Кафето може да "загорчи" на потребителите заради рекордните си цени

Кафето може да  загорчи на потребителите  заради рекордните си цени

Рекордното покачване на цените на кафето не показва признаци на забавяне, казват анализатори, като някои предупреждават, че може да отнеме години, преди една от най-търгуваните стоки в света да се възстанови, предаде CNBC.

Фючърсите  за кафе "Арабика" с доставка през март достигнаха нов връх в рамките на деня от 348,35 цента за паунд, най-високото си ниво от близо 50 години след колосален скок на цената от 70 процента от началото на 2024 г.

Последният път, когато цената на зърната "Арабика", най-популярният сорт в света, се е търгувал толкова високо е бил през 1977 г., когато снегът унищожи големи площи от бразилски плантации.

Известно със своя мек вкус, "Арабика" съставляват между 60% и 70% от световния пазар на кафе. Сушата и високите температури, заедно с глобалната зависимост от доставки от сравнително малко региони, се считат за основните двигатели за неотдавнашното покачване на цените.

Междувременно фючърсите на кафето "Робуста"  също се изкачиха до нов рекорд в края на ноември. Зърната Робуста са известни със своя силен и горчив вкус и обикновено се използват в "мигновени" смеси.

Изключителното покачване на цените на кафето, което се смята за втората най-търгувана стока по обем след суровия петрол, идва на фона на опасения относно реколтата през 2025 г. в Бразилия, далеч най-големият производител в света.

„Страната преживя най-лошата си суша от 70 години през август и септември, последвана от проливни дъждове през октомври, пораждайки опасения, че цъфтящата реколта може да се провали“, каза Оле Хансен, ръководител на стоковата стратегия в датската Saxo Bank, в изследователска бележка вторник.

За някои лошото време в Бразилия означава, че може да отнеме много време, докато цените на кафето се понижат.

„Историята показва, че цените на кафето ще се понижат само когато и когато предлагането се подобри и запасите се попълнят“, каза Дейвид Оксли, главен икономист по климата и суровините в Capital Economics, в изследователска бележка, публикувана на 29 ноември.

„От решаващо значение е, че това е процес, който може да отнеме години, а не месеци“, каза Оксли.

Кафето е „особено уязвимо“  от климатичните промени  

Основна напитка за милиарди хора по света, търсенето на кафе се увеличи през последните години от нарастващото потребление в Китай. Производството обаче се бори да поддържа темпото.

„Подобно на какаото, кафето се отглежда в сравнително тясна тропическа зона с ключови производители, включително Бразилия, Виетнам, Колумбия и Етиопия“, каза Хансен от Saxo Bank.

„Тази концентрация го прави особено уязвим на неблагоприятни климатични условия, особено в Бразилия и Виетнам, които заедно представляват приблизително 56% от световното производство“,

Министерството на земеделието на САЩ заяви в полугодишния си доклад миналия месец, че очаква производството на кафе в Бразилия за пазарната 2024/2025 г. да достигне 66,4 милиона (60 килограма на торба), което се състои от 45,4 милиона торби арабика и 21 милиона робуста. Министерството на земеделието заяви, че прогнозата му отразява спад от 5,8% спрямо предишната му прогноза, приписвайки спада на нередовни метеорологични модели, които са повлияли негативно на развитието на културите, особено за дърветата арабика.

„В Бразилия това ще бъде петата поредна реколта от арабика, която е разочароваща поради лошото време“, каза Карлос Мера, ръководител на пазарите на селскостопански стоки в холандския кредитор Rabobank, пред CNBC.

Запитан дали климатичната криза изглежда засилва рисковете за производството на кафе, Мера каза, че е трудно да се измери точно, но има нарастващи опасения в индустрията, че екстремното време може да попречи на типичния растеж на кафеените дървета.

Гледайки напред, Мера каза, че цените на кафето „със сигурност могат да се повишат дори“ от сегашните си рекордни нива.

Увеличение на цените за потребителите

За пиещите кафе анализаторите казват, че е практически неизбежно производителите на кафе да трябва да прехвърлят разходите върху потребителите, за да ограничат въздействието на по-високите цени на зърната върху крайния резултат.

Nestle, която е, най-големият производител на кафе в света, който притежава водещи марки, включително Nescafé и Nespresso, заяви миналия месец, че ще продължи да повишава цените и да прави опаковките по-малки, за да компенсира въздействието на по-високите цени.

„Като всеки производител, ние сме свидетели на значително увеличение на цената на кафето, което прави много по-скъпо производството на нашите продукти“, каза говорител на Nestlé пред CNBC по имейл.

„Както винаги, ние продължаваме да бъдем по-ефективни и да поемаме нарастващи разходи, където е възможно, като същевременно поддържаме същото високо качество и вкусен вкус, който потребителите познават и обичат“, добавиха от компанията.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ