Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Разузнайте шефа, за да го управлявате
Класическата карикатура на шефа е лице, което стои със скръстени ръце, гледа неодобрително служителите и пита: "Завършихте ли проекта, който ви дадох?" Карикатура, а пък всъщност показва шефовете като авторитетни фигури, които имат силата да ни съдят и да определят нашата кариера. Те са силни, а ние сме подчинени, т.е. "безсилни." Възприемането на тази карикатура може да ни накара да забравим, че шефовете ни се нуждаят от нашата помощ, за да изглеждат добре в очите на собствените си шефове. Те са точно толкова зависими от нас, колкото и ние от тях. Това признание, че отношенията ни са взаимно зависими за първи път се появява в класическата статия на Harvard Business Review "Управлявай шефа си", която все още се чете от студенти от бизнес училището в Харвард.
Основната препоръка в нея е, че управлението" в случая не означава манипулиране на шефа, а по-скоро изграждане на полезна връзка с него. Когато направите това, вие вече не сте безсилни. Вместо това, ставате активен участник във формирането на вашите отношения и в крайна сметка увеличавате способността си да усъвършенствате своята собствена кариера.
Управлението на шефа изисква да разбирате нуждите му, стила му на работа и натиска, на който той е изложен. Събирането на тази информация включва детективска работа. Шефовете често не могат ясно да формулират своите приоритети и очаквания и много от тях не са наясно за предпочитаните от тях работни стилове. Ваша работа е да ги разберете.
Има три ключови въпроса, които ще ви помогнат в изясняването на тази задачи.
Какви са приоритетите и очакванията на шефа ви?
Служителите често си навличат недоволството на ръководителите, като прекарват твърде много време, вършейки нередни неща. Обикновено това не е по тяхна вина, а по-скоро се дължи на шефа, който не е неясно от какво точно се нуждае и иска.
За да избегнете този капан, когато мениджърът ви възлага задача, намерете си ниво на приоритет и определете това, което шефът ви очаква. Може да не е лесно. Някои шефове са дразнещо неясни и не искат да прекарват времето си, обяснявайки детайли. В такива ситуации трябва да поеме инициативата. Това може да означава насрочване на среща за обсъждане на целите, или да му изпратите подробен план за действие.
Използвате ли правилните канали за комуникация?
Шефовете се различават по отношение на предпочитаните информационни канали. Твърде често ние предполагаме, че висшестоящият харесва същия канал за информация като нас. Това е рискован подход. Трябва да определите дали вашият шеф е слушател или читател и след това да се ограничите до определен канал за информация, който той предпочита.
Ако той е слушател, би искал да се обадите по телефона или по-скоро да говори с вас лично. Ако шефът ви е читател, той предпочита електронна поща или кратки бележки, оставени на бюрото му
Колко информация иска шефът ви?
Някои ръководители искат подробна информация за всичко. Други предпочитат кратък преглед и стават нетърпеливи, когато изпаднете в сложни обяснения.
Дали шефът ви иска тясно сътрудничество или не?
Шефовете варират според това доколко са склонни да бъдат въвлечени в това, което правите. Някои искат да бъдат в течение с всеки проблем и очакват да се консултирате относно всяко решения, без значение от какво естество. Други не обичат да ги занимавате с подробности и биха ви отделили време само ако настъпва криза или предстои да се вземе важно решение.
Мира Уайт за Management Issues
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.