Уолстрийт не умее да анализира Apple Inc.

Уолстрийт не умее да анализира Apple Inc.

Уолстрийт не умее да анализира Apple Inc.

През деня Робърт Лейтао работи като управител на католическа църква в Южна Калифорния. Вечер обаче той се отдава на истинската си страст – да предсказва борсовите резултати на Apple Inc.

Лейтао е част от група аматьори – анализатори, блогъри и любители, които всяко тримесечие пресяват тонове данни с единствената цел да отгатнат резултатите на Apple – и често засрамват дори професионалистите с точните си прогнози.

Съоснователят на Независимата група анализатори на Apple Лейтао зае през декември седмо място в класацията за анализатори на сп. „Форчън”. То откри, че оценките му са много по-прецизни от тези на престижни банки като „Голдман Сакс” и „Морган Станли”.

Докато анализаторите от Уолстрийт сбъркаха с прогнозите си със средно 21%, аматьорите се отдалечиха от реалността едва с 10%, показаха данните на „Форчън”. Това повдигна въпроса доколко Уолстрийт е компетентен да прогнозира резултатите на технологичния гигант – най-голямата щатска компания според пазарната оценка, която е известна с това, че всяко тримесечие изважда от баланс борсите.

Лейтао обаче не смята, че той и останалите над 100 члена на Независимата група, която той основава като хоби, са по-умни от професионалните си колеги. Той подозира, че Уолстрийт просто предпочита да играе на сигурно.

Всичко става още по-трудно поради факта, че самите Apple редовно подвеждат експертите със своите данни. „Когато става въпрос за тяхната работа, е по-опасно да излязат с агресивни и твърде високи прогнози”, смята Лейтао за големите брокерски фирми.

През последните две години приходите на Apple надвишиха очакванията на Уолстрийт с над 13%, а често и с много повече. Единственото изключение е септемврийското тримесечие на 2011 г., когато останаха назад с няколко процента.

Технологичните анализатори обичат да казват, че Apple са особено трудни за прогнозиране, тъй като поддържат тайнственост в работата си и тъй като поризвеждат всичко от хардуеър (iPhone, iPad, Mac, iPod) до дигитални услуги (iTunes и навлизащата услуга за отдалечено съхранение на данни iCloud).

От значение са и липсата на данни назад във времето по отношение на пазара за таблети и бързата експанзия на компанията към над 100 пазара. Още едно „сляпо петно” са и продажбите във фирмените магазини на Apple и в apple.com – информация за тях има само компанията-майка.

„Ако говорим за Apple, където се опитваме да правим модели за „Маковете”, телефоните и новите пазари като таблетите, очевидно говорим за много по-трудна задача от прогнозирането на Intel, където съставяме модели само за РС”, обясни анализаторът Алекс Гауна от JMP.

Анализаторите прецизират финансовите си модели като проучват азиатските компании, които доставят компоненти на Apple, събират информация за продавачите на дребно и екстраполират данните от продажбите на предишните поколения айфони и айпади.

Колегите им, които покриват Intel Corp и другите големи технологични компании, редовно ходят на гости на производителите на РС в Азия, за да измерят температурата на индустрията. Опитите за разговори с над 100-те доставчици на Apple като Foxconn и Hon Hai Precision Industry Co Ltd обаче често се разбиват в стена от мълчание.

Компаниите, работещи за Apple, се подчиняват на изискването да подписват стриктни съглашения за конфиденциалност и рискуват да загубят благоволението на гиганта, ако ги нарушат. Тази строгост е резултат от ерата на Стив Джобс, който държеше екипа си в желязна хватка и отказваше да пуска продукти на пазара, докато не са усъвършенствани на 100% - дисциплина, която надживя Джобс, който почина през октомври.

„Изградили са си нечовешка дисциплина, която не прилича на нищо, което съм виждал досега”, заяви Гауна. „Ако нямате братовчед, който работи във фабриките за сглобяване като Foxconn, то шансовете за успех на всички анализатори са еднакво малки.”

В опит да излязат напред с материала анализаторите прибягват дори до мерки като разходки из магазините на Apple на важни дати, в които излизат новите продукти, за да броят клиентите и да провеждат допитвания. Те обаче признават, че тези данни не са достатъчни за стабилни изводи.

„Опитваме се да подреждаме един пъзел”, каза анализаторът от Sterne Agee Шо Ву. „Това е максимумът, на който сме способни.”

Друг проблем е увеличаващото се влияние на новите продукти на Apple, които могат да променят цялата схема на продажбите, тъй като клиентите отлагат другите си покупки в надеждата да се сдобият с последния им модел. Точно това се случи през септември, когато резултатите на Apple за пръв път от четири години тръгнаха надолу заради по-бавните от очакваното продажби на смартфони преди пускането на iPhone 4S. След това обаче продажбите скочиха до небето.

Традиционно Apple са много консервативни в насоките, които публикуват, и обикновено дават оценки много по-ниски от тези на Уолстрийт. През 2011 г. те подцениха собствените си приходи средно с 16% всяко тримесечие.

„Компанията иска да поддържа очакванията ниски и да ги надвишава в края на тримесечието”, обясни анализаторът от ISI Group Брайън Маршал.

И все пак се усещат знаци, вещаещи промяна. През първите две тримесечия главният изпълнителен директор Тим Кук буквално предсказа приходите на компанията, при това надскачайки оценките на Уолстрийт. Анализаторите се надяват, че това е началото на една по-предсказуема ера под егидата на Кук.

„Стават малко по-прозрачни. Така за хората ще стане по-лесно да схващат интригата”, заяви Ву. „Но ако трябва да бъда честен, елементът на изненада винаги е бил част от мистерията около тях.”

Пурима Гупта и Ноел Рандевич, Ройтерс

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ