Фискалните стимули на Китай губят своята ефективност, смятат от S&P Global

Фискалните стимули на Китай губят своята ефективност, смятат от S&P Global

Фискалните стимули на Китай губят своята ефективност и са по-скоро стратегия за печелене на време за индустриални и потребителски политики. Това заяви старшият анализаторът на S&P Global Ratings Юнбанг Сю, цитиран от Си Ен Би Си.

Анализът използва растежа на държавните разходи за измерване на фискалните стимули.

„Според нас фискалните стимули са стратегия за печелене на време, която може да има някои дългосрочни ползи, ако проектите са фокусирани върху съживяване на потреблението или индустриални подобрения, които увеличават добавената стойност“, каза Сю.

Китай си е поставил цел за ръст на брутния вътрешен продукт от около 5% през тази година. Според много анализатори тази цел е амбициозна предвид нивото на обявените стимули. Ръководителят на водещата агенция за икономическо планиране каза през март, че Китай ще „укрепи макроикономическите политики“ и ще увеличи координацията между фискалната, паричната, трудовата, индустриалната и регионалната политика.

Високите нива на дълг ограничават колко фискални стимули може да предприеме местно правителство, независимо дали даден град се счита за регион с високи или ниски доходи, се казва в доклада на S&P.

Публичният дълг като дял от БВП може да варира от около 20% за градове с високи доходи Шънджън до 140% за далеч по-малкия град с ниски доходи Бажонг в югозападната провинция Съчуан, се казва в доклада.

„Като се имат предвид фискалните ограничения и намаляващата ефективност, очакваме местните правителства да се съсредоточат върху намаляването на бюрокрацията и предприемането на други мерки за подобряване на бизнес средата и подкрепа на дългосрочния растеж и стандарта на живот“, каза Сю

„Инвестициите са по-малко ефективни на фона на драстичното забавяне на сектора на имотите“, добави той.

Китайското правителство по-рано тази година обяви плановете си да засили вътрешното търсене със субсидии и други стимули за обновяване на оборудването и замяна на потребителски продукти. Официално се очаква мерките да създадат над 5 трилиона юана (704,23 милиарда долара) годишни разходи за оборудване.

Длъжностни лица казаха пред репортери миналата седмица, че на фискалния фронт централното правителство ще предостави „силна подкрепа“ за подобни подобрения.

S&P установи, че фискалните стимули на местните власти като цяло са били по-големи и по-ефективни в по-богатите градове, въз основа на данни от 2020 до 2022 г.

„Градовете с по-високи доходи имат преднина, защото са по-малко уязвими от спадове на пазарите на имоти, имат по-силни индустриални бази и тяхното потребление е по-устойчиво на спадове“, посочи Сю в доклада. „Промишлеността, потреблението и инвестициите ще останат ключовите двигатели на растежа занапред.“

„Високотехнологичните сектори ще продължат да движат индустриалната модернизация на Китай и да закотвят дългосрочния икономически растеж“, каза Сю. „Въпреки това, свръхкапацитетът в някои сектори може да предизвика ценова болка в близко бъдеще.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ