Берлин: Европа не трябва да поема допълнителен дълг, за да се конкурира със зелените субсидии на САЩ

Берлин: Европа не трябва да поема допълнителен дълг, за да се конкурира със зелените субсидии на САЩ

Европа трябва да се въздържа от заемане на повече пари, за да се конкурира със зелените субсидии на САЩ, тъй като това ще застраши  нейната конкурентоспособност. Това заяви пред Си Ен Би Си  германският финансов министър Кристиан Линднер

Европейският съюз изрази гласно своите опасения относно Закона за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA), заявявайки, че предвидените в него субсидии за производителите на автомобили в Северна Америка нарушават международните търговски правила и заплашват европейския бизнес. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен каза в неделя, че ще е необходимо „ново и допълнително финансиране на ниво ЕС“, за да направят европейските компании по-конкурентоспособни в прехода към по-зелена икономика.

Но в Берлин идеята й беше приета с известен скептицизъм.

„Законът за намаляване на инфлацията в САЩ е възможността да преразгледаме нашата конкурентоспособност“, каза Линднер пред американската медия.

„Има някои части от инициативата на Урсула фон дер Лайен, които трябва да бъдат допълнително обсъдени, особено нейното предложение за европейски фонд за суверенитет. Ако това означава един вид ребрандиране на съществуващи инструменти, тогава съм отворен за дискусия. Ако фондовете за суверенитет означават нов общ европейски дълг, тогава мисля, че това няма да е подобри нашата конкурентоспособност или стабилност. Точно обратното, това би било заплаха за конкурентоспособността и стабилността“, каза той.

Идеите, предложени от ръководителя на изпълнителната власт на Европа, все още са в начален етап, което означава, че няма официални предложения на масата. Те обаче показват къде според комисията трябва да отиде блокът, за да бъде в по-добра позиция да се конкурира със Съединените щати.

Закона за намаляване на инфлацията, добрена от законодателите на САЩ през август, включва рекордните 369 млрд. долара разходи за климатични и енергийни политики. Знаковият пакет предвижда данъчни кредити за електрически автомобили, произведени в Северна Америка, и средства за подкрепа на вериги за доставки на батерии в САЩ.

„Всички сме чували историите на производители, които обмислят да преместят бъдещи инвестиции от Европа в САЩ“, каза фон дер Лайен в неделя.

Според „Файнешъл таймс“ шведският производител на батерии Northvolt обмисля да разшири производството си в Щатите и да се възползва от някои от субсидиите. Друг доклад от миналия месец предполага, че компанията може да отложи решение за изграждане на нов завод в Германия.

Говорейки пред Си Ен Би Си в понеделник, нидерландския министър на финансите Сигрид Кааг също каза, че предпочита „да направи равносметка на това, което вече е налице по отношение на финансиране за по-екологични инициативи, и да има пренасочване или префокусиране“.

По същия начин министърът на финансите на Ирландия Пасхал Донохоу, каза: „От само себе си се разбира, че ще загубим, ако всички използваме парите на данъкоплатците в различни части на света, за да се конкурираме помежду си“.

Представители на САЩ и ЕС са провели няколко разговора за това как да се адаптират някои от правилата в рамките на IRA, за да се вземат предвид някои от опасенията, повдигнати в Европа. Една от тези срещи се проведе в Мериленд в понеделник.

„Ние също направихме равносметка на работата на специалната работна група САЩ-ЕС по Закона за намаляване на инфлацията и отбелязахме постигнатия предварителен напредък. Признаваме загрижеността на ЕС и подчертаваме нашия ангажимент да я адресираме конструктивно“, се казва в съвместно изявление след срещата.

Миналата седмица президентът на САЩ Джо Байдън каза, че могат да бъдат направени промени, „за да се улесни участието на европейските страни“ в субсидиите, предоставени от IRA.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ