10 идеи, с които ще подобрите бизнеса си бързо

10 идеи, с които ще подобрите бизнеса си бързо

10 идеи, с които ще подобрите бизнеса си бързо

Какво можете да направите ако искате да подобрите бизнеса си за сравнително кратко време? Предлагам кратък списък от изпитани идеи в практиката, които са сравнително лесни и бързо приложими. Те са като енергийни хапки, които могат да презаредят всяка фирма. Положителните ефекти са гарантирани, а за по-добри резултати комбинирайте поне няколко от тях.

 1. Ако сте теглили банков кредит за оборотни средства, можете значително да намалите разхода си по обслужване на кредита. За целта, проверете как може да преоформите кредита в кредитна линия. За разлика от кредита, кредитната линия е много по-гъвкава и можете да ползвате само толкова пари, колкото са ви необходими (до лимита на линията), и само за периода, за който ви трябват. Така значително би се понижил разходът за лихви. Ако кредитната линия не е приложима във вашия случай, проверете дали не можете да предговорите условията по кредита си в същата или друга банка, при по-ниска лихва. Не приемайте предложения за фиксирана лихва, тъй като дългосрочната тенденция е към понижение на лихвените нива и такова условие не е във ваш интерес.

2. Прегледайте разходите си и преценете дали не е разумно част от неосновните за вашия бизнес дейности да бъдат възложени на външни изпълнители. Често системната администрация, счетоводното обслужване, охраната, транспорта и др., въпреки, че са далеч от основния предмет на дейност, се извършват от вътрешни служители. Битува мнението, че по този начин се намаляват разходите, но в повечето случаи това не е така. Изчислете разходите си за тези услуги, но не забравяйте да остойностите времето и трудът на служителите, които имат други основни задължения, но по съвместителство, извършват неприсъщи дейности. След като сметнете цялостния разход, го сравнете с това, което би струвало същите дейности да се поемат от специализирани доставчици. В повечето случаи външна фирма ще извършва дейността по-качествено и по-бързо, защото за нея това е основната дейност и е специализирана да извършва именно това. Когато избирате външен доставчик, внимателно обмислете всички възможности. Например, при избора на телекомуникационни услуги не се ограничавайте само с офертите на основните оператори. В повечето случаи един добър доставчик на VoIP (интернет телефония) услуги може значително да намали сметките ви за разговори.

3. Все повече фирми изпитват затруднения с клиенти, които бавят или отказват да обслужват плащанията си. Много управители са склонни да изчакат дълго време, само за да не си развалят отношенията с клиента, а когато вече нещата изглеждат безнадеждни, се обръщат към адвокати и завеждат дела. И двете неща са погрешни. Първо, не се страхувайте да обявите пред клиентите си, че сте въвели във фирмата процедура, съобразно която всяко забавяне с 30 до 60 дни ще бъде третирано като проблемно вземане и ще бъде прехвърлено за събиране на специализирана агенция. Не ви трябват клиенти, които не плащат. След време ще усетите как клиентите ви ще станат по-дисциплинирани и ще плащат много по-стриктно. Второ, преди да се обърнете към адвокати с цел водене на дела, потърсете компания, специализирана в събирането на проблемни вземания. Те не само че разполагат с много по-широк набор от законови средства, но обикновено постигат резултат още на досъдебна фаза. Освен това, тяхното възнаграждение се формира като процент от реално събраните вземания, т.е. техният интерес съвпада с вашия – максимално бързо и в пълен размер да си съберете парите. За разлика от тези фирми, адвокатите ще си получат хонорара независимо дали спечелят делото.

4. Ако имате машини или съоръжения, които не използвате ефективно, продайте ги. Повечето дълготрайни активи, от професионална копирна техника до товарни транспортни средства са предвидени за висока степен на натоварване на бизнеса и само така могат да възвърнат вложените в тях средства. Те не само, че блокират финансов ресурс, но и изискват поддръжка, консумативи, ремонт. Ако вие имате такива машини, пресметнете дали няма да е по-изгодно да ги продадете, а при необходимост да ползвате техника под наем.

5. Все още много мениджъри подценяват застраховката срещу финансов риск. Тази застраховка гарантира, че когато продадете своята стока или услуга, ще си получите парите в пълен размер и навреме. Разбира се, както всяка застраховка, тя си има цена, но в повечето случаи е оправдана, защото гарантира поддържането на стабилни финанси. Едно просрочено или отказано плащане може да доведе до сериозни загуби, а рискът не е малък. Има няколко застрахователи в България, които предлагат такава застраховка и те имат различни изисквания. Проверете кои и при какви условия биха били подходящи за вашия бизнес.

6. Обърнете специално внимание на служителите си. Поинтересувайте се какво им пречи, за да работят по-добре? Какво може да се подобри в офиса или в начина на работа, за да могат да работят по-ефективно и да бъдат по-удовлетворени. Много от нещата, които те ще споделят вероятно ще се окажат полезни и приложими, а самият факт, че проявявате интерес, ще повиши мотивацията им и ще ги окуражи да станат по-ефективни.

7. Едно от нещата, което може чувствително да повиши работоспособността на всички е ако въведете гъвкаво работно време. Може да има задължителни часове за всички (например между 10:00 и 16:00), но извън това време всеки сам да избира кога да отработи остатъка. Така всеки ще може да се съобрази с личните си и семейни ангажименти, със собствения си биологичен часовник или с трафика. Ще намалеят закъсненията за работа, служителите ще бъдат по-мотивирани и като цяло ще се повиши производителността на труда, а оттам и печалбите

8. Обърнете повече внимание на клиентите си, както на доволните, така и на недоволните. Статистиката показва, че спечелването на нов клиент изисква пет пъти повече усилия отколкото задържането на съществуващ. Но не си мислете, че съществуващите ви клиенти ще останат такива завинаги. Постарайте се да поддържате постоянна връзка с тях, нека да се почувстват обгрижени. Това значително ще повиши шансовете да продължат да ви бъдат клиенти. Специално внимание обърнете и на недоволните клиенти. Понякога се изискват много малко усилия, за да се адресират проблемите им и те да останат доволни. Освен това, недоволните потребители са най-добрият коректив за вашата дейност и могат да ви покажат какво трябва да подобрите в работата си, за да бъдете по-успешни на пазара.

9. Прегледайте календара със събития до края на годината във вашата сфера. Много от форумите, семинарите и панаирите си струва да се посетят. Там ще срещнете други фирми от бранша, потенциални клиенти, а често и представители на държавни ведомства или регулаторни органи, които имат отношение към вашия предмет на дейност. По-добрият контакт с представители на вашия бранш ще ви държи винаги информирани за всички промени и новости, които могат да ви засегнат, а също така и ще повиши вашия професионален имидж.

10. Възползвайте се максимално от възможностите на интернет. Начините за това са много различни и няма общовалидни правила. За някои бизнеси може да е подходящо изцяло да се пренесат онлайн, докато за други да бъде по-полезно просто да направят подходящ фирмен сайт с добър дизайн и полезно съдържание. В повечето случаи обаче, се подценява ролята на социалните медии (Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn) като средство за популяризиране на бизнеса, средство за контакт с настоящи и потенциални клиенти, а също и за конкурентно предимство. Ако не сте сигурни как можете изцяло да се възползвате от онлайн възможностите, консултирайте се със специалисти или просто вижте какво правят лидерите във вашия бранш.

Константин Стойчев, управляващ съдружник в консултантска компания „Маконис” за списание „Мениджър”

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ