лектори от три континента.
И честно да ви кажа, въпреки че сме организатори със Serpact, с нетърпение очакваме предстоящото SERP Conf. 2024 International. Това ще е едно от най-стойностните събития по дигитален маркетинг в България. Тази година ще се фокусираме върху теми не само от света на SEO, но и върху SEM, e-commerce, AI и социални медии.
Двудневният конферентен формат ще ни срещне с професионалисти от Google, Zalando, Ecommerce Europe, Ahrefs, InLinks; специалисти, постигнали впечатляващи резултати за брандове като Nike, Apple, Western Union, Semrush. За нас с екипа е важно не да съберем 500-600-700 души, които да ги чуят, а всеки посетител да отнесе със себе си ценни знания, които да може да приложи незабавно в практиката си.
- Голяма част от времето и енергията си напоследък влагате в поредния си проект - иновативна SaaS платформа. Разкажете малко повече за него.
- Централизирането на данни от всички маркетингови канали е едно от предизвикателствата, пред които е изправен бизнеса. Цялата необходима информация се намира в отделни силози, които не взаимодействат и нямат допирни точки с други такива. Следователно анализът и обработката на намиращите се в тях данни се затруднява и се превръща във времеемко и базирано по-скоро на усет начинание за всеки собственик на електронен магазин, на агенция, на Lead Generation сайт или дигитален маркетолог.
Това, което правим с иновативната SaaS платформа Trackian, е да комбинираме всичко на едно място, в реално време, като включим AI в процеса на анализ и централизация. Оставяме изводите на работещите с платформата специалисти, които да намалят маркетинговите разходи където е необходимо и да оптимизират стратегиите си своевременно - донасяйки повече приходи с по-малък бюджет. Сама по себе си тази разработка има потенциал да промени first и last-click модела, който масово се използва в дигиталните среди, предоставяйки навременна, централизирана и изчерпателна информация за направените конверсии и проследявайки пътя на клиента в потребителската фуния.
- Какви са вашите приоритети като член на Управителния съвет на Българска е-комерс асоциация?
- Електронната търговия и дигитализацията променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места, нови форми на взаимодействие с потребителите и привличане на инвестиции. Това е шанс, който бизнесът не бива да пропуска.
И затова ние в БЕА работим активно за развитие на онлайн средата. По даннни на “ПАСПОРТ 2023 на е-комерс индустрията в България” електронната търговия у нас бележи 19% ръст и надхвърля 1.95 милиарда евро. За период от 4 години обемът на пазара се е удвоил.
- Кои са основните предизвикателства пред е-бизнесите днес и как могат да се преодолеят?
- Според проучване фирмите за електронна търговия се борят с разходите за привличане на клиенти и търсят решения за оптимизация, като междувременно се изправят срещу конкурентите си на един изключително наситен пазар и трябва да се справят с предизвикателствата във веригите на доставки. И всичко това на фона на един от най-големите ъпдейти на Google за последните няколко години. На 5 март Google публикува актуализация, която наказва сайтове, които използват AI генерират безполезно за потребителя спам съдържание, наситено с ключови думи - с единствената цел да се класират по-добре в резултатите от търсенето.
Според мен лидерите, независимо какво решение взимат, за което и да е от по-горните предизвикателства, трябва да се стараят да балансират иновациите с човешкия морал и справедливост. Това важи не само за SEO, но и като цяло за всеки онлайн бизнес. В бизнеса винаги съм се ръководил от принципа да не правя на другите онова, което не искам да ми се случи и на мен. И към момента мога с гордост да кажа, че тази стратегия дава положителен резултат.
- И накрая, какъв съвет имате към е-комерс търговците в България?
- Искрено се надявам, компаниите да изграждат не само бизнес отношения, но и партньорски такива. Защото конкуренцията е хубаво нещо, само когато средата не е токсична и създава условия за растеж за всички в нея.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.