ЕК готви по-опростен бюджет с повече власт за държавите

ЕК готви по-опростен бюджет с повече власт за държавите

Европейската комисия подготвя радикално преразглеждане на следващия общ бюджет на ЕС за трилион евро, заменяйки десетки програми с обединени фондове, които биха предоставили повече финансова самостоятелност за харчене на самите страни членки  разходи, съобщава "Файненшъл таймс".

Планът, който е очертан в документ, видян от финансовото издание, призовава за "по-амбициозен" бюджет като "размер и дизайн", за да отговори на увеличените изисквания за разходи за отбрана и огромни изплащания на дългове.

Европейската комисия аргументира най-голямата промяна в начина, по който се разпределят средствата, като посочва, че "статуквото не е опция".

Отбелязва се, че само необходимостта от изплащане на разходите за облигации от епохата на коронавирусната пандемия би възлизала на 30 милиарда евро годишно, или 20% от годишните разходи на единния блок - безпрецедентна финансова тежест, която ще принуди ЕС да преосмисли общите вноски в бюджета.

Всеки опит за увеличаване на общия бюджет обаче вероятно ще срещне твърда съпротива от страна на най-големите нетни вносителки като Германия и Нидерландия, отбелязва "Файненшъл таймс".

Комисията иска да революционизира структурата на бюджета, като обедини над 50 "неизменни" разходни програми в три основни фонда, които да осигуряват повече "гъвкавост" за справяне с неочаквани предизвикателства.

Бюджетът на ЕС традиционно се финансира от национални вноски, възлизащи на около 1% от брутния национален доход на страните членки. Приблизително около една трета се разпределя за субсидии за земеделие, друга една трета за най-слабо развитите региони - чрез така наречената политика на "сближаване" (кохезионни политики), а останалата част покрива всичко останало от чуждестранна помощ до заплати на европейските служители.

Съгласно опростения бюджет Комисията ще съгласува "единен план за всяка страна с ключови реформи и инвестиции", включително регионални фондове и субсидии за земеделие. Това на практика ще даде на националните правителства повече свобода на действие при вземането на решения по проекти, включително някои, които традиционно са били съгласувани на ниво местни власти с ЕК.

Втори "Европейски фонд за конкурентоспособност" пък ще насърчи инвестициите в ключови сектори и общи проекти, а трети "обновен" фонд за външна политика ще бъде "по-съобразен с нашите стратегически интереси", се посочва в документа, видян от "Файненшъл таймс".

Тези два фонда биха могли да позволят на ЕС да отдели много по-голям дял от бюджета си за проекти за трансгранична отбрана, което не е било приоритет в предишните бюджети на съюза.

Встъпителното предложение от Комисията идва преди официалното законодателно предложение за бюджета известно като "Многогодишната финансова рамка", което трябва да бъде представено това лято. То изисква съгласието на всички 27 държави членки. Преговорите за последната Многогодишна финансова рамка отнеха повече от две години.

Като аргумент в полза на бюджетната реформа комисията отбелязва, че съществуващите механизми за разпределение са твърде бюрократични и бавни при одобряването на проекти. Докато ЕС в момента е на половината път от своя седемгодишен бюджетен цикъл, само 6,4% от регионалните фондове са изразходвани до момента, отбелязва финансовото издание.

Договарянето на разходните пакети с правителствата на държавите членки ще опрости процеса и ще позволи на Комисията да наблюдава как проектите постигат общите цели на реформата. Това обаче може да ограничи влиянието на местните и регионалните власти върху използването на средствата. Документът посочва, че всяка политика ще трябва да бъде "разработена в партньорство с националните, регионалните и местните власти".

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ