Китай планира да емитира допълнителен дълг от над $1,4 трлн. през следващите няколко години

Китай  планира да емитира допълнителен дълг от над $1,4 трлн. през следващите няколко години

Китай обмисля да одобри следващата седмица емитирането на допълнителен дълг в размер на над 10 трилиона юана (1,4 трилиона долара) през следващите няколко години, за да съживи крехката си икономика - фискален пакет, който се очаква да бъде допълнително подсилен, ако Доналд Тръмп спечели изборите в САЩ, съобщи Ройтерс.

Най-висшият законодателен орган на Китай - Постоянният комитет на Общокитайското събрание на народните представители (ОСНП) - смята да одобри новия фискален пакет, включващ 6 трилиона юана, които ще бъдат набрани отчасти чрез специални държавни облигации, в последния ден от заседанието, което ще се проведе от 4 до 8 ноември, казаха източниците.

Дългът на стойност 6 трилиона юана ще бъде набран в рамките на три години, твърдят източниците, като добавят, че постъпленията ще бъдат използвани предимно за подпомагане на местните правителства да се справят с рисковете, свързани с извънбюджетните дългове.

Планираната обща сума, която ще бъде набрана чрез емитиране както на специални държавни облигации, така и на облигации на местните власти, се равнява на над 8 % от производството на втората по големина икономика в света, която е силно засегната от продължителната криза в сектора на недвижимите имоти и нарастващия дълг на местните власти.

Ройтерс потвърждава за първи път, че китайските власти обмислят да одобрят пакет от стимули в размер на 10 трилиона юана - сума, която финансовите анализатори заявиха през последните седмици, че очакват Пекин да разгледа.

Плановете за разходи подсказват, че Пекин е превключил на по-висока скорост за стимулиране на икономиката, въпреки че това все още не е базука, подобна на тази от 2008 г., за която призоваваха някои инвеститори.

В края на септември централната банка обяви най-агресивните мерки за парична подкрепа от пандемията COVID-19 насам. Седмици по-късно правителството предприе последващи действия, като обяви още фискални стимули, без да уточнява финансовите детайли на пакета, подхранвайки интензивни спекулации на световните пазари относно размера на новите разходи.

Източници на Ройтерс  предупредиха, че плановете все още не са финализирани и подлежат на промени. „Настоящите приоритети на политиката изглежда са насочени първо към справяне със скрития дълг на местните власти, след това към стабилността на финансовата система и след това към подкрепа на вътрешното търсене“, каза Томи Сие, ръководител на отдел „Изследвания за Голям Китай“ в банка OCBC.

Висшият законодателен орган на Китай обикновено провежда заседанията си на всеки два месеца - през втората половина на четните месеци. Съгласно работната програма на парламента за 2024 г., публикувана през май, заседанието на постоянната комисия е планирано за октомври.

Първоначално предстоящата среща беше планирана за края на октомври, но след това беше преместена за началото на ноември, заяви един от източниците.
Времето за провеждане на срещата, което съвпада със седмицата на президентския вот в САЩ на 5 ноември, предлага на Пекин по-голяма гъвкавост за коригиране на фискалния пакет, включително и на общия му размер, в зависимост от резултата от изборите, казаха източниците.

Пекин може да обяви по-силен фискален пакет, ако Тръмп спечели втори президентски мандат, тъй като се очаква завръщането му в Белия дом да засили икономическите насрещни ветрове за Китай, заявиха двамата източници. Тръмп обеща да наложи 60% мита върху вноса от Китай.

Инициативи за стимулиране 

Като част от последния си фискален пакет Постоянният комитет на Политбюро на ЦК на Китайската комунистическа партия  (НПК) се очаква да даде зелена светлина за издаване на всички или част от облигации със специално предназначение на стойност до 4 трилиона юана за закупуване на пустеещи земи и имоти през следващите пет години, твърдят източниците.

Местните власти ще имат право да набират тази сума в допълнение към обичайната си годишна квота за емитиране, с която се финансират предимно инфраструктурни разходи. Квотата възлиза на 3,9 трлн. юана през тази година и 3,8 трлн. юана през 2023 г.

Последният ход има за цел да подобри способността на местните власти да управляват предлагането на земя и да облекчи натиска върху ликвидността и дълга както на местните власти, така и на строителните предприемачи, добавиха те.

Облигациите със специално предназначение са инструмент за извънбюджетно дългово финансиране, използван от китайските местни власти, като набраните средства обикновено се заделят за конкретни политически цели, като например разходи за инфраструктура.

В края на 2023 г. Китай емитира държавни облигации на стойност 1 трилион юана, за да подпомогне инфраструктурата за предотвратяване на наводнения и да изпълни целта си за приблизително 5% икономически растеж.

Пекин започна тази година с вече готови планове за емитиране на 1 трилион юана специален държавен дълг, но се очаква тази сума да бъде увеличена, тъй като растежът се разминава с целта и според икономисти е възможно да се наблюдава по-дългосрочно структурно забавяне.

Все пак планираните фискални разходи не са толкова големи, колкото през 2008 г., когато фискалните стимули на Пекин в размер на 4 трилиона юана в отговор на световната финансова криза представляваха 13% от БВП.

Допълнителните средства подхраниха лудостта на пазара на недвижими имоти и доведоха до неограничено отпускане на заеми на финансови институции на местното самоуправление, които общините използваха, за да заобиколят официалните ограничения за вземане на заеми.

Като част от общите фискални разходи Китай обмисля да одобри и други инициативи за стимулиране на стойност поне един трилион юана, като например стимулиране на потреблението, включващо търговия и обновяване на потребителски стоки, твърдят източниците.
Друг трилион юана може да бъде набран и чрез специални съкровищни облигации за вливане на капитал в големите държавни банки, заяви един от източниците и друг запознат с въпроса източник.

„Значителните фискални стимули трябва да повишат доверието и да подкрепят икономическия растеж“, заяви Луис Кумис, главен икономист за Азия на S&P Global в Хонконг.
„Изглежда, че подкрепата за потреблението остава скромна. Това означава, че все още е малко вероятно да станем свидетели на съществено подобрение на перспективите за икономически растеж или че рисковете от дефлация са победени“, допълни той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ