Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Мартин Кадинов: Днес е най-благоприятният момент да имаш добра гейм-идея
Мартин Кадинов е управител на фирма „Гейминг Ентъртеймънт“, която се занимава с промотиране на състезателен гейминг и електронни спортове, както и с организация на различни събития, едно от които е ON! Fest - единственият по рода си фестивал в България, който събира на едно място най-интересното в съвременното градско изкуство, начини на забавление, спорт и лайфстайл. Тази година той стартира на 21 септември.
„Гейминг Ентъртеймънт“ възниква през 2007 г. като естествено продължение на хобито и страстта на няколко човека в сферата на игрите. В момента оперира няколко уеб сайта, които представляват най-голямото общество от геймъри в България и на практика изпълняват ролята на своеобразен Facebook на геймърите.
- ON! Fest се въпзриема като една своеобразна платформа за изява на много млади и творчески екипи в различни сфери на културата. Би ли разказал на нашите читатели какво могат да очакват от неговото второ издание?
- Между първата и втората си година човек пораства със сто процента, т.е. става два пъти по-голям. Това е и нашата цел – да направим ON! Fest два пъти по-голям, два пъти по-оценен и два пъти интересен като съдържание.
Научихме някои доста ценни уроци миналата година и сега се фокусираме върху зоните, които тогава бяха успешни, като разбира се сме добавили и нови.
Тази година ON! Fest ще бъде много по-цветен и ще се проведе на двойно по-голяма площ. Очакваме и двойно повече посетители – около 12 хил. човека в рамките на четирите фестивални дни - от петък, 21 септември, до понеделник, 24 септември.
- Какви бизнес компоненти можем да открием в рамките на ON! Fest?
- Бизнес компонентите са два: единият е в конференцията за разработка на игри GDS България. Миналата година тя мина под надслов „Да се съберем и да се запознаем!“ – беше първото събитие от този тип на подобна тематика у нас. Сега сме по-прагматично ориентирани, опитваме се да бъдем максимално полезни за всички заинтересовани страни – както за студията в България, така и за хората, които искат да работят в тях. Конференцията е насочена и към идейните генератори: млади творчески екипи, които имат любопитни идеи за създаване на игри. Те ще могат да се срещнат с инвеститори в лицето на двата новостартирали инвестиционни фонда – Eleven и Launch Hub, които оперират със средства по инициативата JEREMIE на Европейския инвестиционен фонд. Надяваме се да бъдем полезни за развитието на този бизнес сектор.
- В рамките на събитието откриваме една доста любопитна секция, посветена на музикалния бизнес у нас. Би ли ни разказал малко повече за нея?
- Да, MusicPro – това е вторият бизнес компонент в ON! Fest, може би първата по рода си у нас борса за музикален бизнес, която ще събере на едно място всички основни играчи в него –музиканти, продуценти, клубове, промоутъри, букинг агенции, дистрибутори, издатели, звукозаписни студия и т.н.
MusicPRO е ориентирана към България и цели да подпомогне местния музикален свят. Ще съберем на едно място хората и ще поставим въпросите и проблемите на сектора, за да намерим съответните решения.
- Има ли надежда един ден у нас да се появи музикална услуга от типа на Spotify?
- На този етап, по ред причини това не е икономически обосновано. Делът на „умните“ устройства у нас е значително по-малък, отколкото на Запад, а модерните методи за разплащане все още не са толкова широко разпространени и достъпни. Не трябва да забравяме и проблема с отделния език. В крайна сметка България е един пазар от 7 млн. души, това е и най-бедната държава в ЕС. Това не ни прави прави особено атрактивен пазар за въвеждането и локализацията на подобен вид услуги. От друга страна обаче няма да се учудя, ако видим българско решение, защото в крайна сметка подобни услуги са неизменна част от бъдещето.
- Като човек, занимаващ се с гейминг от близо 20 години, как според теб се е развила индустрията у нас през това време? Има ли прогрес или цари застой?
- Гейм индустрията се развива с доста големи темпове в световен мащаб. Някои сериозни технологични иновации промениха изцяло картата на бизнеса за разработка на игри. В България първото гейм-студио Heamimont Games отваря врати през 1997 г. Днес студията в страната са над 20 , пет от които доста големи, с мащабни проекти. Същевременно, буквално всеки месец се появяват нови екипи, които създават игри за „умни“ устройства или за дигитална дистрибуция през услуги като Steam, Xbox Live и т.н.
В България климатът за този сектор е благоприятен. До известна степен този тип пазар е „девствен“. Много хора заявяват желание да работят в тази сфера. На макро ниво човешкият ресурс у нас е по-евтин в сравнение с този в чужбина, което само по себе си не е повод за радост, но пък на този етап е атрактивно за инвеститорите. Смятам, че българите сме креативна нация, в това отношение не оставаме по-назад, така че очаквам реализацията на някои наистина добри идеи.
- Имам страхотна идея за игра, но не мога да я финансирам. Какви са ми възможностите? Въобще – имам ли такива?
- Заповядай на GDS Bulgaria 2012 - Kонференцията за разработка на игри. На 24 септември има панел, посветен на тази тематика - “From Zero to Hero". В него сме поканили инвестиционните фондове Launch Hub, Eleven и няколко студия и личности, които да разкажат точно какъв тип идеи интересуват инвеститорите, как да изглежда екипа, как да е оформена идеята, по какви критерии се оценяват конкретно проектите. По този начин се надяваме да скъсим дистанцията между идейните носители и потенциалните инвеститори, да им позволим да заговорят на един общ език и да позволим на повече качествени проекти да намерят реализация.
Реално погледнато никога в България не е било по-благоприятно от сега да имаш добра идея и да потърсиш инвестиране за нея.
- Какъв е шансът България да стане домакин на голямо е-спорт събитие?
- Имахме желанието още тази година в рамките на ON! Fest България да осигури подобно домакинство. Работим в тази насока, тъй като не само по света, но и тук съществува голяма фен база на състезателния гейминг. Надявам се още догодина, на следващия ON! Fest, да организираме голямо събитие от този тип.
- Предприемат ли държавата, бизнесът и академичните институции някакви мерки, за да задвижат гейм индустрията в България в правилната посока?
- По-скоро не – не мисля, че на този етап държавата предприема някакви мерки. Това обаче е логично, имайки предвид, че няма обединяващ сектора орган, който да комуникира ефективно с държавата и институциите, който да ги запознае с естеството на бизнеса и неговия потенциал.
Мисля, че институционалната подкрепа ще е естествен процес през следващите няколко години, тъй като този сектор се разраства и все повече хора са ангажирани в него.
Важно е да отбележим също така, че един интелектуален продукт, който е произведен в България, носи дивиденти именно тук. Да приемем, че една игра се произвежда за X пари. Ако е успешна, тя може да бъде продадена за 100 пъти Y или 1000 пъти Y тези пари. И ако фирмата производител е базирана в България, това са капитали, които идват директно в страната.
Монреал е един отличен пример, който държавата ни може да последва – от края на 90-те и началото на 2000 г. градът предлага изключително добри икономически условия на студията, искащи да се занимават с разработката на игри. Техните данъци са по-ниски, разполагат с добри социални осигуровки и т.н. Личи, че институциите виждат сектора като перспективен и му създават една доста добра среда за развитие.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.