Гроздан Караджов: Няма отчетено заглушаване на GPS сигнала на самолета на председателя на ЕК

Гроздан Караджов: Няма отчетено заглушаване на GPS сигнала на самолета на председателя на ЕК

Няма отчетено заглушаване на GPS сигнала на самолета, с който пътуваше председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Това заяви в ефира на bTV вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов.

Той определи случая като „така нареченото“ заглушаване. Караджов потвърди, че в изтекъл запис на разговор между пилота на самолета и кулата пилотът говори за „някакви проблеми“ с GPS-а.

„С кой GPS – този, който е приемникът на борда, с компютъра, който обработва тези сигнали на борда или на земята, се е загубил – тоест излъчването“, попита вицепремиерът и допълни: 

„Нито гражданската авиация – Ръководство въздушно движение (РВД), Гражданска въздухоплавателна агенция (ГВА), нито тези на Военновъздушните сили (ВВС), които са и в София, и в Пловдив, тоест и на двете места имаме доста сериозно радиочестотно наблюдение, нито дори записите на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) – те записват целия ефир, специфично и този, който се ползва от GPS предавателите, не показва срив в сигнала на GPS-а“.

Гроздан Караджов беше категоричен, че никой в българското правителство не е подвеждал никого в Европейската комисия и отрече да е имало комуникация между София и Брюксел по този повод.

„Единственото, което българската гражданска въздухоплавателна администрация е предала към Европейската агенция по безопасността на авиацията (EASA) е, че има този доклад от разговора между кулата и пилота, че той има проблем с GPS-а“, каза още Гроздан Караджов. 

Вицепремиерът обясни, че когато е кацнал, пилотът е благодарил на въздушния контрол за доброто водене и е добавил, че е имало само „минимални“ проблеми. За да се изясни напълно случаят, трябва EASA да извади компютрите на борда на самолета и да види какво са регистрирали, каза още транспортният министър.

По данни на радиозасичането, на записите, с които разполагат нашите агенции - РВД, ВВС, КРС, която е независим орган, няма нито един факт, подкрепящ подобно твърдение, отново повтори Караджов. Той допълни, че вицепрезидентът Илияна Йотова, която вчера коментира случая, има пълен достъп до данните и на ВВС и на КРС и може да се обърне към Министерството на транспорта и съобщенията за информация.

Днес депутатите трябва да изслушат премиера Росен Желязков по случая. Изслушването беше включено в дневния ред по предложение на Атанас Атанасов ("Продължаваме промяната-Демократична България"), който по-рано през седмицата поиска незабавно отстраняване на изпълняващия функциите председател на Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС) Деньо Денев и спешно свикване на Съвета по сигурността към Министерския съвет във връзка с "хибридната руска атака срещу самолета, превозващ председателя на ЕК", пише БТА. 

На 31 август председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и премиерът Росен Желязков посетиха "Вазовски машиностроителни заводи" (ВМЗ) в Сопот. На следващия ден британският вестник "Файненшъл таймс" съобщи, че предполагаема руска намеса е довела до смущения на GPS навигацията на самолета на председателя на ЕК близо до Пловдив.

По-късно от преслужбата на Министерския съвет потвърдиха, че по време на подхода за кацане на самолета на Урсула фон дер Лайен на летище Пловдив е изчезнал GPS сигналът. Кремъл отрече Русия да е замесена в заглушаването на GPS сигнала на самолета.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Услугите на "Гугъл" са недостъпни за редица потребители по света
Изключването на само един протеин може да обърне процеса на стареене на мозъка и да предотврати Алцхаймер
Индия се стреми към рекордни покупки на памук
Гуцанов: Средната работна заплата в страната се е увеличила с 12%
Зеленски: Корейският сценарий за край на войната в Украйна е възможен, но няма да гарантира сигурност
Войната на наследниците: По-малкият син на Ален Делон оспорва завещанието на баща си
Тръмп сезира Върховния съд на САЩ заради митата, иска бързо решение
Депутатите отхвърлиха предложението за референдум за запазване на българския лев до 2043 г.