Какво не трябва да прави големият шеф

Какво не трябва да прави големият шеф

Какво не трябва да прави големият шеф

Това е разговор между Боб Поузън, председател на MFS Investment Management и лектор в Harvard Business School и Джъстин Фокс, редакционен директор на Harvard Business Review. В него Поузън споделя доста ясни идеи за това как мениджърите трябва да вършат работата си.

Джъстин Фокс: Как решавате как да израходвате времето си, когато сте шеф?

Боб Поузън: Топ мениджърите обикновено казват, че сами определят приоритетите си и как да ги прилагат. Но в този процес, много мениджъри допускат критични грешки. Забелязах това, когато обучавах нови изпълнителни директори. Те казват: „Ето и петте най-големи приоритети на компанията. Кой ще бъде най-подходящ за изпълнението на всеки приоритет?“ След това посочват себе си като най-подходящите за всички пет области.

Може би това е правилният отговор, но въпросът е грешен. Въпросът не е кой може да се справи най-добре с най-належащите приоритети, а кое вие и само вие като мениджър можете да свършите. Ако не си зададете този въпрос, действията ви ще бъдат погрешни.

Много изпълнителни директори стигат до този пост именно, защото са били много добри в това да се справят сами с тежки задачи. Опитвам се да се съсредоточа върху нещата, които аз и само аз мога да направя. Това може да включва среща на високо равнище с регулаторните органи или посещение на ключови клиенти. Пазя се да поемам други функции, които другите могат да свършат, макар да знам, че и аз бих се справил добре.

Джъстин Фокс: Ами тези от нас, които не са изпълнителни директори?

Боб Поузън: Ключът, който аз открих е всеки да пази личното си пространство. При този подход, всеки служител трябва да гледа на себе си като на собственик на малък бизнес - неговата дивизия, проект или работна група е негова отговорност. Моята роля като шеф е да им дам насоки и да им помогне да се свържат с други хора в по-широка организация. Но те отговарят за работата си.

Подчертавам, този принцип важи за всички нива! Един ефективен лидер не само трябва да определя приоритетите си, но и да мобилизира организацията за тяхното изпълнение. Но това ще стане само, ако служителите осъзнават истинския смисъл на това те да носят отговорността. Виждал съм доста организации, където служителите казват: "няма да се занимавам с това, защото не влиза в моята длъжностна характеристика, или никой не ми е казал да го направя." Това са явни нарушения на принципа на собствеността.

Джъстин Фокс: Как да внушим този принцип на собствеността?

Боб Поузън: Не описвайте подробно задачите, които служителите трябва да направят. Вместо това представете един общ набор от приоритети, които трябва да бъдат изпълнени. Нека хората сами формират техните начини за изпълнение.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ