Двете контрастиращи икономически реалности в Русия

Двете контрастиращи икономически реалности в Русия

Рекордната заетост в Русия е сигнал за изненадващо плавно отделяне от Запада. Бързата замяна на McDonald's и Starbucks показа, че бизнесът върви както обикновено. И все пак натискът върху икономическата машина на страната нараства, пише Ройтерс.

Шест месеца след началото на конфликта в Украйна, стратегиите и проблемите на най-големия автомобилен производител в Русия дават добра представа за контрастиращите съдби в една страна, която се стреми да устои на това, което президентът Владимир Путин нарича икономически „блицкриг“ от Запада.

„Автоваз“ поднови производство на автомобили от своята марка „Лада“ това лято, след като то беше спряно през март заради западните санкции, недостига на доставки и загубата на френския му партньор Renault. Официално компанията не е уволнила нито един от своите 42 000 работници. Въпреки това компанията усеща натиска и свива продукцията.

По-голямата част от 3200-те работници във фабриката в индустриалния град Ижевск, където производството на автомобили не е възобновено, са в отпуск от март, като компанията плаща две трети от заплатите им, въпреки че на някои служители е дадена временна работа из фабрика на намалено работно време.

Този месец автомобилният производител предложи на всички работници в Ижевск еднократни плащания, за да напуснат, тъй като компанията иска дасъсредоточи повече производство в основния си завод в Толиати, който е на 600 км разстояние.

„Това е избор между лошо и ужасно“, каза Александър Князев, имайки предвид дилемата дали да вземе обезщетение от 200 000 рубли (3400 долара) или да остане на работата си в цеха за щамповани части на каросерията в Ижевск.

Миналата седмица той е решил да напусне фабриката, която му е плащала над 45 000 рубли на месец. „Вече нямат нужда от толкова много техници.

Попитан колко работници са избрали да приемат офертата, „Автоваз“ каза на Ройтерс, че ще разкрие окончателния брой след този месец, добавяйки, че работниците с намалено работно време ще се върнат към петдневна работна седмица в завода от 29 август.

Компанията не даде подробности за плановете си за Ижевск, въпреки че каза по-рано този месец каза, че остава ангажирана със завода, който според нея ще бъде преоборудван, за да произвежда първата руска електрическа кола, Lada e-Largus, и ще запази обслужващите и поддържащи функции.

„В настоящата ситуация на санкционен натиск и нарастващ брой променливи ние предприемаме всеобхватни мерки за поддържане на заетостта“, каза тогава президентът на „Автоваз“ Максим Соколов.

Рубен Ениколопов, професор по икономика в Новото икономическо училище в Москва, каза, че проблемите в автомобилния сектор са прикрити от „скрита безработици“, при която работниците не са съкратени, а вместо това са пуснати в отпуск за неопределено време.

Той каза, че очаква безработицата да се повиши към края на годината, когато според него ще стане ясно, че е малко вероятно санкциите да бъдат премахнати в близко бъдеще.

„В Русия икономическите кризи не водят до масова безработица поради спецификата на руския пазар на труда като практиката за пускане в отпуск“, каза Ениколопов.

Руското министерство на икономиката е отказало коментар за материала на Ройтерс. Този месец министърът на икономиката Максим Решетников отхвърли всякакви твърдения за драматичен ръст на безработицата, която според официални данни е на рекордно ниско ниво от 3,9% през юни.

„Мисля, че през есента ще се отдалечим от тези рекордно ниски резултати, но нека не драматизираме, ситуацията е под контрол“, каза той на конференция в Екатеринбург.

В друг знак за оптимизъм, на фона на високите цени на петрола и популярните политики за смекчаване на въздействието на инфлацията, последните правителствени прогнози показват, че дълбочината на икономическото свиване на Русия ще бъде по-малко сериозна, отколкото се очакваше по-рано.

Символ на успеха

Автомобилната индустрия не е единствената, която понася щети от раздялата със Запада.

Общо 236 хил. руски работници са били или в отпуск, или в намалено работно време към края на юли, казва вицепремиера Татяна Голикова. Те не са част от официално регистрираните 3 млн. безработни в Русия.

Около половината от всички ръководители на полети, или 14 хил. души, са били пуснати в отпуск или назначени на непълен работен ден. Няколко чуждестранни компании, напускащи Русия, от шведския мебелен гигант Ikea до испанската модна верига Zara, също пуснаха персонала си в отпуск.

И все пак автомобилният сектор е пострадал в по-голяма степен от повечето, като производството на леки автомобили е спаднало с 62% през първата половина на годината спрямо същия период на 2021 г., сочат данни на държавната статистическа агенция.

Редица водещи автомобилостроители, сред които Volkswagen, Nissan, Hyundai Stellantis, Mitusubshi и Volvo, спряха дейността си в Русия и пуснаха работници в отпуск на фиксираната от закона две трети заплата, след като Москва започна военната си кампания в Украйна на 24 февруари.

Това напускане на чуждестранните компании остави повече от 14 хил. руски работници от автомобилния сектор  в отпуск, според преглед на индустрията, извършен от Ройтерс.

Бъдещето на много от тези работници изглежда несигурно, тъй като конфликтът продължава - рязък обрат за индустрия, която е символ на руския успех от десетилетия, привличайки чуждестранни играчи и превръщайки се в един от най-големите работодатели в страната.

Проблемите в автомобилния сектор може да имат широкообхватни икономически последици. В индустрията са заети около 400 хил. души през 2020 г., като около 10 пъти повече работници зависят косвено от сектора, сочат правителствени данни.

Работа в „Калашников“

„Автоваз“ опитва да се адаптира, след като санкциите откъснаха Русия от много глобални снабдителни вериги и износни пазара, стартирайки серия от опростени модели с по-малко части от чужбина, които са трудни за доставяне.

През юни компанията започна производството на нова, опростена Lada Granta, която се предлага без функции като дистанционно управление без ключ или климатик, които разчитат на вносни компоненти.

Въпреки това обемът на продажбите е намалял с 63% през първите седем месеца на годината до 85 000 автомобила, като производството на моделите Lada Vesta, Lada X-Ray и Lada Largus е спряно напълно, според данни на „Автоваз“.

На някои места, като например Ижевск, други сектори може да спечелят от тази ситуация.

Княжев, който е напуснал завода на „Автоваз“ в Ижевск, се надява да получи работа във фабриката на оръжейника компания „Калашников“ в града, който столицата на региона Удмуртия и се намира на около 1300 км източно от Москва. Той обаче очаква по-ниско заплащане, отколкото е получава в автомобилния производител.

Повече от 100 бивши служители на „Автоваз“ вече са били наети от „Калашников“, според Татяна Чуракова, вицепремиер на Удмуртия.

„Правим всичко възможно всички служители, които може да напуснат завода за автомобили, да се преместят в други наши заводи“, каза Чуракова пред Ройтерс.

„Никой не знае нищо“

Въпреки всички тези усилия, половин година след началото на „специалната военна операция“ на Русия, много хора в този индустриален град са се отдали на размисли за несигурното икономическо бъдеще.

58-годишният Сергей, мениджър в завода на „Автоваз“ в Ижевск разказва, че той самият е решил да не се възползва от офертата за обезщетение.

"Те не гонят никого, който иска да остане - остава. Много искат да останат", каза той на излизане от фабриката. „В момента никой не знае нищо. Все още не са взети големи решения. Всички чакат“, добави той.

„Автоваз“ заяви, че планира да възобнови производството на Lada Vesta - спряно в Ижевск, в основния си монтажен завод в Толиати през пролетта на следващата година. Компанията не уточни как планира да осигури доставки на части, които в момента не са налични от чужбина поради санкциите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ