Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Китай печели, Европа губи заради спрените полети над Русия
Европейските полети до Китай станаха по-дълги, по-скъпи и дори по-трудни за намиране, тъй като все повече и повече авиокомпании отменят маршрути - но китайските авиокомпании не са изправени пред подобни проблеми. Това е страничен ефект от войната на Русия срещу Украйна, която доведе до санкции между Кремъл и западните правителства, включително затварянето на огромното въздушно пространство на Русия за европейски авиокомпании. Но това не засяга страни като Китай с по-топли връзки с Кремъл.
„Това е конкурентен недостатък за европейските превозвачи“, каза изпълнителният директор на летище Берлин Алета фон Масенбах, цитирана от POLITICO.
След като най-голямата страна в света се превърна в гигантска зона, забранена за полети за западните оператори, превозвачите на пътници и товари са принудени да поемат по-дълги маршрути, за да избегнат Русия – и да поемат разходите, свързани с изгарянето на повече гориво и заплащането на извънреден труд на пилотите и кабинния екипаж. Борбата за печалба от пътувания между Европа и Азия накара няколко авиокомпании, включително Lufthansa, British Airways и полската LOT, да спрат някои маршрути. Вместо това китайските и други неевропейски превозвачи увеличават директните полети от Азия до европейски градове. „Нашите авиокомпании, обслужващи например Берлин-Пекин, трябва да поемат по различен маршрут, ако това е германска авиокомпания, в сравнение с китайска авиокомпания“, каза фон Масенбах.
След като най-малко пет европейски авиокомпании отмениха полети до Азия, Европейската комисия обеща през октомври проучване за конкуренцията в международните маршрути, засягащо този въпрос. Но авиоиндустрията остава скептична, че Брюксел ще действа. „Не очаквам нищо да излезе от това“, каза Уили Уолш, генерален директор на лобито на авиокомпаниите на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
„Можете да твърдите, че авиокомпаниите, които са били засегнати от политическото решение, трябва да бъдат компенсирани. Но се съмнявам, че има голям апетит в Комисията или европейските страни да направят това“, добави Уолш.
Клиентите винаги плащат
Неотдавнашна изследователска статия подчерта нарастващите разходи и такси, свързани със затварянето на въздушното пространство на Русия и Украйна.
„За връзката на Finnair Хелзинки-Пекин увеличението на разстоянието е 1729 морски мили [3202 километра], което води до допълнително време за пътуване от почти четири часа“, пишат Дейвид Енен и Флориан Возни, изследователи от Германския аерокосмически център.
Всички европейски летища „на север от 50-ия градус на географска ширина изпитват значително увеличение на полетното време с повече от 100 минути по някои маршрути“, посочва вестникът, обхващащ градове като Лондон, Париж, Брюксел, Амстердам и Франкфурт. Тези на север от 57-ия паралел - предимно скандинавски столици - "са още по-засегнати, като времето за полет се увеличава по някои маршрути с повече от 200 минути." Ennen и Wozny изчислиха, че за полети между Европа и Азия, които излитат над 50-ия паралел, „[средното] увеличение на цените на самолетните билети е $43,47 или 5,4 процента от средната” цена на билета.
„Над 57-ия градус на географска ширина увеличението на самолетните билети е $90,33 или почти 15 процента.“
Като цяло „промени във времето за пътуване над 5 минути и под 60 минути увеличават цените на самолетните билети с $59. Между 60- и 120-минутно увеличение на времето за пътуване, самолетните билети се увеличават с $190. Тези цифри имат опустошителен ефект върху пазара за някои маршрути. Европейските авиокомпании напускат Китай Отмяната през октомври на маршрута Варшава-Пекин от LOT Polish Airlines поради по-високи оперативни разходи беше само последният бял флаг, развян от европейските авиокомпании. Scandinavian Airlines преди това обяви спирането на своя маршрут Копенхаген-Шанхай, докато Lufthansa Group наскоро потвърди, че се отказва от ежедневния си директен полет от Франкфурт до Пекин.
British Airways също отмени маршрута си Лондон-Пекин в края на октомври, горе-долу по същото време, когато излита последният полет на Virgin Atlantic от Лондон до Шанхай.
Докато европейските авиокомпании бяха силно засегнати от геополитическата ситуация, някои превозвачи извън ЕС се възползват.
Въздушният трафик е поет от Китай
Миналото лято China Eastern Airlines обяви, че увеличава европейския си капацитет до 19 маршрута и 244 седмични двупосочни полета.
China Southern Airlines, която наскоро пусна директна услуга от Будапеща до Гуанджоу, сега обслужва 11 дестинации в Европа.
Най-големият китайски пътнически превозвач, който лети до Европа, е Air China, който има "32 маршрута и 53 ежедневни полета, надхвърляйки нивото от 2019 г. със 116 процента", съобщава Global Times, издание, собственост на Китайската комунистическа партия.
Китайските авиокомпании сега представляват „77 процента от трафика между Китай и Европа, спрямо 50 процента преди пандемията“, писа анализаторът Пьотр Гробелни през октомври. „На някои пазари, като Италия и Обединеното кралство, китайските превозвачи сега държат съответно до 100 процента и 95 процента от пазара.”
„За европейските превозвачи стратегията в момента е да признаят несправедливостта, но те бяха доста тихи по въпроса, приемайки политическите реалности“, каза Андрю Чарлтън, управляващ директор на консултантската компания Aviation Advocacy. „Те биха могли да се опитат да лобират конкурентите също да трябва да спазват затварянето на въздушното пространство, но това никога няма да успее.“
Уолш твърди, че затварянето на руското въздушно пространство „няма нищо общо с безопасността, нито със сигурността“ и каза, че европейските авиокомпании са „жертви на политиката“.
„Надявам се, че ще видим края на войната в Украйна и че ще видим връщане към по-нормална среда“, добави той. „Може би това е пожелателно мислене, но бих очаквал, че това е, което всеки иска да види.“
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.