Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Шефовете на световните авиокомпании се заемат с геополитическите и климатичните предизвикателства
Геополитическото напрежение, недостигът на въздухоплавателни средства и амбициозните екологични цели ще изправят пред множество предизвикателства шефовете на световните авиокомпании на годишната среща на върха следващата седмица, а намаляването на цените на билетите допълнително усложнява деликатните перспективи пред превозвачите.
Влиятелната Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA), която представлява над 300 авиокомпании и над 80% от световния въздушен трафик, провежда годишната си среща от 2 до 4 юни в Дубай, най-натоварения международен въздухоплавателен център в света, пише "Ройтерс".
Ръководителите на авиокомпаниите заявиха, че пандемията, която в началото на десетилетието доведе до спиране на по-голямата част от световния флот и опустоши балансите на авиокомпаниите, най-накрая е в огледалото за обратно виждане.
Индустрията се върна към печалба през 2023 г., а въздушният пътнически трафик достигна рекордните стойности от 2019 г. в началото на тази година, твърди IATA. Глобалният капацитет на авиокомпаниите през второто тримесечие на 2024 г. е с 4% по-голям от този през 2019 г., според доставчика на авиационни данни OAG.
Въпреки това авиокомпаниите предупреждават, че доходността - средната цена, която пътникът плаща за прелитане на една миля - е подложена на натиск от нарастващите разходи и конкуренцията, тъй като въздушните връзки се възстановяват и се разрастват.
Конфликтите и геополитическото напрежение водят до удължаване на маршрутите на авиокомпаниите, а авиационната индустрия е изправена пред нарастващи въпроси относно това дали може да постигне целта за нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г., приета от IATA през 2021 г.
Цените на самолетните билети в Европа и Азия започват да се понижават, което е знак, че бумът на „пътуването на всяка цена“ след COVID отслабва.
„Предстоящата година може да се окаже предизвикателство за авиацията“, заяви Луис Галего, ръководител на IAG (ICAG.L), собственик на British Airways в годишния доклад на компанията.
Критиците в областта на околната среда твърдят, че растежът на отрасъла е в противоречие с усилията за ограничаване на емисиите, и казват, че целите му, които до голяма степен се основават на устойчиво авиационно гориво, не са достатъчно амбициозни.
Опасните ситуации в самолетите на Сингапур Еърлайнс и Катар Еъруейз този месец с внезапно попадане в турбуленции, довели до десетки наранявания на пътници и екипаж, поставиха в центъра на вниманието безопасността в салона и връзката между изменението на климата и турбулентността.
Срещата на IATA вероятно ще разпали отново дебата за правата на пътниците, тъй като някои страни се опитват да имитират изпълнение на схемата за компенсации на Европейския съюз. Авиокомпаниите твърдят, че тези правила могат да повлияят на безопасността, докато групи пътници казват, че някои авиокомпании не плащат навреме.
Експанзията на Залива
Срещата се провежда в момент, когато Персийският залив, където се намират превозвачът Emirates и по-малкият му съперник Qatar Airways, преживява нов етап на конкуренция и разширяване.
Саудитските и индийските авиокомпании увеличават капацитета си, а Саудитска Арабия и ОАЕ обявиха нови мегапроекти за летища.
Срещата на IATA, чийто домакин е най-големият в света оператор на самолети за далечни полети Emirates, е и първата голяма среща на авиокомпаниите, откакто кризите, свързани с качеството и корпоративното пуправление обхвана Boeing след инцидента с откъсналия се по време на полет панел от самолет на авиокомпанията през януари.
Boeing е изправен пред разследвания от страна на регулаторните органи на САЩ, възможно съдебно преследване за действия в миналото и спад в производството на най-продавания самолет - 737 MAX.
Airbus също се бори за постигане на целите за доставка, а много от съществуващите му теснофюзелажни самолети са изправени пред постоянни проблеми, свързани със забавяне на техническото обслужване на двигателите Pratt & Whitney.
Главният изпълнителен директор на Qatar Airways Бадр Мохамед Ал Меер заяви този месец, че Airbus и Boeing трябва да окажат по-голям натиск върху доставчиците, за да намалят закъсненията.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.