Бизнес перспектива: Малката "Чайка", която изглежда като голяма заплаха за световната автомобилна индустрия?

Бизнес перспектива: Малката Чайка, която изглежда като голяма заплаха за световната автомобилна индустрия?

Бизнес перспектива: Малката "Чайка", която изглежда като голяма заплаха за световната автомобилна индустрия?

Един малък електрически автомобил оказва голямо влияние върху световната автомобилна индустрия. Не самото електрическо превозно средство, а неговата цена и потенциалът му да разруши местните автомобилни индустрии по света.

Произведеният в Китай BYD  Seagull (Чайка), малък изцяло електрически хечбек, започва от едва 69 800 юана (или по-малко от 10 000 долара) и според съобщенията носи печалба на все по-влиятелния китайски автомобилен производител.

Последното - печалба от електрически автомобили там, където американските производители  в повечето случаи не успяват да реализират такава - в комбинация с експанзията на китайските производители на автомобили в Европа, Латинска Америка и други страни, кара ръководителите и политиците в автомобилната индустрия от Детройт и Тексас до Германия и Япония сериозно да се притесняват, съобщава CNBC .

"Чайката" може да бъде "сигнал за останалата част от автомобилната индустрия", казва Тери Войчовски, бивш служител на General Motors
 който сега е президент на автомобилния сектор в инженерно-консултантската фирма Caresoft Global. "Това е значимо събитие."

Въпреки че "Чайка" все още не се продава на американска земя, BYD разширява дейността си в световен мащаб и някои смятат, че е само въпрос на време повече произведени в Китай автомобили да пристигнат в САЩ.

Световните производители на автомобили се опасяват, че китайски конкуренти като подкрепяната от Уорън Бъфет BYD могат да наводнят пазарите им, да подбият местното производство и цените на автомобилите в ущърб на собствените им автомобилни индустрии.

"Навлизането на евтини китайски автомобили, които са толкова евтини, защото са подкрепени с властта и финансирането на китайското правителство,  на американския пазар може да се окаже събитие, което да доведе до изчезване на американския автомобилен сектор", заяви в доклад от миналия месец Алиансът за американско производство, група за защита на американското производство.

BYD е продала 1,57 млн. електрически автомобила с батерии през миналата година, като през 2020 г. ще продаде едва 130 970 изцяло електрически автомобила. Този ръст на продажбите беше достатъчен, за да изпревари Tesla и да стане най-големият производител на електрически превозни средства в света в края на 2023 г.

Възходът на BYD и други китайски производители на автомобили доведе додоведе до това глбавният изпълнителен директор на Tesla Елон Мъск през януари да предупреди, че китайските производители на автомобили ще "съборят" световните си конкуренти без търговски бариери.

Bernstein съобщава, че растежът на BYD, включително продажбите на автомобили, които не са електрически, е постигнат чрез изпращане на повече автомобили извън Китай: Отвъдморските пазари представляват около 10% от над 3 милиона продажби на BYD през миналата година, като този дял се е удвоил от началото на годината. BYD не е отговорила на запитването за коментар.

Какви са предимствата на "Чайка"

Управлението на Seagull не се различава от това на Chevrolet Bolt, Nissan Leaf или BMW i3. Той ускорява бързо. Тихо е. Има приятно изглеждащи екрани и комбинация от пластмаса и меки точки на допир, включително спортни и удобни седалки.

Seagull, известен също като BYD Dolphin Mini в Латинска Америка, е малко по-малък от вече спрения от производство Chevrolet Bolt EV на GM.

Обявеният му пробег от около 190 мили с едно зареждане (или 250 мили за някои модели) е по-малък от този на много електромобили, които днес се продават в САЩ, но е в съответствие с много изцяло електрически автомобили от първо поколение. Максималната скорост на автомобила от около 80 мили в час и само 74 конски сили са по-малко в сравнение с повечето електрически автомобили, които понастоящем се продават в САЩ.

Но основните му разлики са в конструкцията, батериите и доставките на части, според Caresoft.

Консултантската фирма разглобява BYD Seagull парче по парче, за да сравни малкия електромобил с автомобили на други стартиращи компании и традиционни производители на автомобили. Базираната в Ливония, Мичиган, компания с няколко офиса по целия свят, е разглобила и направила сравнителен анализ на повече от 30 произведени в Китай електрически превозни средства от компании като BYD, Nio, XPENG и други.

Caresoft прави цифров и физически анализ на всяка част от автомобила - от болтове и ключалки до седалки, двигатели и корпуси на батерии. След това определя как нейните клиенти - главно производители на автомобили и доставчици - могат да подобрят ефективността и да намалят разходите за своите продукти.

Нейното първоначално проучване на BYD Seagull установи, че той е ефективно и опростено проектиран, конструиран и изпълнен, но с неочаквано качество и очаквана надеждност.

"Това, което са направили, е направено много добре", каза Войчовски. "Направено е ефикасно."

За тази цена това е добре оборудван автомобил. (BYD дори понижи началната цена на автомобила с 5% по-рано този месец, в сравнение с цената от около 11 000 долара по-рано тази година).

Въпреки евтината цена компанията все още прави "някакви пари" от "Чайка" или като минимум излиза на печалба, заяви главният изпълнителен директор на Caresoft Матю Вачапарампил по време на автомобилна конференция, организирана от Федералния резерв в Чикаго през януари.

За да може BYD да продава Seagull в САЩ, той ще трябва да отговаря на федералните изисквания за превозните средства в САЩ, което ще увеличи разходите за автомобила. Но електромобилът вероятно все пак ще може да пристигне на американския бряг с десетки хиляди долари по-евтино от настоящата средна цена на електромобил в САЩ, която според Cox Automotive е над 52 000 долара.

BYD обяви миналия месец, че ще започне да продава Seagull/Dolphin Mini EV в Мексико за 358 800 песос (или около 20 990 долара).

Според Caresoft BYD е постигнала успех в областта на технологията на батериите, вътрешните доставки, известни още като вертикална интеграция, и производството на части. Най-забележително е разработването от BYD на евтини технологии за батерии, чието производство е много по-евтино от литиево-йонните батерии, които обикновено се използват в американските електромобили.

BYD, което е съкращение от Build Your Dreams (Изгради мечтите си), за първи път използва своите технологии за батерии "Blade" в смартфони и оттогава се превърна в един от най-известните китайски производители на автомобили.

Фокусът на компанията върху ефективността на превозните средства напомня на американския лидер в областта на електрическите превозни средства Tesla, който също успя да намали разходите за своите автомобили през годините.

Традиционните производители на автомобили едва сега се опитват да подражават на някои от процесите на Tesla, като например производствения процес на гигакастинг и вертикалната интеграция на важни части като двигатели, батерии и други компоненти. Tesla също се адаптира бързо.

Например Tesla Model 3 вече  няма под. Вместо това, силно защитеният корпус на батерията на автомобила заема мястото на традиционния автомобил.

BYD също така бързо се адаптира. Компанията бързо въвежда нови и актуализирани продукти. Също така бързо установява производство, тъй като е насочила поглед към заводи в Тайланд, Бразилия, Индонезия, Унгария, Узбекистан и евентуално Мексико.

Като се прибавят и други предимства като правителствена подкрепа, по-ниски разходи за труд и нарастващ производствен капацитет, компанията представлява все по-голяма заплаха за глобалните си колеги.

Нарастващите опасения на традиционните производители 

Възходът на BYD идва в несигурен момент за динамиката на световната автомобилна индустрия. Докато китайските производители на автомобили се разрастват, традиционните американски производители на автомобили се свиват както на вътрешния си пазар, така и в Китай.

Спадът им в САЩ дойде с навлизането на японски автомобилни производители като Toyota Motor, Nissan Motor и Honda Motor, както и наскоро на южнокорейския автомобилен гигант Hyundai Motor и неговото подразделение Kia.

САЩ взеха "на прицел" китайския внос 

Така наречените "големи трима" американски автомобилни производители - GM, Ford  и Chrysler, които сега са собственост на Stellantis
 - са наблюдавали как пазарният им дял в САЩ се е влошил от 75% през 1984 г. до около 40% през 2023 г., според данни от индустрията.

Политиците в САЩ, загрижени за местната си автомобилна индустрия, взеха на прицел китайския внос, а законодателите в Европа започнаха проучване на възхода на електромобилите, произведени в Китай.

"Много сме обезпокоени, че Китай се опитва да завладее нашата индустрия в САЩ, въпреки че сега изграждаме този невероятен гръбнак на производството", заяви министърът на енергетиката Дженифър Гранхолм на 6 март по време на дискусионен панел на събитие на Axios.

Републиканският сенатор Марко Рубио от Флорида предложи рязко увеличаване на митата върху китайския внос на автомобили с 20 000 долара на автомобил, за да спре страната да "наводнява американските автомобилни пазари".

Понастоящем електрическите превозни средства, произведени в Китай, са обект на 27,5% мито при внос в САЩ. Това включва 2,5% мито, което по принцип се прилага за вносните автомобили, плюс допълнително 25% мито, въведено от администрацията на Тръмп през 2018 г. за превозните средства, произведени в Китай.

Китайските производители на автомобили обаче все още могат да строят в Мексико и да внасят превозни средства в САЩ оттам чрез USMCA, бившето Северноамериканско споразумение за свободна търговия, или NAFTA.

Бившият американски президент Доналд Тръмп - водач сред републиканците в президентската надпревара през 2024 г. - обаче предложи в събота да се въведе 100% мито върху автомобилите, произведени в Мексико от китайски компании, ако бъде избран за втори мандат.

Това, което сме виждали с течение на времето, е, че автомобилните производители в крайна сметка навлизат на всички важни пазари... В крайна сметка китайците ще дойдат в САЩ", каза Марин Джая, главен оперативен директор на подразделението за електрически превозни средства на Ford, по време на неотдавнашно интервю за CNBC.

Мартин Джая  каза още, че макар Ford да не може да контролира регулациите или китайската експанзия, може "да стане наистина, наистина конкурентен по отношение на технологиите, които клиентите искат" и да стане по-ефективен, за да спечели клиенти.

За да се конкурират с китайски марки като BYD, Войчовски твърди, че традиционните производители на автомобили трябва да се учат, да се отучват и да се променят бързо.

Той каза, че компании като автомобилните производители от Детройт имат стогодишни процедури, стандарти и други работни процеси, които трябва да преосмислят, за да се конкурират по-добре с китайските автомобилни производители, преди автомобили като BYD Seagull да се появят на американския бряг.

"Трябва да се научите. Трябва да се отучите и трябва да го направите бързо. Това, че правите нещо от 100 години, не означава, че трябва да продължите да го правите. Това вече не е подходящо," категоричен е Маортин Джая.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ