Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Нов доклад: Свръхпечалбите на фирмите от секторите на енергетиката и потребителските стоки са допринесли за инфлацията
Големите компании в енергийния и хранителния сектор са допринесли за ръста на инфлацията през 2022 г., въвеждайки по-големи увеличения на цените, отколкото е било нужно за защита на техните маржове, става ясно от нов доклад, цитиран от Си Ен Би Си.
Британските мозъчни тръстове Institute For Public Policy Research и Common Wealth посочиха в доклад от четвъртък, че големите фирми са направили инфлацията „по-висока и по-устойчива“, особено в секторите на петрола и газа, производството на храни и при суровините.
„Ние твърдим, че пазарната мощ на някои корпорации и в някои сектори, включително временната пазарна мощ, появила се след пандемията, е увеличила инфлацията“, се казва в доклада.
Анализът, който включва финансови отчети от 1350 компании, регистрирани в Обединеното кралство, САЩ, Германия, Бразилия и Южна Африка, установи, че номиналните печалби са били средно с 30% по-високи в края на 2022 г., отколкото в края на 2019 г.
Това не означава непременно, че общият марж на печалбата е нараснал, но означава, че по-високите цени са били поети от потребителите, обясняват авторите на доклада.
„Компаниите с (временна) пазарна мощ изглежда успяха да защитят маржовете си или дори да извлекат „свръхпечалби“, определяйки цени, по-високи от това, което би било социално и икономически изгодно“, пишат те.
В доклада се подчертава, че корпоративните печалби не са единственият двигател на инфлацията и не са причинили шока на енергийния пазар след нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. Но авторите на доклада твърдят, че така наречената „пазарна сила“ не е достатъчно уловена в текущият дебат около причините за инфлацията, особено в сравнение с въздействието от пазара на труда и нарастващите заплати.
„При сценарий на енергиен шок, ако разходите се разпределят поравно между работниците и собствениците на компании, човек би очаквал нормата на възвръщаемост да спадне, тъй като фирмите не увеличават цените, за да компенсират напълно по-високите разходи, а работниците не получават толкова, че заплащането им напълно да покрие инфлацията. Стабилната норма на възвръщаемост, като тази, която се вижда Обединеното кралство, предполага ценова мощ на фирмите, която им позволява да увеличат цените, за да защитят маржовете си“, се казва в доклада.
Той идентифицира Shell, Exxon Mobil, Glencore и Kraft Heinz като някои от фирмите, чиито печалби „изпреварват далеч“ инфлацията.
Glencore е отказала коментар, а другите компании не са отговорили на искането на Си Ен Би Си за такъв.
Инфлацията започна стабилно покачване в средата на 2020 г. на фона на множество фактори, включително проблемите с глобалната верига за доставки, нестабилни условия за производство на храни, стегнати пазари на труда, мерки за стимулиране на икономиките по време на пандемията и по-късно - войната Русия-Украйна.
Въздействието на така наречената „инфлация на алчността“ (greedflation), или иначе казано от компании, които повишават цените повече от необходимото, за да защитят маржовете от по-високи разходи за влагане и пазарни движения, се оспорва.
Няколко анализатори, политици и експерти, включително президентът на Европейската централна банка Кристин Лагард, посочиха проблема като потенциален фактор, допринасящ за инфлацията.
Но какво представлява „инфлация на алчността“ не е точна наука. Тази година шефът на Британската верига супермаркети Tesco предположи, че някои производители на храни може да повишават цените повече от необходимото и да подхранят инфлацията - твърдение, което беше категорично отречено от индустрията.
През ноември икономисти от Английската централна банка публикуваха в блог анализ, който не откри „никакви доказателства“ за повишаване на общите печалби сред компаниите в Обединеното кралство, където според тях цените са се повишили заедно със заплатите и други входящи разходи, като според анализа картината в еврозоната е била подобна.
„Въпреки това компаниите в секторите на петрола, газа и минното дело се противопоставиха на тенденцията и има много вариации вътре в самите секторите– някои компании са били много по-печеливши от други“, пишат те.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.