Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Испания глоби със 187 млн. долара пет авиокомпании за „неправомерни“ такси за ръчен багаж
Министерството на правата на потребителите на Испания наложи глоба в размер на 179 млн. евро (186 млн. долара) на пет нискобюджетни авиокомпании за „неправомерни практики“, включително начисляване на допълнителни такси за ръчен багаж, предаде CNBC.
Ryanair получи най-големия дял от санкцията, като й бе наложена глоба в размер на 107,78 млн. евро. Испанската нискотарифна авиокомпания Vueling беше осъдена да плати 39,2 млн. евро, а EasyJet беше глобена с 29 млн. евро. Втората по големина скандинавска авиокомпания Norwegian и испанската авиокомпания Volotea получиха санкции в размер на над 1 млн. евро.
Петте авиокомпании трябва да преустановят практиката си да изискват допълнително заплащане за ръчен багаж и да резервират място в близост до зависим пътник, заяви министерството. Авиокомпаниите бяха критикувани и за „непропорционални и неправомерни“ такси за отпечатване на билети, за които се твърди, че пропускат или не разясняват информацията за цените на уебсайтовете си, както и за това, че не позволяват плащания в брой на испанските летища.
Асоциацията на испанските авиокомпании (ALA) заяви, че ще обжалва в съда глобата за таксите за ръчен багаж, като определи санкцията като „явно незаконна“ и в разрез с европейските норми, според превод на изявление на браншовата група.
„Ако бъде приложена, резолюцията на Министерството на правата на потребителите ще доведе до непоправими щети за пътниците, ще се посегне на свободата им да адаптират пътуването си в зависимост от нуждите си и ще ги задължи да плащат за услуги, от които може да нямат нужда“, заяви президентът на ALA Хавиер Гандара.
Ryanair заяви, че „незабавно ще обжалва незаконните и необосновани глоби за багаж, наложени от Испания“, а главният изпълнителен директор Майкъл О'Лиъри заяви, че санкциите, които „са измислени от испанското министерство на потребителите по политически причини, са в явно нарушение на правото на ЕС“.
„Успехът на Ryanair и на други нискотарифни авиокомпании в Испания и в цяла Европа през последните години се дължи изцяло на европейския режим „Открито небе“ и на свободата на авиокомпаниите да определят цените и политиките си без намеса от страна на националните правителства, каквито са днешните незаконни испански глоби“, отбеляза той.
От Norwegian също така заявиха, че ще предприемат последващи действия с испанските власти и властите на ЕС, за да оспорят таксата, и отбелязаха, че тяхната политика за багажа отразява ангажимента им да „осигуряват безопасно и достъпно пътуване“.
„Напълно не сме съгласни с решението на испанското министерство на потребителите и смятаме предложените санкции за възмутителни“, се казва в изявление на EasyJet, в което се подчертава, че компанията счита своята политика за ръчния багаж за съобразена с всички приложими закони. „Ще обжалваме официално решението в съда и ще защитаваме енергично позицията си.“
След продължително възстановяване след прекъсването на пътуванията с Covid-19, нискотарифните авиокомпании се борят с редица проблеми, включително по-високите цени на горивата, глобалната декарбонизация и геополитическата несигурност. Забавяне на доставките на самолети от американския производител Boeing
- който претърпя загуби за над 5 млрд. долара от двумесечната стачка на машинистите тази есен, също се отразиха на темповете на растеж на трафика, като на 4 ноември Ryanair понижи целта си за фискалната 2026 г. на 210 млн. пътници от предишната прогноза за близо 215 млн. пътници заради забавянията.
Миналия месец в доклад на GlobalData се прогнозира, че пазарът на нискотарифните превозвачи ще расте с над 10 % годишен темп на растеж в периода 2023-2028 г., като се посочва, че достъпността е ключов приоритет за тези авиокомпании, които прилагат мерки за намаляване на разходите, като например допълнителни такси за багаж и храна по време на полет.
В прогнозите си от юни Международната асоциация за въздушен транспорт отбелязва, че рентабилността на всички превозвачи, включително небюджетните авиокомпании, ще достигне рекордно високи приходи от 996 млрд. долара през 2024 г., което е с 9,7% повече на годишна база.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.