Анализатори: Таванът на цените на руския петрол има за цел да лиши Путин от пари кеш, но не е тестван

Анализатори: Таванът на цените на руския петрол има за цел да лиши Путин от пари кеш, но не е тестван

Анализатори: Таванът на цените на руския петрол има за цел да лиши Путин от пари кеш, но не е тестван

Месеци след като западните съюзници на Украйна ограничиха продажбите на руски петрол до 60 долара за барел, горната граница на цената все още беше до голяма степен символична. По-голямата част от московския суров петрол, основен източник на пари,  струва по-малко от това. Но таванът беше налице, в случай че цените на петрола се повишат  и щеше да попречи на Кремъл да прибира допълнителни печалби, за да финансира войната си в Украйна. Това време вече настъпи, поставяйки ценовата граница на най-сериозния си тест досега и подчертавайки нейните слабости, съобщава Асошиейтед прес.

Руският еталонен петрол – често изнасян със западни кораби, от които се изисква да се подчиняват на санкциите ,се търгува над тавана на цените от средата на юли, изпомпвайки стотици милиони долари на ден във военния сандък на Кремъл.

С растящите печалби на Русия, войната Израел - "Хамас", която повиши глобалните цени на петрола и доказателствата, че някои търговци и спедитори избягват тавана, първите признаци на прилагане се появяват 10 месеца след налагането на ценовото ограничение през декември 2022 г..

Намаляването на печалбите от петрол „е единственото нещо, което удря най-много руската макроикономическа стабилност“, каза Бенджамин Хилгенщок, старши икономист в Киевския икономически университет, който съветва украинското правителство.

Приходите от петрол са в основата на руската икономика, което позволява на президента Владимир Путин да налива пари в армията, като същевременно избягва влошаване на инфлацията за обикновените хора и срив на валутата.

Способността на Москва да продава повече на света, отколкото купува, означава, че тя издържа санкциите много по-добре от очакваното. Нейната икономика ще расте тази година, докато германската се свива, прогнозира Международният валутен фонд.

Все пак основният източник на доходи на Русия е изложен на риск от засиленото прилагане на санциите. Министерството на финансите на САЩ санкционира двама собственици на кораби миналата седмица, докато служители на Обединеното кралство разследват нарушенията.

От началото на инвазията петролните санкции са стрували на Русия 100 милиарда долара до август, твърди международна работна група по санкциите в Станфордския университет. Но повечето от това, казват икономистите, произтича от забраната на Европа за руския петрол, която струва на Москва нейния основен клиент.

„Има сериозни проблеми с политиката (ограничаване на цените), но тя може да работи. С някои подобрения може да бъде много ефективна“, отбелязва Бенджамин Хилгенщок.

Корабите, притежавани или застраховани от западни нации, „упорстваха да товарят руски петрол във всички пристанища в Русия“ през последните седмици, тъй като цените се повишиха над горната граница, каза базираният в Хелзинки Център за изследване на енергията и чистия въздух в доклад миналата седмица. „Тези събития служат като убедително доказателство за нарушения на политиката за ограничаване на цените.“

Доходите от петрол на Русия са нараснали през септември до около 200 милиона евро (211 милиона долара) на ден, тъй като световните цени се повишиха, казват от Центъра за изследване на енергията и чистия въздух. По-малко наличен петрол в световен мащаб – като Саудитска Арабия и Русия намаляват производството,тласна цените на основния експортен клас на Москва до 74,46 долара миналата седмица, показват данни на S&P Global Platts. Тя е над $60 от 11 юли.

Таванът на цените има за цел да ограничи това, което Русия може да спечели, без да изважда доставките си от пазара. Това е опасност от недостиг, който може да увеличи разходите за гориво и инфлацията в САЩ и Европа.Той разчита на ключов факт от корабната индустрия: много собственици на плавателни съдове, търговци и повечето застрахователи са базирани в Европа или в Г-7-те основни демокрации, които наложиха тавана на цените. Това поставя тези компании в обсега на санкции.

За да се съобразят с изискванията, корабните компании трябва да знаят цената на руския петрол. Ограничението обаче изисква само добросъвестно разкриване на обикновен документ от една страница с имената на страните и цената. Действителните договори за продажба не трябва да се разкриват.

И това, казват анализаторите, е било покана за безскрупулни продавачи да се измъчват - и за някои спедитори да възприемат подход на невиждане на зло.

Подозренията за укриване нараснаха, когато анализаторите забелязаха, че петролът от руското пристанище Козмино в Тихия океан, отговорно за сравнително малък дял от износа на Русия, се търгува доста над тавана. Това беше въпреки че много от спиращите там танкери бяха западна собственост, предимно гръцки.

Имаше малко признаци за принудителни действия до миналата седмица, когато Министерството на финансите на САЩ блокира сделки в САЩ на собственик на танкер в Обединените арабски емирства и друг в Турция. Те са обвинени, че превозват руски петрол на цена от 75 и 80 долара за барел, докато разчитайки на доставчици на услуги, свързани със САЩ.

Американски служители предупредиха застрахователите да избягват плавателни съдове, които изглеждат подозрителни, каза пред репортери миналата седмица високопоставен служител на Министерството на финансите. Отделът също така издаде препоръки за проверка на транспортните разходи и наблюдение за червени знамена за укриване.

Министерството на финансите на Обединеното кралство казва, че „активно предприема редица разследвания на предполагаеми нарушения на горната граница на цената на петрола“.

Има още една възможност да се избегне ограничението: цената се определя, когато петролът напусне Русия, а не това, което се плаща от рафинерия в, да речем, Индия. Петролът може да бъде купуван и продаван няколко пъти от свързани с Русия търговски компании в страни, които не участват в санкциите. Може да се добавяти  прекомерни „транспортни разходи“. Разликата до крайната цена се прибира от търговците и остава в руски ръце, твърдят анализатори.

„Проблемът е, че никой наистина няма надзор какво се случва след точката на зареждане“, каза Виктор Катона, водещ анализатор на суровини в групата за данни и анализи Kpler. „И има причина, поради която изпращачите не са се оплакали наистина или не са отбелязали никакви проблеми с тавана на цените на петрола – защото той е много лесно заобиколен.“

Висшият енергиен служител на Русия, вицепремиерът Александър Новак каза пред Radio Business FM на 13 октомври, че ограничението е „не само неефективно, но и вредно; може напълно да изкриви целия пазар и има само негативни последици, включително за потребителите.“

Русия не признава тавана, а указ на Владимир Путин забранява включването му в споразумения за продажба, каза Новак.

Американски служители, от друга страна, посочват загубите, нанесени на Москва в комбинация със забраната на Европа за руски петрол.

Този бойкот принуди износителите да изпращат петрол на едномесечни пътувания до Азия, вместо на еднодневни пътувания до Европа – по същество удвоявайки нуждата на Русия от скъпи транспортни услуги.

Друга цена е „сенчестият флот“ от използвани танкери, които Русия закупи, за да избегне санкциите. Той разполага само с една трета от корабите, от които ще има нужда, за да защити напълно петролните си доставки срещу санкции, каза Крейг Кенеди, сътрудник в Центъра за руски и евразийски изследвания "Дейвис" към Харвард.

Това затруднява Русия да избегне напълно западните транспортни услуги. В комбинация със забраната на петрола от ЕС, таванът на цените добави 35 долара за барел в разходите за руските износители, казват американски служители - пари, които не отиват за закупуване на оръжия и военно оборудване.

„Ограничението на цените работи. Но западните съюзници трябва да предприемат наистина спешни мерки, за да изтласкат петрола от сенчестия руски флот обратно към основното корабоплаване", коментира  Наталия Шаповал, вицепрезидент за политически изследвания в Киевския университет по икономика.Наталия Шаповал.

За да се направи това, групата за санкции от Станфорд казва, че страните трябва да изискват доказателство за западна застраховка, преди да позволят на корабите да преминат през задушни точки - сега се препоръчва само от Министерството на финансите на САЩ. Собствениците на танкери също могат да бъдат принудени да приемат пратки само от одобрени търговци на петрол, базирани в санкциониращи страни.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ