Шефът на Airbus: Европа не е подготвена за рисковете от Русия и нов мандат на Тръмп

Шефът на Airbus:  Европа не е подготвена за рисковете от Русия и нов мандат на Тръмп

Шефът на Airbus: Европа не е подготвена за рисковете от Русия и нов мандат на Тръмп

Европа не е подготвена за война с Русия или за риска Доналд Тръмп да изтегли САЩ от НАТО, ако стане президент. Европа трябва да увеличи разходите си за отбранително оборудване, каза шефът на Airbus. Гийом Фори, главен изпълнителен директор на най-голямата аерокосмическа и отбранителна компания в Европа, обяснява, че това е "определящ момент" за отбранителната индустрия на континента, след като нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г. доведе до война до границите на Западна Европа, заявява той пред Guardian.

Европейските нации са разчитали твърде много на САЩ за тяхната сигурност и оборудване и са станали „безкритични“ в ключови области на отбраната, каза той. Той призова Европа и Обединеното кралство да „обединят усилията си“ и да слеят конкурентните си програми за изтребители.

Думите на  Фори, чиято компания произвежда военно оборудване, вариращо от изтребители Eurofighter Typhoon до хеликоптери и изгражда половината от търговските самолети в света, идва на фона на нарастващите заплахи от Владимир Путин, пише изданието. Руският президент наскоро каза на страните от НАТО, че рискуват да провокират ядрена война, ако изпратят войски да се бият в Украйна, в пряк отговор на френския Еманюел Макрон, който отвори вратата към подобна перспективата.

„Идваме от мирно време“, каза Фори пред „Guardian“. „Не мисля, че Европа все още има нивото на готовност, което ще ви е необходимо за конфликт между Европа и Русия. Да наричаме нещата с истинските им имена. И изглежда, че Русия засилва своите отбранителни способности. Бяхме почти 80 години след Втората световна война, с различни системи, които бяха предназначена по-скоро да се възпират една друга от атака, а не да подготвят конфликт“, казва Фори

Фори е  бивш военен тестов пилот на хеликоптер, който стана главен изпълнителен директор на Airbus през 2019 г.€ Той заявяв пред изданието, че предупрежденията на Тръмп за напускане на НАТО трябва да бъдат сигнал за събуждане за Европа както по отношение на сигурността, така и по отношение на наличността на оборудване. Бившият президент на САЩ, сега предполагаем кандидат за президент на републиканците, многократно е призовавал Европа да харчи повече за отбрана и наскоро каза, че ще насърчи Русия да атакува членовете на НАТО, които той смята за финансово „провинили се“.

„През последните десетилетия Европа все повече разчита на американските технологии, допринасяйки за упадъка на собствената си индустриална база. Стелт изтребителят F-35 на Lockheed Martin се използва от страни, включително Великобритания, Германия, Белгия, Италия и Холандия. Boeing доставя на Обединеното кралство хеликоптери Apache и Chinook, тежкотоварни самолети C-17, шпионски самолети P-8 и часови самолети E-7, всички произведени в САЩ“, казва Фоли. „Ако искате да контролирате бъдещето си и какво се случва по границите на Европа, тя трябва да бъде много по-независима; наистина да е суверен по отношение на собствените си доставки за отбрана“, каза Фори. „Дадохме много в ръцете на други. Ние сме безкритични за повечето различни системи в Европа, не си сътрудничим достатъчно, за да създадем инвестиции в мащаб. Купуваме предимно извън Европа и най-вече от САЩ“, заявяв Фоли.

Той каза, че разработването на европейски бойни самолети от шесто поколение не трябва да повтаря грешки от миналото, когато ресурсите бяха разпределени между три конкурентни самолета: Eurofighter, шведския Gripen и френския Rafale. Европейските поръчки за F-35 надвишават общите поръчки за Eurofighter и Rafale, каза той.

„Съвсем ясно е, че трябва да намерим начин да обединим усилията си като европейци, за да имаме една много мощна способност по вид оръжейна система. Има ли смисъл да не се обединим за сигурност и отбрана при нивото на несигурност, което виждаме по границите на Европа? Не, мисля, че няма избор“, казва Фори.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ