Страховете на ЕС от търговска война поддържат " живи" преговорите с Китай

Страховете на ЕС от търговска война поддържат  живи преговорите с Китай

Страховете от разширяваща се тарифна война между Китай и други големи нации износители поддържат дипломацията между втората по големина икономика в света и Европейския съюз жива, въпреки че търговските преговори за електрически превозни средства са в застой. Докато изборите в САЩ във вторник почти сигурно ще доведат до още американски ограничения върху китайските стоки, европейските преговарящи инвестират в по-дълга игра, която може да не доведе до незабавно решение, но поне ще спре ескалиращия търговски конфликт, предаде Ройтерс.

Някои държави-членки на ЕС дори използват спора, за да засилят двустранните връзки встрани от преговорите Брюксел-Пекин и да привлекат нови инвестиции от Китай.

„Не мисля, че Китай иска това нещо значително да торпилира отношенията между ЕС и Китай, особено като се има предвид факта, че вероятно ще видим много различен свят (след изборите в САЩ)“, каза Бо Женюан, партньор в консултантската компания Plenum, базирана в Шанхай.

Нови мита на ЕС до 45,3% върху китайския внос на електромобили влязоха в сила миналата седмица след едногодишно разследване, което раздели блока и предизвика ответни мерки от страна на Пекин.

Брюксел твърди, че Пекин предоставя несправедливи субсидии на своята автомобилна индустрия и отказва да приеме контрапредложението на Китай за минимални вносни цени. Пекин отвърна на удара с разследвания на европейската свинска и млечна промишленост и наложи ограничения върху вноса на бренди.

Отвъд заглавията обаче има по-сложна поредица от преговори.

През последните месеци Пекин беше домакин на поредица от официални посещения от ЕС и неговите държави-членки.

Френски младши министър на търговията е на посещение в Шанхай тази седмица, като Париж желае да продължи да развива търговски връзки във финансовата столица на Китай.

Франция също е "Почетна страна" на годишното водещо изложение за внос на Китай, въпреки че Пекин наложи ответни мита върху вноса на брендито си.

Въпреки че е постигнат малък напредък дори в приближаването към решение, ангажираността остава приоритет, казват анализатори. „Не съм голям оптимист, че китайската страна ще постави нещо на масата, което ЕС ще приеме, но вероятно също трябва малко да обуздая песимизма си и не бих отхвърлил решение“, каза Макс Зенглейн, главен икономист в Merics, базиран в Берлин институт за изучаване на Китай. „Сигурен съм, че някои държави-членки ще настояват за това, за да демонстрират желанието или способността си да постигнат сделка.

Разделен Европейски съюз

Докато Вашингтон засилва ограниченията върху китайските продукти, Пекин е предпазлив по отношение на по-големи щети на търговските си връзки с ЕС, на стойност 783 милиарда долара миналата година.

От своя страна ЕС съзнава разширяването на разделението, което тарифите вече са създали сред неговите членове.

Сред 27-те държави-членки на блока 10 гласуваха за митата, пет гласуваха против и 12 се въздържаха. Германия, най-голямата икономика в Европа, беше сред недоволните.

„Окончателната липса на мнозинство срещу митата означаваше, че гласовете „против“ на някои държави бяха символични“, каза европейски дипломат.

„Някои държави от ЕС искат повече инвестиции в страната от Китай и се надяват на по-малко ответни мерки, като не гласуват категорично тарифите“, добавиха те.

Словашкият министър-председател Роберт Фицо е последният европейски лидер, посетил Пекин, търсейки по-дълбоки двупосочни търговски и инвестиционни връзки с Китай като застраховка срещу по-широки последици.

Финландия, която се въздържа, миналата седмица също се съгласи да задълбочи търговските връзки с Китай по време на посещението на президента Александър Стуб, следвайки примера на Испания и Италия.

Китай има интерес от конструктивни преговори 

Китай има стимули да ограничи спора: икономиката му се забавя и трябва да намери купувачи за своите електромобили, за да предотврати дефлационния натиск.

Европейски дипломати, ветерани в сложни многостранни преговори, чието изглаждане може да отнеме години, казаха, че е ясно, че Пекин иска да избегне търговска война, но е започнал разговори с Брюксел сравнително късно в процеса.

Въпреки че и Китай, и ЕС започнаха оспорвания един срещу друг в Световната търговска организация, този арбитраж може да отнеме години.

„Китайските действия върху вноса на бренди, свинско месо и млечни продукти от ЕС вероятно са заложени в този момент“, каза Ноа Баркин, старши съветник в Rhodium Group.

„Победа за ЕС би била Пекин да ограничи реакцията си към ракията, свинското месо и млечните продукти и след това двете страни да го обсъдят в СТО“, добави той.

Баркин предупреди, че по-малко ограничен отговор може да накара Китай да ограничи достъпа на ЕС до критичните суровини, от които се нуждае за преход към зелена енергия.

По време на посещението си в Китай през септември испанският премиер Педро Санчес каза, че Испания ще се стреми да разреши спора за електромобилите в рамките на СТО.

Въпреки че това би сигнализирало за провал на двустранните преговори, то би предотвратило влошаване на отношенията.

„Мисля, че има шанс те да постигнат някакво споразумение по отношение на минималните цени, но това няма да доведе до премахване на митата, а само до коригиране на ставките“, каза Бо за преговорите с ЕС. „Това вероятно е най-добрият резултат.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ