Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Боряна Манолова: Бизнесът трябва да създава устойчиво развитие с добавена стойност
Какво бизнесът може да направи за околната среда и устойчовото развитие? На този въпрос даде отговор Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на Siemens България по време на форума на сп. "Мениджър" и GLOBUL - "Зелeната култура на нацията".
Аз ще представя гледната точка на бизнеса към зелената икономика и по-точно гледната точка на Siemens като една иновативна инженерна компания, чиято стратегия всъщност е създаването на устойчиво развитие с добавена стойноност. Нашата мисия е да предоставяме стоки и услуги, които да отговарят на глобалните тенденции и работим в три основни измерения – икономическо, екологично и социално.
Какво трябва да направим? От една страна да защитим околната среда, така че да опазваме природните ресурси и планетата, и в същото време действията ни трябва да подкрепят бизнеса, за да има икономически смисъл и насоченост от тях. Най-вече трябва да се стремим да подобрим качеството на живот, което е социалното измерение на нашите действия. В Siemens ние работим точно по тези три направления. В областта на околната среда предоставяме иновативни продукти и решения за подобряване на собствения ни еко баланс и на този на нашите клиенти и доставчици. Инвестираме в създаването на решения, които са устойчиви. В дългосрочен план насърчаваме нашите служители да се стремят да бъдат добри граждани.
В дебата „Рио+20” Siemens участва с изложение за иновации и технологии, като там дискутирахме какви са големите проблеми на околната среда и енергийната ефективност. Тази дискусия беше една от най-социално ангажираните по отношение на обществото и бизнеса.
През фискалната 2011 г. Siemens генерира приходи от 30 млрд. евро със своето зелено, екологично портфолио. Това е 40% от общия процент продажби на компанията, тъй като ние сме компанията, която може би има най-голямото зелено портфолио. В сравнение с фискалната 2010 г. продажбите на зелени продукти и услуги генерираха 9% ръст.
В основата на нашата стратегия залагаме предимно на иновативните продукти. Имахме и цел с колко да намалим въглеродните емисии на нашите клиенти, като планът ни беше да постигнем 300 млн. тона за 2011 г. Ние го преизпълнихме и спестихме 320 млн. тона. За да придобиете по-точна представа, това е сумата от общите емисии на въглероден двуокис на градовете Делхи, Берлин, Хонг Конг, Истанбул, Бостън, Ню Йорк, Сингапур и Токио взети заедно. Също така взехме първо място за най-устойчиво развиващата се компания на Dawn Jones Sustainability Index.
Мисля, че ще ви бъде интересно да разберете и за примери от нашето зелено портфолио, които сме реализирали и в България. През изминалата година доставихме за едно от водещите здравни заведения в страната „Пирогов” магнитен резонанс от последно поколение. Този апарат помага за бързото обслужване на пациенти. Времето за преглед се скъсява с 50%, като в същото време разходът на електроенергия е изключително нисък. Такава апаратура тази година доставихме и в болница „София Мед”, като те закупиха 10 такива апарата.
Друг успешен пример е откритата новоизградена централа на EVN България в Пловдив. В този проект Siemens беше изпълнител до ключ. За зимния отоплителен сезон 80% от електроенергията беше доставяна от новата мощност. Като при традиционното производство голямо количество топлина се изхвърля в околната среда, а с нашия метод отпадната топлина се използва едновременно за топлинна и електрическа енергия. Друг проект в сферата на енергийната ефективност е рехабилитацията на оборудването на „Мини Марица Изток”, като след завършването му основното електрозахранване на рудник „Трояново 3” и „Трояново Север”, с което ще бъде намалено значително загубата на електроенергия. Голяма част от финансирането е осигурено от Европейската банка за възстановяване и разивитие. Това са само част от примерите, които мога да ви дам.
Ролята на компаниите, които имат зелено портфолио, е в две насоки – да бъдем лидери във внедряването на такива решения, а от друга страна да работим с правителството, с нашите клиенти и доставчици по такъв начин, че да оксигуряваме среда, която да насърчава инвестициите в зелени продукти и съответно да увеличава нашето качество на живот.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.